Full version: Skötsel av Peperomia
Ninnin
Jag fick två jättefina Peperomias (plural-s?) för en tid sedan, Peperomia, Rotundifolia, närmare bestämt.
På lilla skylten som satt i krukan stod det att växten aldrig fick torka ut. Idag då jag ville veta lite mer om denna växt stod det i min krukväxtbok att jorden ska torka ut mellan vattningarna. Va´? Vad ska man tro? Har någon en sån eller vet något om den vore jag tacksam för svar!
Ninnin
annaviktoria
Känner inte till dem, men tänkte på plural-s...

Plural-s "finns inte" huh.gif i svenska (det är något helt annat när det har stelnat - keps, tips, chips, pyjamas, etc...). Ibland används det medvetet, t.ex. dollars, för att uppnå en viss effekt (t.ex. "Ja, jag vet, men nu tänker jag vara så där vulgoanglofil med flit"). Intressant är schlagers som har fått det engelska plural-s:et, fastän det är ett tyskt låneord! Nåja, hur som helst ska plural-s helst undvikas i svenska.

Jag skulle säga peperomior, analogt med begonia - begonior sleep.gif

häls, lingvist-Anna
Inger Skåne
Jag har ett par peperomia. De måste torka upp mellan vattningarna annars tappar de bladen (egen dyster erfarenhet).
Ninnin
Hålller med dig annaviktoria om vad du säger om plural-s:en!
Bor också i Sthlms skärgård,
Ninnin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon