Ja här har du en som efter många års odlande fortsätter med nybörjarmisstag... Hela tiden!
Tänker du så sparrisen ute eller inne? Sår du den ute så är det nog bara att låta den stå kvar där, sår du den inne så får du nog byta kruka åt dem så småningom. Jag satte 3 st i varje kruka. Sedan gräver du ner dem i början av sommaren på sin slutliga växtplats. Sparrisfröna kan du blötlägga i ljummet vatten ett dygn så gror de lättare.
Smultron och jordgubbar har ju pyttesmå frön, men försök att få den så pass glest att du får dit fingrarna när du ska skola om dem- sår du i små krukor kanske 3-5 frön/kruka är lagom.
Dill och persilja strör jag ut ganska mycket av över jorden, det blir nog bara en stjälk per frö, de kan iofs grena sig lite men du får inte en stor planta av ett frö. Även persiljefröna kan med fördel blötläggas, men är inget måste.
Allt jag sår inne sår jag i såjord. Den är ganska näringsfattig och sandblandad vilket gynnar rotutvecklingen. Om du vill ge jorden bättre konsistens -speciellt bra till långsamtgroende fröer- kan du blanda i perlite eller sand/grus.
När plantorna sen fått ca 2 bladpar är det dags att skola om dem. Då får de lite större kruka och lite näringsrikare jord, blom- eller plantjord går bra.
Sen vilken jord du ska ha ute är en hel djungel, själv använder jag det jag har att tillgå, och gödslar om det verkar behövas, eller försöker förbättra konsistensen så gott jag förmår.