Full version: Dyra tomater
skogstroll
http://www.alltommat.se/nyheter/rott-guld-...skjortan-1.3916

Måste nog skaffa varmväxthus nu hehe naughty.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 17-03-2008, 16:18) *

-fear-.gif fear.gif Vem köper egentligen så dyra tomater?
skogstroll
Ibland undrar jag hur det kommer sig att de tomater o "kvisttomater" de säljer i affären går att sälja alls. Ofta är de ju stenhårda o smakar inget alls... men det finns ju inget annat... vi får bli lokala leverantörer till Vi-butiken kanske... giggle.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 17-03-2008, 16:29) *
Ibland undrar jag hur det kommer sig att de tomater o "kvisttomater" de säljer i affären går att sälja alls. Ofta är de ju stenhårda o smakar inget alls... men det finns ju inget annat... vi får bli lokala leverantörer till Vi-butiken kanske... giggle.gif

JA! w00t.gif Den tomaten som är god är dom små på kvist. De smakar i alla fall nåt... Men dyra...
skogstroll
exakt! naughty.gif
Chamomille
naughty.gif

Jag har föresten tagit frön av pärltomater (också goda och dyra) undrar om det blir nya pärltomater eller nåt annat... confused.gif
Per-Erik
Sorry, men odlaren talar inte sanning. Han säger att de gick i JORDEN för 2 månader sedan. Mig veterligt odlas alla tomater i proffesionella odlingar i STENULLSMATTOR. Om man sätter samma sorts tomatplanta i JORD så blir det en stor skillnad och helt annan och mycket bättre smak.
mamamaggan
Hur många tomatplantor kan man maximalt få in på c:a 10 kvm? Så stor är min inglasade balkong och med belysning borde det gå att få fram tomater så här års , eller ? Jag menar , för 1000 kr /kilo så får man väl bjuda till lite , skaplig förtjänst borde det ju bli.
Per-Erik
Köp murbrukshinkar. Vi använder 12 liters utomhus, men 20 liters anses bäst. Glöm inte att göra hål i botten. Sedan är det bara att köra igång. Du bör nog sätta fröna i början av november om du skall ha plantor i jorden i början av januari. Har sett att man diskuterat lämplig belysning på annat ställa här på forumet. Olika lamptyper, lysrör m.m.

Men du med oss egentligen skämta aprillo?
mamamaggan
CITAT (Per-Erik @ 17-03-2008, 20:37) *
Köp murbrukshinkar. Vi använder 12 liters utomhus, men 20 liters anses bäst. Glöm inte att göra hål i botten. Sedan är det bara att köra igång. Du bör nog sätta fröna i början av november om du skall ha plantor i jorden i början av januari. Har sett att man diskuterat lämplig belysning på annat ställa här på forumet. Olika lamptyper, lysrör m.m.

Men du med oss egentligen skämta aprillo?

Jag ? Skämta aprillo? Inte när det gäller pengar! flirting.gif

Visst gör jag det men det låter nästan lite frestande när man kan få så mycket pengar för lite vanliga tomater. Inte skulle jag betala 1000 kr / kilo för tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon