beke
Hej!
Jag ska börja odla på en odlingslott i sommar (hurra!) men äger inte ens en spade. =)
Vilka redskap skulle ni rekommendera att jag köpte, och råkar någon veta om man kan köpa redskap begagnat i Uppsala-trakten?
(Om det är någon Uppsala-bo som har några gamla redskap att sälja är jag mer än intresserad!)
Tack!
Tosan
Det första du behöver är en jordspade, och ett sånt där trädgårdskit med planteringsspade och en liten räfsa, brukar finnas på ica, eller på mackarna, granngården har massor.
Sen finns det massor av saker som är bra att ha, tex bruksspade, stålräfsa (lär du nog vilja ha rätt fort), fyllhammare, kanske en pärgräv...
beke
Tack för tipsen!
Skulle gärna köpa så mycket som möjligt begagnat, så det får komma som det kommer. En bra spade och en bra grep är det nog dock bråttom med!
Blomstertanten
CITAT (Tosan @ 16-03-2008, 19:44) *
Det första du behöver är en jordspade, och ett sånt där trädgårdskit med planteringsspade och en liten räfsa, brukar finnas på ica, eller på mackarna, granngården har massor.
Sen finns det massor av saker som är bra att ha, tex bruksspade, stålräfsa (lär du nog vilja ha rätt fort), fyllhammare, kanske en pärgräv...

Fyllhammare ????????? Pärgräv ?????????? confused.gif unsure.gif

Sekatören är en odlares bästa vän ! flirting.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Blomstertanten @ 18-03-2008, 09:24) *

Undrar samma sak som blomstertanten och nickar även instämmande - sekatören är en av mina bästa vänner i trädgården.

ingrid
Blomstertanten
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-03-2008, 09:37) *
Undrar samma sak som blomstertanten och nickar även instämmande - sekatören är en av mina bästa vänner i trädgården.

ingrid

Jag har tre bästa vänner ! giggle.gif
En alldeles ny , som jag är rädd om.
En gammal, sliten som jag inte behöver va så rädd om.
Och en liten söt , som är så lagom att ha i fickan.
Tosan
CITAT (Blomstertanten @ 18-03-2008, 09:24) *

Detta är en fyllhammare. Världens bästa verktyg.
[attachment=15248:143639_5520.jpg]

Men vad i hela friden heter pärgräv på svenska? Ni vet en sån man gräver potatis med... Om man nu inte använder fyllhammaren som vissa av oss flirting.gif
Blomstertanten
CITAT (Tosan @ 18-03-2008, 11:36) *
Detta är en fyllhammare. Världens bästa verktyg.
[attachment=15248:143639_5520.jpg]

Men vad i hela friden heter pärgräv på svenska? Ni vet en sån man gräver potatis med... Om man nu inte använder fyllhammaren som vissa av oss flirting.gif

Kan det vara en grep du menar ? unsure.gif
Och fyllehammare har jag aldrig hört talas om. Däremot vet jag vad en fyllbult är ! tongue.gif
Fast en sån är väl ingen vidare grävhjälp ! biggrin.gif
Anna i Åkarp
En rejäl grep är superviktigt tycker jag. Jag började med att böja sönder den grepen som fanns kvar här när vi flyttade in i huset smile.gif så jag fick köpa en ny direkt. Det blev en Fiskars som är stark och bra, den kan jag rekommendera.
Och en rejäl grävspade med vass spets av samma märke.

Vidare ett par bra sekatörer, det är så lätt att lägga dem ifrån sig så jag har nog fyra stycken för att säkert kunna hitta en vid behov.

Trädgårdshandskar, några par. Då har du något att byta till när det första paret är blött och fullt av lera.

En liten grensåg har jag mycket nytta av för att kapa buskar och trädgrenar som sekatören inte orkar med. Min är utskjutbar som en mattkniv och ser ut ungefär så här:
[attachment=15256:kanzawa_samuraj.jpg]

Några stadiga hinkar och en liten skottkärra är också väldigt bra när man ska släpa omkring på jord, plantor, skräp och allt vad man nu har.

Och så något ogräsjärn, småspadar, handräfsor och sånt för att luckra, plantera och rensa.

Lycka till med odlingslotten!

Tosan - Vad använder man fyllhammaren till? *kliar sig i skallen*
Blomstertanten
CITAT (Anna i Åkarp @ 18-03-2008, 13:03) *
Tosan - Vad använder man fyllhammaren till? *kliar sig i skallen*

Man kanske slår ner fyllbultar med den ? giggle.gif
Aqvakul
CITAT (Anna i Åkarp @ 18-03-2008, 13:03) *
------------Vidare ett par bra sekatörer, det är så lätt att lägga dem ifrån sig så jag har nog fyra stycken för att säkert kunna hitta en vid behov. -------------

Utgår från att du skämtar - naturligtvis ska man skaffa sig en bra sekatör av ett pålitligt märke. Jag har haft min Felco i snart 25 år - mindre än en tia om året - det är billigt.
Tosan
CITAT (Blomstertanten @ 18-03-2008, 12:23) *
Kan det vara en grep du menar ? unsure.gif
Och fyllehammare har jag aldrig hört talas om. Däremot vet jag vad en fyllbult är ! tongue.gif
Fast en sån är väl ingen vidare grävhjälp ! biggrin.gif

nej en grep gräver man väl inte potatis med?
Fyllhammaren använder man till allt, gräva, ösa, hacka... Eller handlasta malm
Anna i Åkarp
CITAT (Aqvakul @ 18-03-2008, 14:28) *
Utgår från att du skämtar - naturligtvis ska man skaffa sig en bra sekatör av ett pålitligt märke. Jag har haft min Felco i snart 25 år - mindre än en tia om året - det är billigt.

Är man tankspridd som jag så får man rätta sig efter det. Jag slarvar hellre bort flera billiga sekatörer än flera dyra.
Enda chansen att behålla en sekatör i tio år vore om jag kedjade fast den tvärs genom handflatan. smile.gif
Tosan
Det här är ett pärgräv

[attachment=15281:143498_5591.jpg]

Potatisgräv kallar fiskars det för...
Lillja
Jag undrar bara, har ni inte redskap gödsel och annat på
odlingslotten, du betalar väl till en koloniförening, jag har
en odlingslott och där har vi allt vad vi behöver, bra tycker
jag då slipper man ta med sig, föreningen köper ibland in
nya redskap om de blir stulna.
mojan
Din "pärgräv" är nog det vi andra kallar "potatishacka". biggrin.gif
Tosan
CITAT (mojan @ 18-03-2008, 21:15) *
Din "pärgräv" är nog det vi andra kallar "potatishacka". biggrin.gif

Ja, Fiskars kallar den ju för potatisgräv, logiskt nog... Men jag har aldrig nånsin hört nåt annat än pärgräv, kunde inte för mitt liv begripa vad den annars kunde heta crazy.gif
Fast nog hade jag väntat mig att nån skulle kunna associera till rätt namn på rätt verktyg iaf giggle.gif
Gubben visste inte heller, så det slutade med att jag fick gå in på fiskars hemsida och bläddra i bilderna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon