Full version: Morot i kruka/hink
mejram
Vill ha ätbara saker på balkongen i år. Tänkte bland annat sätta morotsfrö i en hink. Är inte ute efter någon jätteskörd, utan mer pedagogisk odling för fyraåringen. Men är det lönt att ens testa? Vad ska jag i så fall tänka på?
ingrid fuxwall
Det enda jag vet om detta är att min nu inte levade lillasyster alltid odlade morötter i kruka och att det växte bra - lycka till! och berätta gärna hur det blev.

ingrid
mejram
Då "offrar" jag nog en kruka till morötterna, då. Kan ju knappast bli värre än hallonen jag testade för ett par år sedan i alla fall... wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (mejram @ 16-03-2008, 21:07) *
Då "offrar" jag nog en kruka till morötterna, då. Kan ju knappast bli värre än hallonen jag testade för ett par år sedan i alla fall... wink.gif

Hallon brukar ju gå jättebra att odla i kruka/hink??? Jag har alla mina hallon i hink.
mejram
Nä, det var väl i och för sig inte krukan som var problemet med hallonen, utan ohyran...
Tosan
JAg har faktiskt funderat på det litegrann, eftersom moroten är bienn och sätter frö först andra året och behöver gå igenom en vinter, dock ingen norrländsk sådan.

Men det borde ju gå, bara hinken är tillräckligt djup borde det ju inte vara några bekymmer
Åsa, mälardalen zon 2
Morot brukar gå att odla i förhållandevis små förpackningar, har för mig att det i en gammal natur och trädgård som troligtvis står i hyllan i min lägenhet där jag inte är för närvarande, finns en artikel om en man som odlade morötter i 1 liters mjölkförpackningar och att han fick skördar på runt 0,5kg per förpackning (men jag har för mig att han blandade ner långverkande gödning i jorden = konstgödning + han hade tillverkat någon ställning där han kunde ställa ner en massa mjölkförpackningar i).
findus44
Jag testade förra sommaren -just för fyraåringens skull - och det gick hur bra som helst. Morötterna behöver ju lite plats för att växa till sig så räkna inte med att få mer än nåt knippe med små rackare men det spelar väl ingen roll? Åtminstone min son har ändå inte tålamod att vänta tills morötterna växt sig riktigt stora flirting.gif

Jag är absolut ingen expert i trädgårdslandet men jag harhört nån stans att lök kan vara bra för att skydda morötterna från ohyra så jag petade också ned några vitlöksklyftor i krukan. Det gillande han (sonen alltså) också för de ser ju lite roliga ut när de växer...

Lycka till!
nina L
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-03-2008, 21:54) *
Morot brukar gå att odla i förhållandevis små förpackningar, har för mig att det i en gammal natur och trädgård som troligtvis står i hyllan i min lägenhet där jag inte är för närvarande, finns en artikel om en man som odlade morötter i 1 liters mjölkförpackningar och att han fick skördar på runt 0,5kg per förpackning (men jag har för mig att han blandade ner långverkande gödning i jorden = konstgödning + han hade tillverkat någon ställning där han kunde ställa ner en massa mjölkförpackningar i).

Helt rätt Åsa!
JAg har nämligen gjort just så och det fungerade alldeles utmärkt! Jag har tyvärr bara en kopia på endel av artikeln så jag vet inte var den var publicerad men mannen heter Ernst Wiklund. Det bästa med att odla morötter i kartong(gallra till 6-10/ förpackning!) är att det håller morotsflugan borta om du har förpackningarna lite högre upp, då hittar inte flugan morötterna.
jannika
ställer ni de inne då? då kan man ju sätta redan nu. Eller??
nina L
CITAT (jannika @ 17-03-2008, 15:04) *
ställer ni de inne då? då kan man ju sätta redan nu. Eller??

menar du "mjölkkartongerna? Så ja. Jag sådde på balkongen i mitten av april om jag mins rätt Jag bor i stockholm mitt i stan. Det är bara att lägga fiberduk över om det blir kalllt.
JAg funderar på att testa med palsternacka i år.
jannika
en tanke... g.gif
om man kan sätta morötter i mjölkkartong, kan man väl sätta purjulök eller åtminstone vårlök i juicekartongerna (2literns Bravo = lite högre)

Nu har jag tänkt klart och kommit på att dessa lökar ju inte alls kräver nå't djup att stå i!! haha, så dumt!! rotfl.gif

men jag klipper väl av kartongerna och använder till morötter det me' då!
daddyrox
haha, purjo var ju inte en dum idé.
Ska testa i 1½ liters paket, om man inte har så mycket jord i från början och bra med belysning, så är det ju bara att fylla på med jord efterhand för att få fram det vita på purjon.

Värt ett försök iaf.

Va mycket grejer man helt plötsligt ska testa wink.gif Purjo i mjölkpaket, tomat med upside downmetoden (direktsådd), och plantera mango, vilket kul år det ska bli wink.gif
jannika
daddyrox! just det, så ska det ju vara med purjon. jag påbörjade tanken och du fullföljde den! Det är därför vi har varandra här på forumet! smile.gif det ska jag också testa! smile.gif jag är med på både tomater med upsidedown metod och mango. smile.gif är du med på mangotråden? jag satte nyss en ny, så vi får se... förra möglade. blä! smile.gif
sen är det ju potatis med olika påskyndningsmetoder! smile.gif

daddyrox
Skrev i nånn mango tråd tidigare i veckan, men måste vänta med att plantera tills mangon är mer ätbar, vill ju inte slänga det goda för att plantera en mango.

Potatis är är jag ingen större fan av, men ska testa med groddar från lite olika potatisar, bl.a. bakpotatis wink.gif
Christoffer
Jag har odlat en enda sockerbeta i en hink, helt inomhus, och det gick finfint. Även blasten var goda och kunde svepa in matfyllning. Blir färdig på en sommar. Så jag tror att en morot skulle gå fint det med. Den ska ju skördas första året, trots att den är bienn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon