amaira
Kommer du ihåg den här flugan, Ruda? Som vi försökte lista ut vad det kunde vara för någon, utan att lyckas.

Den ser ju onekligen lustig ut. Har härliga fötter och ett förvånat uttryck i ansiktet, sett framifrån.

Numera vet jag att det är en stekelfluga, av släktet Conopidae. Den är parasit på imagines av vilda bin. Den har dessa stora vita kindpåsar som hänger ner och får den att se så rolig ut, förutom en del andra egenheter.

Honorna är "brutala" när de lägger sina ägg. De flyger ifatt biet eller humlan och lägger sitt ägg på värddjuret efter en våldsam men snabb luftbrottning.

Nu när våren närmar sig, så kan den som är intresserad gå ut och kika bland häggblommorna eller hagtornsblommorna, efter denna lilla lustiga vän. Som vanligt med insekter, så får man titta efter en gång extra, men då öppnar sig en helt annan värld för ens ögon! wub.gif
amaira
Ja, den har ju faktiskt ett svenskt namn, så jag kan lägga till det också:

Vitkindad stekelfluga.
Biggan_
Jag är sååå imponerad av dina insektsbilder Amaira!
Berith
CITAT (Biggan_ @ 17-03-2008, 11:23) *
Jag är sååå imponerad av dina insektsbilder Amaira!

Både bilderna och kunskapen! tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Berith @ 17-03-2008, 11:49) *
Både bilderna och kunskapen! tummenupp.gif

tummenupp.gif
Gossen Ruda
Jodå, den kommer jag ihåg. Jag var inne lite på att det var pannblåsan som fastnat i uppblåst läge men det stämde inte med placeringen. Kul att du fått klart med bestämningen.
amaira
Biggan och Berith. blush.gif wub.gif
KURT
Men parasiterar den verkligen bara på vilda steklar? Om den inte är mera specificerad än att den kan parasitera på både vildbin och humlor så borde den väl också göra det på tambin?

Vad händer efter att den fångat bytet? Lägger den ägget inne i bytet, eller paralyserar den bytet (knappast då vore den inte parasit!), eller hur hindrar den bytet från att göra sig av med ägget?
amaira
CITAT (KURT @ 19-03-2008, 10:13) *
Men parasiterar den verkligen bara på vilda steklar? Om den inte är mera specificerad än att den kan parasitera på både vildbin och humlor så borde den väl också göra det på tambin?

Oj, det var en fråga det. Kan inte svara, men nog borde det gälla även "tama" bin tycker jag. Fast det stod vilda bin och steklar. Jag kan faktiskt skicka frågan vidare till författaren av artikeln, eftersom jag känner honom en smula numera. Det får bli så småningom, eftersom jag inte vill dränka honom i frågor. Klickar ut lite frågor då och då, i lagom doseringar... sleep.gif

Kanske klistrar ägget fast, det händer med parasitägg på hästar (styngflugan). I övrigt lever larven i stekelns bakkropp, övervintrar där som puppa, och kläcks på våren. Givetvis dör värddjuret.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon