Full version: Buxbom-luktar den?
JohannaR
Jag funderar på att sätta en låg buxbomhäck runt mina perennrabatter intill altanen. I ett trädgårdlexikon som jag har hemma står det att man bör undvika buxbom i närhet av uteplatser pga av att busken har en "oangenäm lukt". Stämmer detta? Det vore ju så fint med buxbom som vintergrön inramning men man vill ju ha väldoft där man sitter och äter etc. Funkar buxbom i soliga lägen (sol från lunch till kväll)?

Jag skulle även uppskatta tips på var jag kan köpa buxbomplantor billigt, plantavstånd, förökningssätt. Jag skulle vilja att den slutliga häcken kommer att vara ca. 8 meter lång och ca. 40 cm hög.
torvan
Ja, tyvärr luktar den kattpiss...
tog in mina för vinterförvaring i trapphuset
och trodde att min katt varit där tills jag
upptäckte var lukten kom ifrån. laugh.gif torvan
Cilla
Jag undrar om det finns någon sorts buxbom som inte stinker. Själv har jag svårt för växten pga lukten och jag har inte stött på något exemplar som inte stinker.

pleximaster
Jag har olika sorters buxbom, en sort småbladiga som fanns när vi köpte huset tycker jag doftar riktigt trevligt, speciellt en daggvåt sommarmorgon. Men jag kanske har fel på näsan? Vi har den runt uteplatsen och ingen annan har klagat.

De storbladiga vi har doftar dock alltid kattpiss då de är fuktiga. De växer dock på helt olika ställen och jordmånen skiljer sig något åt. Många andra växers lukt ändras eller förstärks alternativt försvagas beroende på vilken jord (kryddväxter tex) de växer i. Detta kanske gäller buxbom också.

mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon