Plantan
Hej Vi planerar att sätta en ligusterhäck till hösten. Från början tänkte vi välja vanlig Liguster men Vintergrön låter ju väldigt trevligt. Har någon råd eller tips ang denna fråga. Tacksam för alla svar
Bilbo i Trollbäcken
Att tänka på med Vintergrön liguster (tex. Ligustrum Atrovirens) är att den inte håller sig grön hela vintern annat än i Zon 1. Den är däremot grön betydligt längre på hösten än den vanliga. Vill man ha en helt städsegrön häck är Tuja eller gran ett bättre alternativ. Nackdelen här är dock risken för vintertorka eller salt från vintervägen som gör häcken brun och ful.

Lycka till med din Liguster, vilken du än väljer!
Louise i Göteborg
Jag har båda

På ena sidan en gammal vanlig och på andra sidan har jag planterat vintergrön. Den vintergröna är mycket finare men detta kan ju delvis bero på att den är sådär 5-6 år gammal och den vanliga kanske 30, vi blir ju alla lite gråare med åren.
Ingo
Det beror kanske på var du bor också. De vintergröna ligustersorterna brukar vara mindre härdiga, jag har för mig att atrovirens sägs funka upp till zon III medan den vanliga bladfällande ligustern ska klara åtminstone zon IV.
Bilbo i Trollbäcken
Jag planterade Atrovirens (den vintergröna) för 5 år sedan och min granne har den vanliga. Min häck har en djupgrönare och mycket vackrare färg och bladen sitter en sån mild vinter som i år, kvar hela vintern igenom. Förra året föll dom i Januari. Jag bor i Tyresö, Stockholm Zon 2-3.

Jag rekommenderar alla som kan att välja den mycket vackrare vintergröna Ligustrum Atrovirens.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon