dallepistolen
Nu har jag köpt en massa fröer. Och jag kan verkligen INGENTING om detta. Köpte sparris och sen får jag se att den kommer om först tre år sleep.gif Ska man bara låta fröna ligga kvar där då? Sen så står det om alla möjliga sorters jordar hur vet man vad dom betyder? Någonstans man kan kolla olika benämningar? När det står så glest vad menas med det? När jag sådde persilja nu så tog jag nog 10-15 frön i en kruka men det känns som det var helt fel, eller? Hur vet man hur man ska göra? Står ju så dåligt förklarat på påsarna. Sen ska jag så smultron och jordgubbar hur vet man hur glest det ska vara. Persilja dill och liknande blir det en liten stjälk av ett frö? Tacksam för svar. Jag är som sagt helt nybörjare och behöver all hjälp jag kan få g.gif
Tosan
Ja här har du en som efter många års odlande fortsätter med nybörjarmisstag... Hela tiden! giggle.gif

Tänker du så sparrisen ute eller inne? Sår du den ute så är det nog bara att låta den stå kvar där, sår du den inne så får du nog byta kruka åt dem så småningom. Jag satte 3 st i varje kruka. Sedan gräver du ner dem i början av sommaren på sin slutliga växtplats. Sparrisfröna kan du blötlägga i ljummet vatten ett dygn så gror de lättare.

Smultron och jordgubbar har ju pyttesmå frön, men försök att få den så pass glest att du får dit fingrarna när du ska skola om dem- sår du i små krukor kanske 3-5 frön/kruka är lagom.

Dill och persilja strör jag ut ganska mycket av över jorden, det blir nog bara en stjälk per frö, de kan iofs grena sig lite men du får inte en stor planta av ett frö. Även persiljefröna kan med fördel blötläggas, men är inget måste.

Allt jag sår inne sår jag i såjord. Den är ganska näringsfattig och sandblandad vilket gynnar rotutvecklingen. Om du vill ge jorden bättre konsistens -speciellt bra till långsamtgroende fröer- kan du blanda i perlite eller sand/grus.

När plantorna sen fått ca 2 bladpar är det dags att skola om dem. Då får de lite större kruka och lite näringsrikare jord, blom- eller plantjord går bra.

Sen vilken jord du ska ha ute är en hel djungel, själv använder jag det jag har att tillgå, och gödslar om det verkar behövas, eller försöker förbättra konsistensen så gott jag förmår.
dallepistolen
Tack ska du ha. Har tänkt att så sparrisen i växthus. ja allt ska in där eftersom vi har mördarsniglar. jord tänkite vi ta i vår gödselstack(hästgödsel)men en del e mer som lera men jag fick höra att det ska gå bra ändå bara jag har sand eller jord i fållan där jag sår. Måste jag plantera om i större kruka kan jag inte plantera direkt i växthuset sen bara ??
Tosan
Se till bara att gödslet har brunnit, hästgödsel brukar innehålla rätt mycket ogräsfrö, många av dem dör när dyngan brinner.

Det beror lite på väder och vind om du kan sätta ner direkt eller om du måste skola om. Och tex bären kan få det lite trångt innan utskolning om de ska vara kvar i samma kruka, men det beror ju lite på hur du sår åxå... De sår sig ju dessutom gärna själv ute och är inte så himla kinkiga, bara de får tillräckligt med plats. Möjligen kan det åxå va bra med lite kraftigare jord än såjorden innan de hamnar i hästdyngan, men en del löser det med att så i aningen större krukor, ha blom-/plantjord i botten och såjord överst.
Ingen av de sorter du nämt är särskilt kinkiga, och de lär nog växa hur du än gör med dem. Det har ju åxå lite att göra med vad som passar dig.
Du får säkert fin-fina plantor i ditt växthus smile.gif
dallepistolen
Tosan: Tusen tack. Vad skulle jag göra utan dessa svar rolleyes.gif Hoppas man lär sig så småningom. Jordgubbarna och smultronen tänkte jag ha i balkonglådor i växthuset för det är hängande sorter. Hur e det med broccoli blomkål gurka tomater och palsternacka. E dom känsliga?
Tosan
CITAT (dallepistolen @ 18-03-2008, 22:27) *
Tosan: Tusen tack. Vad skulle jag göra utan dessa svar rolleyes.gif Hoppas man lär sig så småningom. Jordgubbarna och smultronen tänkte jag ha i balkonglådor i växthuset för det är hängande sorter. Hur e det med broccoli blomkål gurka tomater och palsternacka. E dom känsliga?

Gurka och tomater är framförallt lite känsliga för låga temperaturer, helst inte under 10 grader, var det 15 för gurkan? Dessutom är gurkans rothals väldigt känslig för fukt så man får vara försiktig när man sätter ner dem så man inte sätter ner dem för djupt och vattnar för mycket...
De andra har jag ingen aning om.
Men sök här i "köksträdgården" eller "förkultivering och förökning" så får du säkert fler och bättre svar smile.gif
Eva 33c
Tänk på att smultron och jordgubbar behöver besöka av pollinerande insekter för att ge bra skörd. Därför kanske växthuset inte är bästa platsen för dem. Du kanske kan hänga blomlådorna utomhus?
Broccoli, blomkål och palsternacka trivs egentligen inte heller riktigt bra med de höga temperaturer som blir i växthuset. Broccolin kommer att gå fort i blom tex. Palsternackorna brukar växa till sig under jorden först på hösten, så de tar upp väldigt mycket plats i växthuset hela säsongen. Och de behöver inte växthusets temperaturer.
Men eftersom du är alldeles ny och har så mycket frågor rekomenderar jag att du lånar lite böcker och läser. Ämnet är stort och det kan vara svårt att svara enkelt på omfattande frågor. Många gånger kan man också göra på flera olika sätt.
Lycka till med ditt odlande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon