Full version: Inkokt Lax
Mollis
Hej, jag har aldrig lagat Inkokt Lax men tycker att det är jättegott med nån kall majonnässås. Någon som har ett recept att dela med sig av?

Mvh
Mollis
Chamomille
CITAT (Mollis @ 18-03-2008, 12:05) *
Hej, jag har aldrig lagat Inkokt Lax men tycker att det är jättegott med nån kall majonnässås. Någon som har ett recept att dela med sig av?

Mvh
Mollis

Mormors recept. Ganska sött men gudomligt gott tycker jag. 1 del ättika, 2 delar vatten och 3 delar socker. Sen dill och lite salt. Koka laxen i detta... smile.gif
Mollis
Tack! Det låter som ett rejält recept, det är nog sån jag ätit och tyckt så mycket om, i alla moderna recept har man uteslutit ättikan och ersatt med en massa annat "tjafs", jag tycker just att blandningen sött/surt är så god.

Mvh
Mollis
Chamomille
CITAT (Mollis @ 18-03-2008, 13:12) *
Tack! Det låter som ett rejält recept, det är nog sån jag ätit och tyckt så mycket om, i alla moderna recept har man uteslutit ättikan och ersatt med en massa annat "tjafs", jag tycker just att blandningen sött/surt är så god.

Mvh
Mollis

Ja, det tycker jag också. På sommaren gjorde mormor (och jag numera) alltid snabbgurka. 1 del ättika 3 socker, persilja och hyvlad gurka. Inget vatten behövs det finns i gurkan. Jättegott till fisk eller kött (eller på en hård smörgås)!!! biggrin.gif
Mollis
CITAT (Chamomille @ 18-03-2008, 13:19) *
Ja, det tycker jag också. På sommaren gjorde mormor (och jag numera) alltid snabbgurka. 1 del ättika 3 socker, persilja och hyvlad gurka. Inget vatten behövs det finns i gurkan. Jättegott till fisk eller kött (eller på en hård smörgås)!!! biggrin.gif

Sån gurka gör jag också ofta (fast jag brukar ha vatten i), passar till nästan allt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon