Full version: Kryddor på balkong
karemm79
Hej!

Är helt ny på trädgårdsområdet och vi bor bara i lägenhet. Jag är dock sugen på att testa att odla lite kryddor på den inglasade balkongen. Kommer säkert bli jättevarmt där, kommer det funka?

Jag har tänkt mig typ basilika, oregano, timjan....kanske ngt mer. Eller har ni några andra tips?

När kan man så? Hur ofta vattna osv? Som jag förstår det är det bättre att köpa frön än att köpa färdiga krukor med dessa kryddor, eller?

Kan man ha vanlig jord eller sandjord?

Ngt mer man bör tänka på? Tacksam för all info =) Kanske blir mer komplicerat än vad jag vill att det ska bli...wink.gif När köper man pelargonier om man även vill ha lite av dessa på balkongen?

Kram på er!

/emma
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan ha i stort sett vilka kryddväxter du vill på balkong, det går bra att använda en bra planteringsjord eller krukväxtjord (gärna uppblandad med små lecakulor).

Oavsett vad du odlar måste du dock skugga och vädra under varma och soliga dagar, för hög värme kan ta kål på många plantor eller skada dem.

Du kan fortare skörda ifall du köper plantor, sår du frön kan du få vänta, ex. kan det ta några år innan man kan skörda från en frösådd gräslöksplanta men en köpt planta kan man skörda från första säsongen + en del kryddor kan man inte fröså ex. fransk dragon och riktig pepparmynta. Basilika som man ofta sår i omgångar under sommaren kan det vara mer ekonomiskt att fröså men ska du bara ha någon planta av de flesta kryddväxter så är det enklare att köpa en planta och i många fall är det nog billigare. Speciellt fleråriga kryddväxter skulle jag köpa plantor av (många av dem kan man dela eller ta sticklingar från ifall man vill ha flera i framtiden).

Pelargoner kan du ha dygnet runt under odlingssäsongen det är dock bra ifall temperaturen inte blir så mycket kallare än kylskåpstemperatur under natten, när du köper pelargoner på våren ofta kommer de från varma och gosiga växthus. Pelargoner kan dock ofta klara sig bara det är någon plusgrad men är de vana vid växthusklimatet kan de lättare bli skadade temperaturskillnaden blir ju då lite chockartad.
del
Jag odlade en del kryddor på min balkong förra året, och jag gjorde några observationer som kan vara till nytta.

De kryddor som jag odlade var: timjan, oregano, salvia, rosmarin, citronmeliss, basilika, grönmynta samt pepparmynta. Som odlingskärl använde jag mig av stora plastbackar (ca 40x60x40 cm) samt vanliga 10 liters-hinkar, allt köpt på Clas Ohlson för en spottstyver. Jag borrade inga dräneringshål i kärlen, utan lade bara ett tjockt lager lecakulor i botten, lite fiberväv ovanpå det och sedan fyllde jag på med jord. Man får vara lite försiktig så man inte övervattnar, men om de bara står någorlunda regnskyddade går det bra.

För att veta om man behöver vattna är det bara att sticka ner ett finger i jorden, den ska helst vara fuktig men inte blöt. Vissa örter, som timjan, vill egentligen ha väldigt väldränerad jord, men de funkar bra i vanlig också, bara var lite sparsammare med vattnet precis intill dem.

Jag köpte alla kryddorna i form av plantor stora som ett par knytnävar (a 35 kr stycket) från Plantagen. Man kan fröså en hel del, men att köpa plantor går fortare och lättare, och kostnaden är inte alltför betungande, särskilt inte om man betänker vad det skulle kosta att bara köpa motsvarande mängd färska kryddor i livsmedelsbutik.

Jag köpte och planterade ut mina örter efter att sista frosten var borta med god marginal, mot mitten/slutet av maj 2007, men om du har inglasad balkong kan du säkert börja tidigare. Se bara till att inte utsätta plantorna för frost. Basilika är särskilt köldkänslig, den kan du vänta lite längre med att sätta ut än de mer svenska örterna, som är tåligare.

I en av mina backar placerade jag två timjanplantor och en oreganoplanta, och de tre samsades ganska bra om utrymmet, och växte fint; jag brukade toppa av ett par nävar oregano och timjan varannan dag för matlagning, och det var knappt att jag kunde se att jag hade tagit av dem i alla fall.

I en annan back satte jag två rosmarinplantor, en salvia och en citronmeliss. Det visade sig snart att citronmelissen var alldeles för livskraftig för sånt, den flyttade jag snabbt till en hink, där den växte till storleken av kalv inom loppet av några veckor. Salvian växte också betydligt fortare än rosmarinen, men genom att laga fläsk lite då och då hölls den på en bra nivå. Rosmarin växer hyfsat långsamt, så att sätta två plantor tillsammans kan ge en lagom mängd. Jag har funnit att den växer snabbare om man letar längs en kvist efter antydningar till förgreningar i den, och sedan plockar strax ovanför det, det stimulerar tillväxten av sidoskotten.

Basilika bör nog egentligen frösås, och gärna flera gånger under säsongen, mina fyra plantor växte inte i den takt jag ville skörda av dem, och vips hade det blivit pesto av alltihop.

Grönmyntan och pepparmyntan var löjligt lättodlade, de bara växte och växte. Något lömskt lagda var de också, de skickar ut marklöpare och försöker plantera sig själva i omgivande krukor, så var försiktig, annars har du snart bara mynta i örtagården smile.gif. Kan dock varmt rekommendera myntan, citron- och myntasorbet var den godaste glass jag smakat, och för den som gillar örttéer är mynta bra.

Som sammanfattning vill jag bara säga: det är lättare än man kan tro att få färska fina örter på balkongen, och underbart för alla matlagningsintresserade. Var inte rädd: odla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon