Monaxe

Plockade in det i morse, såg ut som en stor spretig snöboll, ruskade bort snön från grenarna, tog bort den mesta snön ur krukan. Tror ni den har tagit skada? Det blir ju kallt vid medelhavet ibland också...
Inga grenar har gått av, den ser fortfarande fräsch ut, men funderar på om den i stället skulle fått stå kvar ute i snön? Kraftiga tempväxlingar är ju inte heller bra... Har ca 10 gr i uterummet och det var 0 gradigt ute när jag lyfte in den?
Fast i natt ska det bli ännu kallare och det hade ju inte heller varit bra.

Skulle jag lämnat oliven kvar ute?
skogstroll
Fasiken nu när du skrev så kom jag på att mitt också står ute... attans då!!! -cry-.gif fast å andra sidan när den stått inne de senaste dagarna har löven rasat av så jag vet inte vilket som är värst...
MariaÖrebro
Det här är kanske ett helt tokfel svar, men jag har för mig att jag läste att snö isolerar. Det skadar inte trädet. Det som skadar det är om det blir svinkallt och det inte kommer någon snö alls. Någon som kan bekräfta eller tala om att jag fattat totalt fel???
Lady Hamilton
tummenupp.gif Rätt! Maria!

Men även för mycket fukt/blött i kombination med sträng kyla kan skada trädet
MariaÖrebro
blush.gif

Ska köpa ett eget olivträd imorgon. Har inte haft olivträd på många år. Nu hade de ganska stora för 99 kronor på Blomsterlandet, så då var jag bara TVUNGEN att ställa undan ett! smile.gif
Alexander-VG-zon3
du kan lugnt ha det kvar ute än ,, ta in det vid allt för hård frost dvs under -5c .

jag tar inte in mitt för en små sak som detta ,, där dom har stora olivodlingar(på högre höjd) i medelhavet är det rätt så vanligt med snö och frost ner till -5c -10c .

så oliver tål snö,hagel,frost ner till -5c -10c,vindar,torka,hetta,översävmning ja det mesta . förra vintern grävde jag fram mitt ena träd(som står i kruka) ut ur en snödriva som var uppemot 50cm .

CITAT (MariaÖrebro @ 17-03-2008, 17:36) *
blush.gif

Ska köpa ett eget olivträd imorgon. Har inte haft olivträd på många år. Nu hade de ganska stora för 99 kronor på Blomsterlandet, så då var jag bara TVUNGEN att ställa undan ett! smile.gif

lycka till med ditt olivträd ,, bara du har en rätt övervnntrings plats åt den som ska hålla 0c +10c och extra ljuse plus behöver den frost på hösten för att blomma bra .
MariaÖrebro
Det blir mörka och kalla vinden i höst efter några frostnätter för den, precis som för mina citrusar! Men jag kommer att sakna dem rejält nästa vinter! crying.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaÖrebro @ 18-03-2008, 14:12) *
Det blir mörka och kalla vinden i höst efter några frostnätter för den, precis som för mina citrusar! Men jag kommer att sakna dem rejält nästa vinter! crying.gif

bara det inte går under -5c är den oki , men har du citrusarna där så har du nog frostfritt ??

kan du inte sätta upp extra ljuse för den ?? fast är det under +10c behövs inte extra ljuse .

annars kan den nog klara sig bra där på vinden bara om den får komma ut så fort det är över +1c på våren .( avhärda den först solen kan bränna bladen i början )
MariaÖrebro
CITAT (flaxss @ 18-03-2008, 14:23) *
bara det inte går under -5c är den oki , men har du citrusarna där så har du nog frostfritt ??

kan du inte sätta upp extra ljuse för den ?? fast är det under +10c behövs inte extra ljuse .

annars kan den nog klara sig bra där på vinden bara om den får komma ut så fort det är över +1c på våren .( avhärda den först solen kan bränna bladen i början )

Har nyss flyttat hit, så det har nte varit premiär för vinterförvaringen ännu! Har faktiskt haft mina citrusar som vanlig blomkrukor fram till nu, men framöver tänkte jag behandla dem som citrusar ska behandlas!

Ska gå upp på vinden och kolla temperaturen......återkommer.

Nu har jag varit och satt upp en termometer och läst av den. Det verkar som om tempen ligger på omkring 7 grader. Hoppas de klarar sig utan ljus....
Alexander-VG-zon3
det är en bra temp för den . försök bara få ut den så fort det går .
Eva i Höga
Monica i Kungälv, har du haft det inne hela vintern eller är det nyköpt nu i vår? Jag tror nog att det klarar sig eftersom du haft det i ett skyddat läge några dagar. Sätt ut det igen och hoppas på att det går bra, nu är det ju härligt på dagarna även om det är kallt på nätterna. Lyckas det inte får du väl köpa ett nytt, de är ju billigare i handeln nu än de varit tidigare. Ska upp till Orust imorgon och se hur mitt olivträd mår där. Det står ute året om och det blåsar som attan där ofta men jag har det skyddat för de värsta vindarna. Lycka till!
Monaxe
Nej det är ett flera år gammalt träd, minst 6-7 år tror jag. Har det i vanliga fall i mitt uterumrum med ca 5-8 gradet, tyckte det var så milt att det kunde få komma ut lite tidigt i år. I år har det inte fällt speciellt mycket blad och mådde väldigt bra, så jag hoppas att det bara tyckte det var uppfriskande med kallduschen! crying.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monica i Kungälv @ 20-03-2008, 00:47) *
Nej det är ett flera år gammalt träd, minst 6-7 år tror jag. Har det i vanliga fall i mitt uterumrum med ca 5-8 gradet, tyckte det var så milt att det kunde få komma ut lite tidigt i år. I år har det inte fällt speciellt mycket blad och mådde väldigt bra, så jag hoppas att det bara tyckte det var uppfriskande med kallduschen! crying.gif

du kan vara lugn ,, den vill vila i 0c +5c och vara ute tills det blir vinter dvs regn,snö,is,frost ner till -5c . sedan ska den ute igen när det är 1+c eller sätter man den i ett växthus om man sådant äger en . där den senare när det blir runt +15c +20c börjar att blomma .

det utvecklas frukter men dom blir inte så bra som dom nere i medelhavet och dom mognar dåligt . men det är en fin prydnad .
ogräset
Hejsan

Jag tog in mitt olivträd i oktober men då började det att tappa blad så jag ställde ut det igen, jag har det i växthuset. Vintern har ju varit mild så det har ju gått bra, men helt plötsligt hade vi 12 grader kallt och jag glömde olivträdet så det fick stå ute i kylan. Jag tänkte att det kommer inte att gå bra men som det ser ut än så länge så lever det. Jag glömde tala om att jag hade fiberväv runt om plus en liten lampa stående på jorden, som lyser på nätterna för jag tycker att det är så mysigt när det är ljust i växthuset.Det kanske var bra?
Olivträdet är ca 4 år två meter högt och ganska yvigt.

// Birgitta flirting.gif

Alexander-VG-zon3
mina har klarat kallare än -12c utan större skador .
Monaxe
Tack för alla goda råd! Nu har oliven fått flytta ut igen, står ganska skyddat under ett takutsprång, så det blir i varje fall inte dränkt...
Var till och med så tuff att jag satte ut mina kamelior, dom behövde vekligen frisk luft nu, tappat flera blad, haft spinn till och från och var allmänt hängiga.
Men dom står ännu mer skyddade än oliven och jag vet att dom klarar ganska kyla bra, dock inte för många minus, Har järnkoll på tempen just nu...
Alexander-VG-zon3
mina kamelior är ute åretrunt ,, två vintrar nu utan skydd , dock denna kyla som kom vid påsk skade dom lite så att dom blev lövfällande en av dom känsligaste annars min andra är inte så värst skadad .

dom mår bättre ute om det inte blir alltför hård frost . sedan tål dom frost om dom är i vila . men knoppar som visar färg tål inte det . det bästa är ju att ah dom ute så länge det går och ta in vid frost eller innan frost och sedan övervintra dom ljust och svalt runt 0c +15c .

Monaxe
CITAT (flaxss @ 07-04-2008, 21:04) *
mina kamelior är ute åretrunt ,, två vintrar nu utan skydd , dock denna kyla som kom vid påsk skade dom lite så att dom blev lövfällande en av dom känsligaste annars min andra är inte så värst skadad .

dom mår bättre ute om det inte blir alltför hård frost . sedan tål dom frost om dom är i vila . men knoppar som visar färg tål inte det . det bästa är ju att ah dom ute så länge det går och ta in vid frost eller innan frost och sedan övervintra dom ljust och svalt runt 0c +15c .

Fick ruska snön av Kameliorna imorse...undrar vad dom tycker om den behandlingen...
Alexander-VG-zon3
usch ja här uppe i marks-kommun va det med snö i morse,, det tål dom ,, där dom växer vilt snöar det ihållande på vintern .
Monaxe
Tack för lugnande ord Flaxss! Var lite bekymrad en stund...
MariaS
VA! w00t.gif Snö! Här har det bara regnat och solen har öst ner.
Alvarligt talat, trodde inte det skulle komma mer snö i götaland nu. Får väl vänta lite till med att bära ut växter då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon