horlosa
Vad kan då detta vara? Hittade den här busken i en grusgrop/sandtag. Vintergrön med kvarvarande rester av baljor. Baljorna som var tomma på frön var nästan svarta. Busken var ca: 180 cm hög. Skall den finnas vilt i naturen eller är det något som spridit sig från någon trädgård?
(södra svergie)
Boxer
Harris
Piccante
CITAT (horlosa @ 18-03-2008, 17:55) *
Vad kan då detta vara? Hittade den här busken i en grusgrop/sandtag. Vintergrön med kvarvarande rester av baljor. Baljorna som var tomma på frön var nästan svarta. Busken var ca: 180 cm hög. Skall den finnas vilt i naturen eller är det något som spridit sig från någon trädgård?
(södra svergie)

Håller med Boxer. Harris planteras ibland medvetet för att binda sand tex när man återställer grustag till naturmark.
Boxer
Ursäkta mitt korta svar, jag satt och åt. Läs här!
horlosa
Ok. Man lär sig något nytt varje dag. Jag skall återvända till lokalen i Maj och se om den blommar.
Fågelvägen
Bra att du frågade! Jag trodde det var en sorts ginst som vi har i trädgården. Vem är Harris, undrade jag?
Men det var ju Har-ris fattade jag efter att ha slagit upp den i floran. Det stod att den växer vild i Danmark, förvildad (= rymt från trädgårdar?) i södra Sverige. Här i Stockholmstrakten finns den också. En mycket tålig planta - finns på vägkanter och i torra stenhögar. Lätt att flytta. Trevligt grön på vintern. Glada gula blommor på våren. Extra plus: Äts inte av rådjur!
amaira
Vad duktiga ni är på buskar! Har-ris ... a0a.gif Jag har ju också undrat över den där Harris.
Fast jag har ingen Harris här i närheten.
Fågelvägen
Det finns ju HARRIS TWEED, väldigt fin sorts irländsk tweed.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon