|
Stevick
19-03-2008, 07:02
Hur stort har ni, vad har ni, hur gör ni, vad har ni i, hur gör ni med vattning, ljus, uppvärmning? Förstår inte, kollar ju febrilt på växthus, och alla rekommenderar vinterväxthus, o eftersom jag vill ha ett ganska stort, så går ju det på ett par 100 000... men det måste ju finnas mängder med "vanligt" folk som övervintrar i sina englas, 2-glas, plastväxthus? det är dessa jag vänder mig till o undrar  hur gör ni?!?  Vickan
Lena i Torslanda
19-03-2008, 07:27
Har ett EuroSerre på 10 kvm, glas i väggar och isolerplast i tak. Behöver inte så mkt yta för det jag övervintrar utan klär in ca halva ytan med bubbelplast. Med några hyllor så räcker det för mina behov .Jag har en värmefläkt som ser till att tempen inte går under +5 grader. Jag har ingen extra växtbelysning. Ska man ha en högre övervintringstemperatur utan att bli ruinerad så krävs det nog växthus som är gjorda för vinterbruk
skogstroll
19-03-2008, 08:31
för min del så har det varit så varmt i "vinter" att fikon och kamelia klarat sig med endast fiberduk. Har ett 5kvm växthus i glas och ingen värme. Kommande höst och vinter tänkte jag fixa med bubbelplast och värme för att hålla lagom många plusgrader. Jag har även en natriumlampa som nog får flytta in också
Mitt växthus är på 20 kvm, ett Helios (Classicum) med glas i både väggar och tak. I år, som är mitt andra år, har jag bubblat in drygt halva växthuset. Jag har värmefläkt på som håller temperaturen över ca +2 grader. För några veckor sedan har jag börjat med tilläggsbelysning ett par timmar på eftermiddagen, kvällen. I växthuset finns det fuchsior, pelargoner, fikon, citrus, oliv, kamelia, vippjasmin (stavas det så?) den doftar helt underbart för tillfället, rosmarin, timjan och nu även omskolade små penséer, lavendel, vallmo m.m., m.m. Vattnat har jag gjort en hel del faktiskt, men så har ju vintern varit väldigt mild också. Det är så härligt med ett växthus!!  Lycka till med ditt!! (Nu ska jag ut och öppna lite där ute, ser att temperaturen redan är uppe i 23 grader...  och utanför ligger snön tjock...!)
Hejdu. Jag har inte gjort mycket för att mina plantor och buskar ska klara sig i vinter. Visst har jag en bra grund med både grovt grus, frigolit, stenmjöl och sand under stengolvet, men ingen bubbelplast eller annat bjäfs. Såg senast idag att körsbärsträden har börjat skjuta knopp och pilarna likaså. även vinrankan såg ut som om den vill ta fart, men mest förvånad var jag över några krukväxter som jag vällte upp och ner. de hade ett jättefräscht rotverk! Och jag var säker på att de hade dött, så där blev jag överraskad. mitt växthus har hållit runt 0 grader hela vintern, fast det har varit kallare än så här uppe i norr och jag har aldrig haft på någon värme förrän nu, när jag satt en hel del frön, då har jag ca 10-15 grader. Och det gick skitbra förra våren med, fast jag inte hade någon värme alls.
skogstroll
30-03-2008, 14:32
CITAT (skogstroll @ 19-03-2008, 09:31)  för min del så har det varit så varmt i "vinter" att fikon och kamelia klarat sig med endast fiberduk. Har ett 5kvm växthus i glas och ingen värme. Kommande höst och vinter tänkte jag fixa med bubbelplast och värme för att hålla lagom många plusgrader. Jag har även en natriumlampa som nog får flytta in också  hur som haver... min kamelia fick en smäll under "bakslaget" med massa minus härom veckan. Tyvärr verkar knopparna trilla bort. Nästa år ska jag köra värmefläkt!
Alexander-VG-zon3
30-03-2008, 14:46
CITAT (skogstroll @ 30-03-2008, 14:32)  hur som haver... min kamelia fick en smäll under "bakslaget" med massa minus härom veckan. Tyvärr verkar knopparna trilla bort. Nästa år ska jag köra värmefläkt! blomknoppar som visar färg tål inte frost men har kamelian inte börjat att växa så tål den frost som vanligt . du ska ju hålla den ''nedkyld' eller ''uppvärmd'' . jag är ju inte hemma så jag kunde inte skydda min kamelia blomknoppar så dom blev skade ,, dock har jag några knoppar som inte slagit ut och dom ska väl blomma snart . min kamelia som inte börjat blomma ser grön och frisk ut som alltid igenom hela vintern .
CITAT (hippo @ 19-03-2008, 11:29)  Mitt växthus är på 20 kvm, ett Helios (Classicum) med glas i både väggar och tak. I år, som är mitt andra år, har jag bubblat in drygt halva växthuset. Jag har värmefläkt på som håller temperaturen över ca +2 grader. För några veckor sedan har jag börjat med tilläggsbelysning ett par timmar på eftermiddagen, kvällen. I växthuset finns det fuchsior, pelargoner, fikon, citrus, oliv, kamelia, vippjasmin (stavas det så?) den doftar helt underbart för tillfället, rosmarin, timjan och nu även omskolade små penséer, lavendel, vallmo m.m., m.m. Vattnat har jag gjort en hel del faktiskt, men så har ju vintern varit väldigt mild också. Det är så härligt med ett växthus!!  Lycka till med ditt!! (Nu ska jag ut och öppna lite där ute, ser att temperaturen redan är uppe i 23 grader...  och utanför ligger snön tjock...!) Trevligt att det går att göra detta även i ett växthus av glas.....många rekomenderar plast, men jag beställde häromdagen ett http://www.skbv.se/templates/produkter-4.c...level4=A-602626 och det vore kul att få lite tips från er som har glas, om hur man täcker för solen, om det räcker med skuggväv osv. När ställer ni ut de nysådda plantorna osv!?
skogstroll
31-03-2008, 14:37
CITAT (flaxss @ 30-03-2008, 15:46)  blomknoppar som visar färg tål inte frost men har kamelian inte börjat att växa så tål den frost som vanligt . du ska ju hålla den ''nedkyld' eller ''uppvärmd'' . jag är ju inte hemma så jag kunde inte skydda min kamelia blomknoppar så dom blev skade ,, dock har jag några knoppar som inte slagit ut och dom ska väl blomma snart . min kamelia som inte börjat blomma ser grön och frisk ut som alltid igenom hela vintern . ja suck jag önskar jag hade ett bra övervintringsutrymme. Får väl skaffa en fläkt till hösten. De vill väl ha jämn temperatur har jag läst, och det var det väl inte häromveckan tyvärr
Alexander-VG-zon3
31-03-2008, 20:00
CITAT (skogstroll @ 31-03-2008, 14:37)  ja suck jag önskar jag hade ett bra övervintringsutrymme. Får väl skaffa en fläkt till hösten. De vill väl ha jämn temperatur har jag läst, och det var det väl inte häromveckan tyvärr dom vill faktiskt inte ha jämn temp , och dom har inte det där dom växer vilt . där det på vintern blir frost på nätterna och dagarna +1c +10c . dom sätter ju knopp efter en köldperid sedan blommar dom när det växlar mellan varmt och kallt . efter nån lätt frotnatt tar du in din kamelia och övervintrar den där det är på natten runt 0c +5c och på dagen runt +10c +15c . då blommar den jätte bra .
 Ett bra sätt att övervintra växter på, utan att ruinera sej, är att sno åt sej ett rum i egna huset där man sedan sätter upp lysrör och inte har ngn värme på.
Sitter och räknar på ett växthus och tänker övervintra bl a pelargoner bubbelplast in halva och köra med värmefläkt som startar vid en +5 grader ungefär. Men vad kostar det dygnet? och framför allt hur räknar jag ut elpriset?
CITAT (GroPia @ 31-03-2008, 21:15)   Ett bra sätt att övervintra växter på, utan att ruinera sej, är att sno åt sej ett rum i egna huset där man sedan sätter upp lysrör och inte har ngn värme på. Håller med  . Jag snodde åt mig ett rum 1999, och aldrig att jag lämnar tillbaka det. Har till och med mina små funderingar på om det kanske skulle gå att sno åt sig ett till, men det är nog kört tror jag....................fast drömma kostar ju inget
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|