karin69a
[font="Comic Sans MS"][/font]Vi planterade en lönn för fyra år sedan, en "Acer platanoides 'Schwedleri' " , dvs en lönn som har grön ovansida och rödbrun ovansida på bladen. Bor i Skåne, zon 2. Vi har problem med tungt packad lerjord just där lönnen står. Men vi gjorde en rejäl grop vid planteringen. Problemen är 1)Från första början har vi fått någon bladsjukdom på den, återkommer varje år.
2) Den växer inte alls, högst tio centimeter per gren varje år och de översta topparna torkar varje vinter, så den har i princip stått stilla i växt. Är det lönt att plantera om den på nåt sätt, eller att bara vänta på bättre tillväxt? Vi verkar inte kunna få bukt med sjukdomen heller trots att vi sprutar den med ett medel som skulle hjälpa mot detta, minns ej vad sjukdomen hette längre. Vi har tänkt plantera ett annat, nytt träd bredvid lönnen, alternativt gräva upp lönnen helt. Vad hade ni gjort?

Är ny på ODLA från idag förresten och har många små funderingar så jag dyker säkert upp igen. Tacksam för svar!!
KURT
Det är tyvärr ganska vanligt med bladmögel på många lönnar. Men när nyplanterade träd inte växer så brukar det oftawst vara problem med näringsupptaget. Tung lerjord kan ju tyvärr vara ett problem för många träd, det blir dålig avrinning.
Gunilla T
Hej

Det kan vara dräneringen som Kurt var inne på. Även om man gräver en stor planteringsgrop så är den omgivande jorden tung lera och då kan planteringsgropen bli som en damm där det samlas vatten och då kan rötterna ruttna. Dränera...

Ang. torra toppar så är det troligen frostskador, klipp bort intill frisk ved.
Bassam
Hej
Jag tycker att skriva vad jag har och läst:
- finns det fläckar , det bror ibland på att växter fattas näring och ljus.
-Om bladet Krullar( rulla ihop )och torkar bladlöss ( såpvätska )
-Att bladen blir gula med fläckar på är helt normalt vid den här tiden på året, det behöver inte betyda att det är ohyra eller svampsjukdom. Knipsa av bladen, toppa växten så kommer det nya blad, vattna med näring så kommer de ta sig
Lycka till :H Bassam
pebblelake
Jag hade samma träd,samma problem zon 5 umeå,hände inget på 3 år.grävde upp la dräneringsslang blandade massor av sand och bark dubblade gropen diameter.
1 året efter omplantering fick den två skott på ca 1 m,andra året 1m skott på alla grenar!
Dränera!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon