Full version: Rabarber
Zoyas matte
Hej
Kan man flytta rabarberplantor nu? De har ju kommit upp en bra bit med blad och sånt?
Växer rötterna djupt ner i jorden??
ingrid fuxwall
Min erfarenhet är att man kan flytta rabarber när som helst, men att man kanske bör vattna om det är torka för att plantan ska etablera sig.

För några år sedan grävde jag upp några av mina bestånd, sedan fräste sambon och jag gjorde jordgubbsland. Tydligen glömde jag några små bitar för varje år har det kommit upp små stånd bland jordgubbarna.

Lycka till och hoppas du får klokare råd än mina.

ingrid
Mollis
Jag vet inte vad som är det rätta men jag har flyttat runt min rabarber så många gånger, oftast någon gång tidigt på våren, och den har alltid tagit sig finfint i alla lägen jag provat. Den har ganska tjock djupgående rot.

Zoyas matte
Jättetack för svaren Det verkar som det inte blir några större problem.
jannika
jag hänger på och undrar hur man gräver upp en rabarber planta. :g
har den inget stort rotsystem?

Tack!
-villrådig och okunnig på området...

ingrid fuxwall
En rabarber har en massa rötter - typ iris men man kan säkert dela och fördela ganska frikostigt, menar dela med sig till vänner och bekanta och släkten - alla får rabarber.

ingrid
jannika
tack för snabbt svar. jag är fortfarande lite konfunderad över hur det ser ut därunder. antar att jag får gå ut och titta. smile.gif

så man kan ta en del av roten och sätta på nytt ställe? eller tar man del av hela plantan, med blad? behöver man gräva upp ett stort område?

jag har en stor rabarberplanta som växer sig över 150 cm hög, som jag vill dela upp och göra några plantor av, lite mer kontrollerade förhoppningsvis... wink.gif

vad tror ni?
astrantia
Ja, jag undrar också hur man faktiskt gör. Har en jättestor rabarber som jag tänkte dela med mig av men har ingen aning om hur man egentligen gör.
Hur djupt ska man gräva?
Hur mycket behöver man för att det ska bli en hyfsad ny planta?
Hur ser det ut därunder marken (kan ej kolla själv för tillfället då det ligger ett par decimeter vitt och kalt ovanpå)?

Ni som har gjort det förr kan väl berätta för en nybörjare smile.gif
mamamaggan
Vi har både delat och gett bort hälften av vår rabarber och flyttat den. Min erfarenhet är att varenda liten rotbit kan bli en ny planta.

Vi delade den mitt itu och gav bort till en granne. Den tog sig väldigt bra .

Samtidigt passade vi på att flytta den som var kvar och det var inga problem. Vi gjorde det på våren när det kommit upp ganska mycket stjälkar och blad. Visst var den vissen ett tag men bara man vattnar ordentligt så funkar det.

Vi grävde upp en stor jordklump runt plantan som fick följa med till det nya stället både när vi gav bort till grannen och när vi flyttade den.
theseraphim
de har jätterötter, skulle flytta ett jättebestånd för några år sedan från en gammal kolonilott till trädgården, jisses såg ut som jag grävde mig en bunker eller nått men detta gjorde jag i början av juni och det var inga problem och nu har det kommit nya plantor vid lotten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon