Full version: Humla med "pluppar".
Berith
När jag läste amairas tråd om stekelflugan som lägger ägg på t.ex. humlor kom jag att tänka på sonens bild på en humla med en massa "pluppar".

Humlan är död, kan den ha dött av alla dom där? Eller sitter dom där just för att humlan är död?

Men framför allt... Vad är det för nåt äckligt?

Humla med "pluppar".

Humla med "pluppar".

MariaÖrebro
Det ser ju ut som att plupparna har ben!!! Kan det vara fästingbebisar? Men det vore konstigt att de i så fall ger sig på en blodfattig humla!
KURT
Se tidigare tråd:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...39&hl=humla

Sociala insekter smittas nog lättare med olika parasiter.
skogstroll
stackarn det såg inte skönt ut no.gif
Berith
Tack för länkarna Kurt. tummenupp.gif

Javisst har dom ben! Har inte sett det förut, tyckte först det såg ut som ägg.
Gossen Ruda
Jag skulle tro att humlan dukat under pga alla kvalstren, ett par går väl an men blir dom för många går det åt pipsvängen. För kvalstren också förmodligen så deras bestånd minskar betydligt.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2008, 14:00) *
Jag skulle tro att humlan dukat under pga alla kvalstren, ett par går väl an men blir dom för många går det åt pipsvängen. För kvalstren också förmodligen så deras bestånd minskar betydligt.

Det kanske var lika bra att hon inte behövde leva med alla dom där på ryggen. Usch!
CillaM
Lustigt att den här tråden kom upp idag. Jag har en katt på ca 6 månader och hon gillar att släpa in diverse saker, torkade blad, daggmaskar och nu senast en humla. Den låg på filten på sängen, jag satte den på en julros och såg att den hade några sådana där kvalster men tänkte inte mer på det. I morse när jag skulle bädda ser jag dessa äckliga småkryp på lakanet! Riv, riv, bort med alla sängkläder och storstädning, igen. Nu fattar jag att det var dessa kvalster från humlan som 'hoppat överbord', troligen för att humlan var döende efter Saschas omilda behandling. Och jag som för några hemska ögonblick kände mig som en i snusksveriges värsta grisar... crying.gif
Berith
CITAT (CillaM @ 17-03-2008, 17:17) *
Lustigt att den här tråden kom upp idag. Jag har en katt på ca 6 månader och hon gillar att släpa in diverse saker, torkade blad, daggmaskar och nu senast en humla. Den låg på filten på sängen, jag satte den på en julros och såg att den hade några sådana där kvalster men tänkte inte mer på det. I morse när jag skulle bädda ser jag dessa äckliga småkryp på lakanet! Riv, riv, bort med alla sängkläder och storstädning, igen. Nu fattar jag att det var dessa kvalster från humlan som 'hoppat överbord', troligen för att humlan var döende efter Saschas omilda behandling. Och jag som för några hemska ögonblick kände mig som en i snusksveriges värsta grisar... crying.gif

Hu!! *ryyyser* fear.gif
KURT
Många djur som "vilar" verkar samla på sig parasiter, humledrottningarna har det ofta på våren. Även i fiskar kan man oftare hitta parasiter vintertid.
Whiskuchi
Hittade den här gamla tråden när jag googlade "stor humla ägg", såg en precis likadan nyss när vi var ute på promenad. Den verkade ha svårt att flyga så den hade nog inte långt kvar. Jag kunde inte titta närmare eftersom jag hade en väldigt nyfiken hund med mig men jag kan nästan garantera att det var samma som stackarn här ovanför hade råkat ut för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon