Mariaberg
18-03-2008, 12:13
Vilken är den första blomman som tittar upp på våren?
Är det olika i olika delar av landet?
Kan man odla någon av dom innomhus?
Julrosen börjar blomma innan jul här... Räknas den?
Mariaberg
18-03-2008, 12:20
Nja, jag vill nog inte räkan julrosen. Tänkte på lökväxter. Maria
Alexander-VG-zon3
18-03-2008, 12:44
det vi odlar ute kan du inte ha inne då dom behöver vinterkyla , men en del går ju köpa på våren som julros,primula m.m som man kan ha inne den första tiden som man sen ska plantera ut i trädgården .
men tidiga växter hos mig som blommar är
forsythia - börjar i sept-nov sedan uppehåll och börjar igen i feb-mars ( kalla vintrar april )
kejsarolvon - börjar i nov-dec
körsbärskornell - blommar i feb-mars
trollhassel - blommar i dec-feb
hassel - blommar i jan-mars
prunus arter - böjar i feb fram till maj , min persika börjar tidigt mars-april under varma vintrar och vår ,dock dödar frosten blommorna
tibast - feb-april
salix - mars-maj
rosor - slutar blomma i nov-dec under år då frosten är sen .
kamelia - feb-maj ( zon 0-1)
örtartade växter
höstcyklamen
vårcyklamen
höstcrocus
julros - nov-juni
blåstjärna - feb-maj
vitsippan - mars-april
snödroppe - jan-mars
vintergäck - jan-mars
primula - åretrunt
krokus - feb-april
tusselago - feb-april
scilla - mars-april
hyacint - mars-maj
vårlök - april-maj
påsklilja - feb-april
m.f
så här brukar dessa växter börja blomma hos nig i skåne zon 1-2 . det blir ju försenat längre upp man kommer .
Mariaberg
18-03-2008, 16:34
Tack Linus för inlägget men om du måste ta en lökväxt, vilken kommer upp först. År från År hos dig?
skogstroll
18-03-2008, 16:37
Ska man hålla sig till lökar så tävlar just nu pärlhyacint och påsklilja hos mig (fast ska de hinna till påsk får de nog skynda på). Finns säkert ännu tidigare varianter
Krokusen är alltid först här hos oss i Österbotten Finland,samt förstås pärlhyacinten,alltså de som blommar först av alla odlade.
Alexander-VG-zon3
18-03-2008, 16:55
CITAT (Mariaberg @ 18-03-2008, 16:34)

Tack Linus för inlägget men om du måste ta en lökväxt, vilken kommer upp först. År från År hos dig?
hann inte läsa ditt inlägg förens efter att du skrev det . av lökarna är snödroppe,krokus,vintergäck som är tidiga .
bara en så är det nog snödroppe jag väljer en lök som finns i många olika former och som är tidig och lätt skött .
Här hos mig öster om Stockholm är det alltid mina klosterklockor som kommer först.
Solstorm
18-03-2008, 17:48
Hos mig är det snödroppar och iris som är tidigast.
mamamaggan
18-03-2008, 19:44
Hos mig är det vintergäck som är först upp och sedan kommer snödroppe och krokus.
snödroppe och iris och balkansippa blir det då.
messermark
19-03-2008, 13:04
Hos er blommar det och vi har nästan en meter snö kvar... Vårblommor är lååångt borta.
Aqvakul
19-03-2008, 20:58
vintergäcken brukar vara tidigast tätt följd av snödropparna...
rahmat2
19-03-2008, 21:03
Är denna vintergäcken?
CITAT (rahmat2 @ 19-03-2008, 21:03)

Är denna vintergäcken?
Ja
rahmat2
19-03-2008, 21:27
CITAT (abbbe @ 19-03-2008, 21:14)

Ja
Thank you!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.