dallepistolen
Nu har jag köpt en massa fröer. Och jag kan verkligen INGENTING om detta. Köpte sparris och sen får jag se att den kommer om först tre år sleep.gif Ska man bara låta fröna ligga kvar där då? Sen så står det om alla möjliga sorters jordar hur vet man vad dom betyder? Någonstans man kan kolla olika benämningar? När det står så glest vad menas med det? När jag sådde persilja nu så tog jag nog 10-15 frön i en kruka men det känns som det var helt fel, eller? Hur vet man hur man ska göra? Står ju så dåligt förklarat på påsarna. Sen ska jag så smultron och jordgubbar hur vet man hur glest det ska vara. Persilja dill och liknande blir det en liten stjälk av ett frö? Tacksam för svar. Jag är som sagt helt nybörjare och behöver all hjälp jag kan få g.gif
Tosan
Ja här har du en som efter många års odlande fortsätter med nybörjarmisstag... Hela tiden! giggle.gif

Tänker du så sparrisen ute eller inne? Sår du den ute så är det nog bara att låta den stå kvar där, sår du den inne så får du nog byta kruka åt dem så småningom. Jag satte 3 st i varje kruka. Sedan gräver du ner dem i början av sommaren på sin slutliga växtplats. Sparrisfröna kan du blötlägga i ljummet vatten ett dygn så gror de lättare.

Smultron och jordgubbar har ju pyttesmå frön, men försök att få den så pass glest att du får dit fingrarna när du ska skola om dem- sår du i små krukor kanske 3-5 frön/kruka är lagom.

Dill och persilja strör jag ut ganska mycket av över jorden, det blir nog bara en stjälk per frö, de kan iofs grena sig lite men du får inte en stor planta av ett frö. Även persiljefröna kan med fördel blötläggas, men är inget måste.

Allt jag sår inne sår jag i såjord. Den är ganska näringsfattig och sandblandad vilket gynnar rotutvecklingen. Om du vill ge jorden bättre konsistens -speciellt bra till långsamtgroende fröer- kan du blanda i perlite eller sand/grus.