moksa108
18-03-2008, 14:17
Jag har en massa Ocimum basilicum 'Genovese Compact' som jag tänkte omplantera idag men började fundera lite och tittade på en "köpt" planta från min lokala matkedja. Om man räknar stammarna där så är man uppe i över tio stycken på en rätt liten diameter. Har någon lust att hjälpa mig att förklara hur många plantor som kan samsas i en, låt oss säga, 10x10cm kruka? För visst blir det tamt att bara ha en?
Tack på förhand!
ewa zon 3
18-03-2008, 14:54
Jag brukar gallra genom att klippa bort och använda "överskottet" allteftersom.
Så till en 10x10 kruka blir det cirka 5 st plantor kvar. Sedan är det bara att toppa med jämna mellanrum och ev skola om till större kruka till sommaren.
/Ewa
Frideborg
18-03-2008, 15:36
Hej!
det var ett bra tips!
jag skall praktisera det.
Birgitta W
moksa108
19-03-2008, 22:41
Ewa, jag förstår inte riktigt ditt svar. Har försökt läsa det flera gånger men fattar faktiskt inte
Alltså, jag har en massa små små basilikar med endast sina första hjärtblad som jag skall omplantera i en kruka.
Min undran är hur många som trivs bäst i en kruka på ca 10x10cm.
Vad jag förstår av ditt svar så missuppfattade du kanske mig och antog att jag hade en massa fullvuxna buskar som skulle gallras?
ewa zon 3
20-03-2008, 20:24
Okej, ska försöka skriva tydligare
Förstod att du hade en kruka med massa små nygrodda basilikor.
Det är i den krukan jag tycker att du ska gallra genom att helt enkelt klippa av några av groddarna jämns med jorden och lämna kvar önskat antal småplantor att växa till sig. Min erfarenhet är att står det så tätt som i köpekrukorna eller när man sått lite tätt så blir det tunna och rangliga plantor. Jag skulle vänta med omplantering till dess de fått några "riktiga" bladpar men gallra kan du göra redan nu.
Och som jag skrev tidigare prova med ca 5 plantor till en 10x10 kruka.
/Ewa
jannika
21-03-2008, 13:21
jag hänger på med en fråga:
jag har sått ett antal baslika i små pyttekrukor, ca 4x4. Du skriver att 5 plantor till en 10x10 är bra, men jag antar att du då sprider ut dem på den ytan. Alltså jag kan inte gallra ner till 5 plantor i min 4x4 kruka, plantera om klumpen i en 10x10, utan egentligen skulle jag sått direkt i 10x10 och gallrat till ca 5 plantor.
har jag förstått rätt?
ewa zon 3
21-03-2008, 14:04
Visst kan du gallra i din pyttekruka för att sen plantera om allt i en större kruka, rakt av utan att störa rotklumpen.
Sen är det här med hur många plantor i en kruka naturligtvis ingen exakt vetenskap
De framdrivna basilikaplantorna i butiken är helt ok men jag tycker det brukar vara svårare att få de att överleva en längre tid eftersom de står så tätt och de torkar ut så fort man vänder ryggen till eller så blir det mögel bland alla de späda groddarna.
Har haft en liten "köpekruka" på gång i ett par månader nu. Gallrat bort de flesta av stjälkarna nu och toppat många gånger. Borde naturligtvis ha planterat om den men den har fått nöja sig med lite flytande gödning istället
/Ewa
moksa108
25-03-2008, 16:12
Nu förstår jag Ewa! Jag blev förvirrad då jag inte har dom i en kruka utan har satt en massa fröer på en ganska stor yta (typ godislåda). Så någon gallring skall jag inte göra då de inte skall fortsätta växa där utan istället flyttas till en kruka. Tack för ditt svar
ewa zon 3
25-03-2008, 17:51
Ok, bra att vi förstod varandra till slut
Jag gjorde tankefelet att tro att "över tio stycken på en rätt liten diameter" var = massor av plantor i en pyttekruka
Lycka till med basilikan!
/Ewa
kajsalota
02-04-2008, 19:31
Då undrar jag om det även gäller andra sorter av basilika? Någon som har erfarenhet av det? Jag har sått vanlig, kanel och thai-basilika. Det ser ut på bilderna som att de två sista blir mer som buskar. Ska man ändå planera ihop flera frön? Eller hämmas de i växten då?'
/Karin
jag satte en thaibasilika i en lite avlång plåtkruka som hade formen av en balkonglåda ca 20 - 30 cm lång... jag tog en thaibasilika köpt på närmsta snabbmatsaffär och och petade ner i nya krukan som den var utan att gallra öht och den bredde ut sig i hela lilla "balkonglådan" och blev väldigt stor. tyckte den var tåligare än den vanliga basilikan när det gällde uttorkning oxå då den hängde i ett soligt fönster i tio dagar utan vatten... den slokade men reste sig så fort den fick vatten och smaken var kvar... den tog jag bara av när vi använde den i maten
Eva i Västerås
03-04-2008, 07:11
Jag brukar varje sommar sätta basilika i en stor självvattningskruka (ca 30 cm). Då tar jag helt enkelt 3 krukor från affär'n och spretar isär jordklumparna rejält och sätter runtom i krukan. Den står hela sommaren ute, skyddat under tak och det växer som bara attan. Gödsling med biobact och härdning innan jag sätter ut krukan.
I år har jag beställt frön, men inte fått dem än, så jag vet inte hur det blir med sådden. Kanske får bli köpebasilika igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.