ängsvädd
Hej, jag ska plantera sumpväxter i ett hörnfilter. Filtret ska helst vara fyllt med lavagrus av kornstorlek 1,5-2,5 cm, men det verkar inte gå att få tag på.

Nu funderar jag på att välja antingen singel eller lecakulor.

Singel har ju en skrovlig yta och lämpar sig till ett biologiskt filter. Men jag undrar om det är för tungt eller hårt för sumpväxterna att växa i?

Någon som vet?

Solstorm
Gå till en akvarieaffär och titta på vad de har att erbjuda. Finns mängder av olika filtermaterial, både grus och annat. Om möjligt så lägg filtermaterialet så att vattnet går från grövre till finare material.
ängsvädd
CITAT (Solstorm @ 17-03-2008, 11:48) *
Gå till en akvarieaffär och titta på vad de har att erbjuda. Finns mängder av olika filtermaterial, både grus och annat. Om möjligt så lägg filtermaterialet så att vattnet går från grövre till finare material.

Jag har varit i de största akvarieaffärerna samt ringt och frågat. Jag har bestämt mig för detta hörnfilter som har mycket stor kapacitet eftersom jag kommer ha sköldpadda så jag önskar svar på frågan om sumpväxter kan växa i ett filter i akvarium fyllt med enbart singel.

Uwe Geissel som har designat detta filter skriver att det absolut bästa resultatet får man med kornstorlek 1,5.2,5 cm, vid ingången kan 3-4 cm användas. Har man finare material så kleggar filtret igen för snabbt, det blir svårskött och det vill jag undvika.
Solstorm
Jag kan inget om sköldpaddor. Behöver de kalk i vattnet för sköldens skull?
embees
CITAT (Solstorm @ 17-03-2008, 12:27) *
Jag kan inget om sköldpaddor. Behöver de kalk i vattnet för sköldens skull?

Det är inte kalk i vattnet den/de behöver utan kalk i maten. Hittade mycket matnyttigt om vattensköldpaddor här;
http://www.geocities.com/Petsburgh/Zoo/2530/vattsk.html
Solstorm
Nedbrytningen som sker i filtret fungerar bäst om det är mjukt och svagt surt vatten. Därför kan det vara bra med kalkfritt material i filtret. Pröva att hälla syra på singlet, om det fräser så innehåller det kalk. Men om man redan har ett mycket mjukt vatten kan det vara bra med kalkrik sten så att inte pH sjunker för mycket.
Jan Lindgren
Hej!
Det går bra att odla alla växter i singel med näringslösning. Jag har provat att odla i filter till fiskar, fast mitt filter var på ca två kvadratmeter. Erfarenheter från kommersiella odlingar visar att det fungerar lika bra med sallad och tomater som med sumpväxter. Eftersom man kan lura konsumenter att betala ett överpris för sk ekologiska grönsaker visade det att grönsakerna som odlats i filtren gav större intäkter än fisken. Ska man lyckas rena vattnet så att det inte behöver bytas behövs en filteryta som är flera gånger större än vattenytan.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
CITAT (Jan Lindgren @ 17-03-2008, 17:24) *
Hej!
Det går bra att odla alla växter i singel med näringslösning. Jag har provat att odla i filter till fiskar, fast mitt filter var på ca två kvadratmeter. Erfarenheter från kommersiella odlingar visar att det fungerar lika bra med sallad och tomater som med sumpväxter. Eftersom man kan lura konsumenter att betala ett överpris för sk ekologiska grönsaker visade det att grönsakerna som odlats i filtren gav större intäkter än fisken. Ska man lyckas rena vattnet så att det inte behöver bytas behövs en filteryta som är flera gånger större än vattenytan.
MVH
Jan Lindgren

Vad bra, tack för svar, det var det jag behövde veta smile.gif Då tror jag att jag väljer singel som filtermaterial, det har skrovligare yta än lecakulor, bra för nedbrytningsorganismerna att fästa på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon