Full version: vattna från under
jannika
Jag tycker jag inte lyckas med att vattna från ovan, det blir snabbt torrt igen. Antagligen blir det för lite. Så idag vattnade jag från under och det blev ganska blött... de sög upp en hel del. Blir det fel eller rätt?

*Ulrica*
Rätt! Jag har mina sådder stående på en underbevattningsmatta, typ som en tunn filt och så vattnar jag på den. Då kan sådderna suga upp det vatten de behöver underfrån och jag behöver inte kolla varje dag. Dessutom brukar jag spraya med sprayflaska ovanpå minst varannan dag på de allra minsta småttningarna.
jannika
Åh, vad bra svar!! och snabbt! smile.gif men vad är det för matta? ngt man köper dyrt...? ska jorden alltid vara fuktig när de är riktigt unga, eller kan de få torka upp mellan vattningar?

också en ? till: när man använder lecakulor i en tät kruka (eller "kruka" typ mjölkkartong) hur vet man då att det blir bra... jag borde kanske hålla mig till traditionella med hål i botten... smile.gif
*Ulrica*
CITAT (jannika @ 17-03-2008, 20:36) *
Åh, vad bra svar!! och snabbt! smile.gif men vad är det för matta? ngt man köper dyrt...?
Sådan matta (som en tunn grå filt) kan man köpa på många växtvaruhus eller plantskolor. Jag köpte min, något dyrare variant på Willab Garden, den har ett svart plastskikt ovanpå som ska förhindra algpåväxt.

Jag har förstått att de inte ska torka upp, inte helt iallafall men de ska ju heller inte vara dyvåta. Man får nog gå lite på känn och lära sig av erfarenhet, jag är också rätt ny på detta. Om jag skulle använda mjölkkartonger skulle jag göra hål i botten genom att hugga med en vass sax. Annars kan jag varmt rekommendera att be i affären om tomma lösgodislådor som du borrar hål i.

[attachment=15198:sadd2.jpg]
Den svarta krukan plattade jag till jorden med, nu har jag en träbit i stället.
ewa zon 3
CITAT (jannika @ 17-03-2008, 20:26) *
Jag tycker jag inte lyckas med att vattna från ovan, det blir snabbt torrt igen. Antagligen blir det för lite. Så idag vattnade jag från under och det blev ganska blött... de sög upp en hel del. Blir det fel eller rätt?
Beror ju lite på ..... är det helt nygrodda plantor med små ynkliga rötter kan det definitivt bli för blött så att de drunknar.
Själv har jag aldrig lyckats särskilt bra med underbevattningsmatta men det beror nog mer på mig än mattan whist.gif
Till de små använder jag antigen duschflaska el PET-flaska med strilkork. I början så måste man helt enkelt vattna lite och ofta för rötterna kan inte suga upp så mycket åt gången. Men prova gärna med underbevattningsmatta, du får säkert till det bättre än jag lyckades med

/Ewa
Tosan
Tycker underbevattningsmattan fungerar bra när de väl har grott, innan det vill jag vattna med duschflaska...
*Ulrica*
Jag ska förtydliga: det är när fröerna har grott och är småplantor som de står på underbevanningsmattan, innan dess duschar jag bara med sprayflaskan. Sen dränker jag inte mattan, utan ser bara till att den är fuktig.
ingrid fuxwall
Jag tillhör dem som använder underbevattningsmatta från det att fröna läggs i jorden.
Alla mina krukor/behållare är täckta med plastfolie som sitter runt krukan med gummiband - för att ge en fuktig luft och därför sker all vattning på så sätt. Men om det passar för alla sorters frön vet jag ju inte - allt gror inte.

ingrid
jannika
ja, då får vi se hur det blir... jag vattande underifrån och avvaktade att ytan blev fuktig, men jag tror det blev rätt mycket vatten för de vägde en del efteråt... men ska jorden verkligen suga upp så mycket fukt att den blir blöt?? med min tur har jag väl dränkt dem... sad.gif jag satte ljuset på de och hoppas de torkar upp lite fortare med den hjälpen.

*håller tummarna*
Heda
Det viktiga är väl att de inte står i vatten. Dvs att när du vattnat underifrån och jorden blivit mättad så får krukan inte fortsätta att stå i vatten. Jag vattnar underifrån så fort det har grott, men om det är vatten kvar i lådan när jorden blivit mättad häller jag av det. Enligt min erfarenhet får de mkt bättre rotsystem om man vattnar underifrån men ytan får torka upp mellan vattningarna. Rötterna behöver ju stimuleras att växa och söka vatten och näring...nedåt... smile.gif
jannika
tack Heda. Det lugnar mig en aning... jag ska ut och se hur de mår 24 timmar efter vattningen... hoppas ajg inte dränkt dem. Tänkte att i naturen kan det ju bli väldans blött i omgångar och dessa sorters plantor dör ju (oftast) inte inte av det. Så jag hoppas att det gynnar mer än det stjälper...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon