Belsebub
Jag har försökt men misslyckas alltid att odla dessa från frö, köpt frukt i affären:
Papaya
Sharon
Fikon
Mangostan
Mango
Ananas

Någon som har tips på hantering för att få dessa att gro. Ska det planteras direkt eller ska fröet torka innan ex.? Hur djupt ska fröena planteras etc.
Mangon lyckas jag alltid få att gro men sen ruttnar/torkar den bort.
MariaÖrebro
Papaya, sharon, fikon och mangostan misslyckas jag också med! Köpte en liten fikonstickling på mässan i Örebro, och det har redan burit frukt! Köpte en mangostanstickling av en tjej i Göteborg, men den har tyvärr också lämnat in. crying.gif Mango har jag precis satt och den kommer upp nu. Kolla i en av mangotrådarna, bland annat den där underrubriken är "Måste bara visa!". Där hittar du massor av info! Ananas har jag lyckats med! Jag skar av överdelen på ananasen, med bladen inklusive ett par centimeter av själva frukten. Den satte jag väldigt grunt i jord. Den har tagit sig jättebra! Det finns ananastrådar som också visar hur det går till. Lycka till! tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sharon brukar väl mycket sällan ha riktiga frön i sig??

Torkade fikonfrukter har jag lyckats med jag behandlade fröerna som ljusgroende + jag har för mig jag hade osvavlade fikon (kan hittas på hälsokosten).

Belsebub
Tack för tipsen! Väldigt fina mangoträd det fanns i den tråden (vill ha) rolleyes.gif Har precis varit och köpt en ananas och en mango. Ska göra ett försök till med nya metoder.
Osvavlade fikon ska jag testa lite senare också när jag hittar det.
Hur menar du med riktiga frön? Det var frön i den sharon jag köpte för länge sen men blev inget med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon