rosa03
biggrin.gif Har äntligen fått fart på mina änglatrumpeter och tomatplanter,
de växer för fullt på min lilla balkong, har 5 änglatrumpeter,
14 tomatplanter, 2 "gubben och gumman",
en liten balkonglåda med 3 ballongblommor som blommar och växer för fullt, 2 lådor med blandade växter , 1 fuchia (vit/rosa) i hängampel, och till slut krasse i en låda,sedan på ena sidan balkongen har vi vildvin, som blir så fin på hösten.
Nog tror jag har fått en djungel här, får nätt och jämt plats själv om jag vill fika. Jag får vara ganska nöjd med min insats i år på balkongen.
(rosa 03) Ann-Marie
Almdalen
Det är alltid roligt när man lyckas, fast ibland gör man som du tar i lite för mycket. Men jag gör likadant själv, bättre med för mycket än för lite. Men nog är det att slå på stort med fem Änglatrumpeter på en liten balkong. Skulle vara roligt att få se bild på det.
wub.gif
ariana
Hej almdagen
kika på jättefina bilder av din trädgård
Så tjusig den var din lavendelgång
å din vita ros gilla jag pionvallmon och alla krassen det var påhittigt och kul att titta på rolleyes.gif
adrian
Jag kan INGET om änglatrumpeter...
Men, kan de planteras ute eller måste de tas in över vintern?
Har sett såna ute men då i krukor...
Adri-Anne
Änglatrumpeter måste tas in över vintern.
Bör helst förvaras i temperatur 2-8 +
Man kan förvara dom i vanlig inomhusvärme. men då är risken stor att den får ohyra. När den förvaras i hög värme, måste den ha mycket ljus.
Har man plats att förvara trumpeten svalt och utan att klippa ned den, får man förstaklassiga nya avläggare av topparna, när man klipper ned den på våren. Sätt topparna i vatten tills dom har rotat sig, sedan ned i jorden med dom. Det går också att sätta sticklingar på hösten. Satte själv ned en toppstickling i oktober, nu är den en buske på 2½ meter, som har blommat med en tjugotal blommor hittills.
Änglatrumpet kräver kopiöst mycket vatten och gödning. Glöm allt om vad som är normalt hos blommor. När andra blommor får några korn gödning och en skvätt vatten, får trumpeten hela nävar och just nu 10-15 l vatten.
adrian
Oj!! ohmy.gif
Mina trumpeter fixar det själva... Dom kan jaga i luften... smile.gif
Men tack för svaret, det är ju en imponerande storlek på änglatrumpeterna...
Annki
Men jag är lite putt på mina trumpeter - de blommade inte i år heller!! Trots massor av vatten och gödning. Annars är det djungel på balkongen. Däremot blommar trumpeten jag gav min mor i fjor. Den är häften så stor och har haft 8 blommor. HIIIIMLA orättvist!! mad.gif
Heidi zon 3 - enköping
En liten undran......
Mina trumpeter har inte hunnit växa sig stora, är endast ca 10 cm höga. Skall jag ändå ställa dom svalt under vintern?.

Heidi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon