Full version: Stor vit buske?
Lamarr
Hej,

jag har en önskan att plantera en stor rosbuske i ett sydväst hörn mot gatan. Den ska vara både ett vackert blickfång, men också fungera som insynsskydd. Gärna över två meter hög. Vit och blomma hela sommaren och hösten. Jag funderar på att plantera tre stycken som tillsammans får bilda en maffig buske. Jag har läst om Trier. Är den rätt för mig? Finns andra alternativ?

Jag bor i Stockholm, och buskens placering är solig, med rätt bra planteringsdjup.

/Lamarr
Kajsa
Får man det att fungera finns väl inget ljuvligare än Trier och du bor en zon varmare än mig. Förra svåra vintern frös Trier ner i botten, den var grön i jan. sedan smällde kylan till. I vinter har jag haft rosen insnurrad i vinterväv, dubbla lager, den blev 1.5 m förra sommaren. Doften är helt underbar, stark och blommar hela hösten. I LÅG Rosbibeln är måtten på Trier 2 x 1.8/ 3 m, zon 4 . Men inte kan den bli 3 m bred här uppe, i zon 1- 2 kanske.

Trier, innan den frös, här 4 år
Lamarr
Tack för svar! Den ser ljuvlig ut, men den kanske inte riktigt klarar att bli så stor som jag vill. Får fundera vidare. Såg några andra förslag under tråden "Hjälp! Vilken sort har jag?". Du tipsade om Moonligt som såg snarlik ut, fin den också.
Eller kanske Maxima alba, eller Ritausma, eller...
Kajsa
Nej, det kan jag inte varit jag ! Moolight blir bara 1.5 m, Maxima är en alba ros och blommar bara 1 ggn, det är en stor buskros. Ritausma är också en stor buskros, den är extremt taggig och passar i tomtgränsen där man har den på avstånd. Gav bort mitt ex.

Har själv ingen vit klätterros som går än Trier men det finns en ros, White New Dawn titta på den, eller andra här
Klätterrosor/ Rosenposten
Helenavborg
En stor vit buskros som är väldigt vacker och remonterar är Karl Foerster (Förster). Den klarar zon 4-5. Finns hos Cedergrens t.ex.
[attachment=15770:Karl_För...__Large_.jpg]
[attachment=15772:Karl_Foerster.läa.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon