160kvm stort hus
17-03-2008, 14:23
Hej!
Har två stora fönster i mitt badrum så jag vill gärna ha växter där. "problemet" är att det är ca 25grader varmt ( golvvärme ) och fuktigt två gånger om dagen ( efter dusch ) och morgon / f.m sol.
Har just nu stpaulia där men dom verkar inte alls trivas... Blommorna skrumpnar ihop. Även fast jag är noga med att vattna eftersom det är så varmt där.
Tips tack!
Mvh G
skogstroll
17-03-2008, 14:59
Oj vilket problem! Orkidéer?

mmmmmm jag skulle ha Cattleyor som doftar underbart och nån cymbidium. Nån liten köttätare kanske fast då får man akta sig när man duschat
Denne tror jeg vil vokse godt på ditt badrum.
Ampellilja :
Chlorophytum capense Mange andre grønnplanter liker også fuktige forhold. Du kan gi dem godt ljus , dårlig ljus er ofte problemet på et badrum.
Chivvie
17-03-2008, 18:16
I mitt badrum har jag en Karlbergare som står på badkarskanten. Den hänger som ett grönt vattenfall ner mot golvet. Den får bara indirekt sol på sommaren från ett takfönster. På sommaren blir det riktigt hett där och vintern ganska så kyligt, men den tycks trivas i vilket som. Fuktigt blir det också, den får sig en dusch lite då och då, samtidigt med mig...
Hehe jag har faktiskt både karlbergare och ampellilja i badrummet! Lustigt sammanträffande! Till utökningen planterar jag dock att skaffa ett par ormbunkar som gillar den fuktiga miljön, dock kommer dessa ej att stå direkt innanför fönstret så har du plats längre in blir de ju aldrig så dekorativa som i ett badrum! Annars, precis som nämnts, ett gyllene tillfälle att husera tex en Nemephes (osäker på stavningen), den torde trivas i den varma och fuktiga miljön...
Men kom gärna med fler förslag för jag vill ha ngt mer än bara ormbunke och ampellilja (planerar att flytta ut karlbergaren senare).
Alexander-VG-zon3
17-03-2008, 20:03
pygmedadelplam,ampelilja,cissus,weddelplam,cocuspalm,fiskstjärtspalm,banan,papyr
us,bergplam,många tropiska träd skulle trivas där ( finns att köpa fröer å dra upp plantor själv ) bland annat frön från impecta . men även ormbunkar och ficus m.m tror mycket skulle trivas där bara att du låter dom torka upp lätt på ytan .
har den så fuktigt och varmt bör du skugga rötterna plus låta dom torka upp lätt .
160kvm stort hus
18-03-2008, 10:07
Tack för svar!!
Det blir nog en ampellilja och ev en ormbunke. Sen kanske en köttis för vi har massivs med flugor.
Karlbergare, vad sjutton är det? *googlar*
Mariaberg
18-03-2008, 12:06
Du behöver växter som klarar hör luftfuktighet och värme. Kanske Bouganville, fast den vill stå svalare på vintern. Testa hängsparris! mosslummer vill ha ständig fukt men jag vet inte om den tycker om 25 grader hela tiden, Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.