Full version: lysrör och toppa
ankiironninge

hej..

ja nu har jag fixat ett lysrör
och undrar kort och gott..

hur länge ska det vara på??
dygnet runt??

och detta med toppa??
hur går det till??

blå vaxklockan har kommit upp
likaså violkungsljus..

tacksam för råd..
Eva 33c
Lysrören bör lysa ca 14 timmar per dygn. Växterna behöver natten också.
Toppning beror helt på vilka växter vi talar om. Jag toppar väldigt få plantor. Petunior och sommardahliorna kanske. Men det sker först när de kommit igång och bildat en riktig liten planta. Man gör det för att få plantan att förgrena sig och på så sätt få fler blommor. Men en toppning försenar alltid den första blomman. Så ibland toppar jag hälften av plantorna...
Andra kan göra på annat sätt, men tala gärna om exakt vilka växter du undrar över så blir det lättare att svara. Perenner toppas aldrig (?). (i allafall inte av mig...) rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Hur toppar man blommar för dagen?

Hoppas någon kan tipsa mig - de har redan börjat slingra
ewa zon 3
Om den har börjat slingra och växer bra skulle jag toppa nu.
Brukar toppa de yttersta toppen på rankorna flera gånger för att hålla dom på plats någorlunda och få fler rankor.
De gillar välgödslad jord så vindorna brukar jag vara noga med att gödselvattna och/eller skola om flera ggr i välgödslad jord.

/Ewa
ingrid fuxwall
CITAT (ewa zon 3 @ 17-03-2008, 15:10) *
Om den har börjat slingra och växer bra skulle jag toppa nu.
Brukar toppa de yttersta toppen på rankorna flera gånger för att hålla dom på plats någorlunda och få fler rankor.
De gillar välgödslad jord så vindorna brukar jag vara noga med att gödselvattna och/eller skola om flera ggr i välgödslad jord.

/Ewa

Tack!

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon