Babieca
Hej,
Jag har fri tillgång på färsk torvblandad hästgödsel och undrar vad som tål det i trädgården. Antar att det är för starkt för rabatterna.

Har en gräsmatta som bitvis är gammal och nästan bara mossa. Går det att strö på gödsel på den och sedan så nytt kanske?
Här är jag villig att exprementera och om jag skulle råka ta död på mossan blir jag bara glad wink.gif

Jag vet att jag kan göra en varmbädd men det får bli till nästa år för jag vill gräva ner den och har ingen grop i år
.
Någon som har tips på vad jag kan använda gödseln till?
KURT
Det går säkert att blanda i rabatter ock köksland om man bara blandar upp det med lite jord. Har du fri tillgång så kan du ju också lägga i komposten eller separat kompost så att den får brinna.
Wilmer
I några år har vi myllat torvgödsel i alla rabatter till växter som vill ha gödsel. Jättebra jordförbättring för oss som har lerjord. Så blandar jag det i krukodlingarna också. Alla grönsakslanden blandas upp innan vårsådden. Vi har inte märkt något negativt med det. Frågade här på odla och fick till svar att hästskit är rätt "milt" det verkar stämma.

Detta är iallafall min erfarenhet.
Babieca
Det låter jättebra! Vi har lerjord. Jag har också hört att det inte är lika starkt när det är torvblandat.
Då jag ska prova mig fram lite i rabatten också tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon