Full version: Utflyktsmål i Skåne
Cockaby
Hej

Inspirerad av plantskoletipsen i Danmark där marskatten flaggade för att ha massor av tips för Skåne också så vill jag gärna ha lite utflyktstips för påskhelgen. Föräldrarna kommer ner och vi ska ta oss runt på någon konstrunda, inte bestämt vilken än, och jag tänkte kombinera det med någon trevlig plantskola eller två. Har redan sett att någon hade julrosutställning vilket ju är ett måste. Vad finns det ananrs för roliga ställen att besöka? Med tanke på årstiden så är det väl mycket påskliljor och penséer så gärna nån som gör lite fina krukarrangemang också så att de lite mindre blomstertokiga i sällskapet kan tycka det är lite roligt också.

Sen får ni gärna klämam i med tips som gäller lite längre fram också för själv bor jag i Skåne och tycker det ska bli roligt att få åka runt till lite plantskolor för inspiration under året.

Tack på förhand!
Susanne
AnnammA
Jo, det är Ulriksdal i Kivik, som skall ha julrosutställning...En trevlig plantskola att besöka finns i Skånes Tranås: "Rosenhagens plantskola."
Jan Lindgren
Hej!
Lunds Botan är trevlig och även Alnarpsparken.
MVH
Jan Lindgren
anima
Vad är det som är så speciellt med Alnarp?
Berätta för mig som aldrig varit dit.
Finns det fog för att resa 50mil till Växtmarknaden där?
marskattan
Nä 50 mils resa är inte Alnarpsparken eller växtmarknaden värd. I så fall skulle jag nog åka till Botaniska trädgården i Göteborg när dom har sin växtmarknad. Ofta brukar detta sammanfalla med att antingen Trädgårdsammatörerna eller Svensk Trädgårds lokalavdelning har sin träff och marknad.

Alnarpsparken är jättefin och mysig, men den är mer ett utflyktsmål för oss som bor i närheten. Men visst ska du ändå resa ner hit så är den värd ett besök.

Cockaby :
Det finns en handelsträdgård i Skivarp som är av varierande kvalitet, någon gång jag varit där har det varit toppen och någon annan gång har det känts som det varit samlingshål för mördagsniglar. Men på våren brukar det vara bra där. Dom har bla Änglatrumpetsfestival, pelargonfestival och lite annat. Så kör du där förbi ska du helt klart stanna
mojan
Jag besökte i fjol "Apotekarens Trädgård". Då var det mycket tulpaner då. Inte så mycket att köpa men mycket söt att titta in till. Man kan bo där också. Här är deras hemsida: www.apotekarns.com
anima
CITAT (mojan @ 18-03-2008, 21:13) *
Jag besökte i fjol "Apotekarens Trädgård". Då var det mycket tulpaner då. Inte så mycket att köpa men mycket söt att titta in till. Man kan bo där också. Här är deras hemsida: www.apotekarns.com

Tack för jättemysigt tips!

CITAT (marskattan @ 18-03-2008, 19:43) *
Nä 50 mils resa är inte Alnarpsparken eller växtmarknaden värd. I så fall skulle jag nog åka till Botaniska trädgården i Göteborg när dom har sin växtmarknad. Ofta brukar detta sammanfalla med att antingen Trädgårdsammatörerna eller Svensk Trädgårds lokalavdelning har sin träff och marknad.

Alnarpsparken är jättefin och mysig, men den är mer ett utflyktsmål för oss som bor i närheten. Men visst ska du ändå resa ner hit så är den värd ett besök.

Cockaby :
Det finns en handelsträdgård i Skivarp som är av varierande kvalitet, någon gång jag varit där har det varit toppen och någon annan gång har det känts som det varit samlingshål för mördagsniglar. Men på våren brukar det vara bra där. Dom har bla Änglatrumpetsfestival, pelargonfestival och lite annat. Så kör du där förbi ska du helt klart stanna

Jag skall göre en Skåneraid i april.
Cockaby
tack för alla tips. framförallt blev jag glad över att bli påmind om skånes tranås. Vi hade kickoff där i september med jobbet och jag gick förbi plantskolan och tyckte att den såg så mysig ut men hann aldrig in där, en riktigt mysig by överhuvudtaget tycker jag.

Alnarpsparken håller jag med om är ett trevligt utflyktsmål, ändå har jag bara varit där två gånger. Men massor med olika växter och en trevlig park att gå i. Framförallt om man letar efter träd och buskar så är det bra att gå där för inspiration.

Apotekarens låter som ett perfekt utflyktsmål nu för konstrundan, där kan jag nog t.o.m. få farsan att tycka det är ok att strosa runt i en kort stund också.
Ciczi
CITAT (marskattan @ 18-03-2008, 19:43) *

Cockaby :

Jag tycker att Alnarpsparken är värd att resa långt för. Välj rätt årstid dock. Just nu är det väl kanske inte en höjare men vilket ställe är det. Alnarpsparken och sortimentsträdgårdarna på sommaren är en måste. Fantastiskt! Klart det är ju inte heller helt fel när allting börjar grönska heller.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon