KarinSKARA
Eftersom det lyckades att bli minusgrader igen, så passar jag på att frosta av i frysskåpet idag.

Man skall ju inte använda hårtorken hörde/läste jag någonstans för många år sedan.
Därför använder jag kupevärmaren till bilen istället whist.gif
Står även några burkar med varmvatten på hyllorna men det är fasligt vilken tid det skall ta att bli av med frosten.

Hur gör ni andra när det är MASSOR med is i frysen?
Det är ju ganska bråttom att få igång det hela igen. Maten klarar sig ju inte hur länge som helst utan att börja töa.
*Ulrica*
Packa in grejorna i tidningar filtar eller ställ dem utomhus!

Jag kör med varmvatten i kastruller och bunkar. Samt petar lite försiktigt på isklumparna (akta kylelementen).
ingrid fuxwall
CITAT (*Ulrica* @ 18-03-2008, 14:35) *
Packa in grejorna i tidningar filtar eller ställ dem utomhus!

Jag kör med varmvatten i kastruller och bunkar. Samt petar lite försiktigt på isklumparna (akta kylelementen).

Så gör jag också

ingrid
Anki på Öland
Jag med!
Anki
Berith
Fyll en sprayflaska med hett vatten och spraya! Iofs har jag inte is i min frys rolleyes.gif så det går ganska fort att spraya och sen torka torrt. Tar nog inte mer än nån halvtimma innan jag kan köra igång frysen igen och stoppa tillbaka maten.
vihemma
Vi brukar vänta (om det går) till kallaste dagarna och då lägger vi badlakan i botten på frysskåpet, sen tar vi varmluftspistolen på högsta effekt och på långt avstånd. Det visslar bara till så lossnar även den tjockaste klumpen.
Sen torkar vi upp med trasor så allt är så torrt som möjligt, sen slår vi på frysen och trycker in knappen för extra kyla ett tag så den går ner i temp fort. Sen bara in med allt igen.
*Stintan*
Jag gör som *Ulrika* sleep.gif
Lilla Birka
Jag blev så in i nordens trött på detta avfrostande så jag skaffade en självavfrostande frys. Det har jag inte ångrat en sekund! Visserligen måste man någon gång plocka ut allt som finns däri och göra rent, men det passar man ju på med då frysen inte är så fullpackad. tummenupp.gif Så tänk en stund på det nästa gång det är dags att byta frys...
lena:-)
Jag har oxå använt kupevärmaren....insidan på frysen blev alldeles bucklig...nu får det ta den tid det tar..Nästa frys blir självavfrostande.
Betty
CITAT (Lilla Birka @ 18-03-2008, 17:57) *
Jag blev så in i nordens trött på detta avfrostande så jag skaffade en självavfrostande frys. Det har jag inte ångrat en sekund! Visserligen måste man någon gång plocka ut allt som finns däri och göra rent, men det passar man ju på med då frysen inte är så fullpackad. tummenupp.gif Så tänk en stund på det nästa gång det är dags att byta frys...

Så gjorde jag med, skaffade självavfrostande när vi renoverade köket för ett par år sen - jag älskar att slippa frosta av frysen. biggrin.gif
Förr, innan vi bytte till den nya praktiska så brukar jag ställa in kastruller med hett vatten + att jag pillade med en bordskniv så att isen lossnade fortare. Matvarorna ur frysen brukar jag sätta i mina kylbagar och kylväskor som jag sedan ställde ut på altanen så länge (på vintern bara).
Monica M zon 4
Jag lånar makens värmepistol å smälter försiktigt isen. Man måste röra värmepistolen hela tiden för annars smälter den plasten i frysen. Å så får man se till att det inte droppar vatten på värmepistolen. Jag håller den utanför dörren och byter hyllplan ofta. Det går jättefort att frosta av frysen men inte helt riskfritt.
Anma
CITAT (Lilla Birka @ 18-03-2008, 17:57) *

Samma här, världens bästa investering! smile.gif
Storhandlade idag och såg att det är dax att städa frysen, dock. Får vänta tills vi ätit upp det som finns först.
KarinSKARA
Roligt att det inte bara är jag som slarvat med avfrostningen ibland så man måste ta till lite drastiska metoder.
Så det beror på att plasten inne i skåpet inte håller, som gör att man skall undvika hårtorkar och liknande. Bra att veta.
Får sätta upp självavfrostande på önskelistan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon