Elinzon1-2
Jag har sått lite allt möjligt som jag förvarar i rumstemperatur tills de grott, då åker de under lysrör, 36W, ca 10 cm avstånd 14 h/ dygn i 16-18 graders temperatur. Hittills har luktärter, svartöga, tomater, silverek, rosenskära och riddarsporre verkat trivas ganska bra, när de väl kommit upp vill säga.

Mina svartöga "African sunset" och luktärt "Apple blossom" grodde aldrig. Gjorde nytt försök med svartögat, men av 15 frön grodde 3! Det möglar i briketterna men växer inget annat. Är det för blött och varmt? Är det kört eller skall jag vänta ett tag till? (10 dagar)

Tomaterna har jag skolat om i större krukor djupt, men rosenskäran är ganska ranglig (jag var sen att fixa lysrör) och har efter 14 dagar inga karaktärsblad. Har 4 frön/ 7 cm kruka i såjord, skall jag skola om och hoppas på lite sprutt?

När är egentligen en planta "hanterbar"? Är det när de har hjärtblad eller börjar utveckla karaktärsblad? Jag vill vänta lite med att plantera om då det börjar bli ont om plats under ljusen.

Elinzon1-2
ewa zon 3
Inte för varmt men alldeles säkert för blött om det möglar i briketterna. Prova att ställa briketterna på tidningspappar en tag så att de får torka upp lite. Släng inte än på någon vecka men kanske säkrast att så en ny omgång med svartöga och försöka hålla det fuktigt men inte blött så ska du se att det gror.

Det är bra om det små plantorna får ett par-tre karaktärsblad innan man skolar om då har plantan kommit igång att växa och har rötter som klarar av den gödslade jorden.

Du ska få se att det kommer gro lika fint som det andra du sått tummenupp.gif
Ibland får prova några gånger för att lyckas.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon