Full version: Är det kört?
Blå Cikoria
Hej!
Jag har problem med tre små citrusträd. Fick dem i höstas och har haft dem inne under hösten/vintern.
I januari planterade jag om dem, gav dem näring och ställde dem i vårt uterum, där det var 0- 5 grader. (Bor i zon 1.) Men efter några frostknäppar har de tappat alla blad och jag mitt NÖT ranting.gif såg inte till att plocka in dem.

Nu har de tappat alla blad och ser helt döda ut. crying.gif Grenarna är torra. Jag är rädd att rötterna har frusit.
Nu har jag dem inne och hoppas på att de med kärleksfull vård kan komma igen. Finns det något jag kan göra för att hjälpa dem på traven???

//BC
MariaÖrebro
Jag tycker du ska låta dem stå ett tag och se om de kommer igen. Man vet aldrig! För många år sedan tappade mina två citronträd alla löv och blev helt ihoptorkade och jättefula. Jag vägrade slänga dem, eftersom jag älskar citrusar. Jag klippte ner dem ordentligt, och efter en vinter i badkaret (!)började de så smått att skjuta skott igen. Det ena fyller 12 i år... Nu när vårsolen kommer kanske du kan lyckas få liv i dem igen. De är ganska sega. Ha tålamod!
trostar.gif
Blå Cikoria
Hjälper det om jag beskär dem eller är det fel tid för det?

//BC
Alexander-VG-zon3
citrusträd tål frost om dom har varit ute en säsong och blivit härdade(dock blommor tål inte frost) ,, tar du ut dom nu från till att vara inne får dom en chock som heter duga . du skulle ha väntat tills det var +10c +15c innan du tog ut dom .

är där nåt nytt å dom kommer dom garanterat slå nya skott . klipp av allt brunt och dött .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon