e_sedell
10-08-2003, 21:27
Hur ska jag få mina höstrudbeckior att gro? Ska jag direkt så dem nu?
e_sedell
13-08-2003, 22:07
Ingen som har några förslag?
Eva i Skåne
14-08-2003, 19:36
Om vi menar samma sak med höstrudbeckia så har jag aldrig hört om att fröså dem. Däremot kan man dela och dela och dela. De brer ut sig så mycket de kan både i rabatten och utanför.
Ska du så dem direkt ute så hade jag väntat till våren, men jag vet inte.
e_sedell
14-08-2003, 19:55
Mja, jag vet inte. De kanske ska stratifieras tänkte jag på....
Jag köpte fröna på Linné muset. Jag kollade på den i trädgården och tänkte just på att jag ville ha den. Sen kom jag in och såg att de hade fröpåsar, jag tog den översta som sovenir tänkte jag.... ibland har man tur...
kremlan
15-08-2003, 15:35
Skickar en länk till Lindbloms fröer.
Där står lite att läsa, men inte står det nåt om stratifiering.
Rudbeckia laciniata// Eva
e_sedell
17-08-2003, 12:35
Tackså mycket, då har jag koll på de också...
Eva i Skåne
17-08-2003, 22:12
Det ante mig

Denna ser inte ut som "min" höstrudbeckia
cissi i onsala
20-08-2003, 14:00
Eva i skåne, har din höstrudbeckia gula bollar"utan mitt" och är väldigt höga? Isåfall är det vanlig höstrudbeckia. Sedan finns det flera olia sorter som mer ser ut som prästkragsblommorna fast vänder kronbladen neråt.
Det finns ett gäng som vi på sv kallar rudbeckior som på latin också börjar med detta namn och så har vi röd rudbeckia, alias röd solhatt som heter enchinacea på latin(ev någon till mins ej).
e_sedell
20-08-2003, 19:51
Det finns massor utav rudbeckior, Echinacea heter de på vetenskapligt. Om det är den där gula som cicci nämde så heter den höstsolros och Helianthus pauciflorus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.