Siv i Bollnäs
Läste om att tändstickor med svavel kunde sättas i kanten på plastdrivhus mellan underdelen och den genomskinliga överdelen, mot sorgmyggor, då ohyra skyr svavel. Jag stoppade ner tändstickor i kanten på småkrukor med bl a pelargonsticklingar och undrar om svavlet kan ha någon giftverkan även på växter? Bladen på sticklingarna har snabbt börjat vissna och krulla ihop sig i kanterna. Men samtidigt så tog jag bort plastmössorna dom haft på sig tills nu. Kanske också beror på det? HJÄLP!!!
Siv g.gif
nina L

Hmmm några funderingar du kanske redan hade sorgmyggelarver i jorden som hann äta på rötterna eller så kanske du har nån annan ohyra på bladen eller kanske torr luft?
RibesRubusVitis
Tändstickor innehåller numera inte något svavel alls. Däremot finns ju diverse svavelpreparat att spruta på bladen mot t ex mjöldagg.
Siv i Bollnäs
Va! Inget svavel! Då är det ju ingen mening med att sätta dom innanför plast"växthusen" heller! Vad innehåller dom då egentligen? Något mindre nyttigt måste det nog vara, för jag var ut och tittade på stackarna igen (dom står i gäststugan) och dom ser inte ut att må bra alls. Bland annat har jag en pytteliten Adonis vernalis som har stått så här (ca 1,5 centimeter bred) i noga räknat ett år... Den har de två bladen börjat gulna i kanterna på! Och den har inte haft någon plastpåse på sig heller.
Jag har haft sorgmyggor där länge men plantorna har inte sett ut att ha tagit skada av detta, så detta måste vara något nytt. Torr luft tror jag inte heller på - jag har mycket andra plantor där på andra platser och de mår bra. Möjligtvis skulle det kunna vara det att jag tog av plastpåsarna som var trädda över dom förut, och dom kanske vart chockade av det - nu jag har satt på sådana igen. Fast som sagt alla har inte haft påsar på sig men dom ser skraltiga ut ändå...Är det nån som vet vad de bruna plipparna på tändstickorna innehåller???
Siv wacko.gif
MariaÖrebro
Gå in på http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ndsticka så kan du läsa mer! yes.gif
Siv i Bollnäs
Tack! Jag har redan varit inne på Swedish Match´hemsida och tittat efter vad knoppen på tändstickan innehåller, den innehåller förvisso inte svavel, men däremot en del andra ämnen. Det säger mig inte så mycket, då jag inte vet vilka som är giftiga för växter! Möjligen kan oxidationsmedlet kaliumklorat vara giftigt för växter? Är det någon som vet? Mindre mängder röd fosfor ingår också i Solstickan som jag använde, samt hudlim, färgämnen och inerta fyllnadsmaterial. De sistnämnda torde väl inte vara nån fara med, kan jag tänka mig. Är det någon som har synpunkter på KALIUMKLORAT ???

Siv ohmy.gif
Piccante
CITAT (Siv i Bollnäs @ 22-03-2008, 18:13) *
Tack! Jag har redan varit inne på Swedish Match´hemsida och tittat efter vad knoppen på tändstickan innehåller, den innehåller förvisso inte svavel, men däremot en del andra ämnen. Det säger mig inte så mycket, då jag inte vet vilka som är giftiga för växter! Möjligen kan oxidationsmedlet kaliumklorat vara giftigt för växter? Är det någon som vet? Mindre mängder röd fosfor ingår också i Solstickan som jag använde, samt hudlim, färgämnen och inerta fyllnadsmaterial. De sistnämnda torde väl inte vara nån fara med, kan jag tänka mig. Är det någon som har synpunkter på KALIUMKLORAT ???

Siv ohmy.gif

Är ingen kemist men låter som kallium och klorförening. Kalium är iaf ett näringsämne som växter behöver, klor vet jag inte om det är spec nödvändigt men inte nödvändigtvis giftigt heller.
Siv i Bollnäs
Tack, Markus H!
Jag får avvakta och se vad jag får för eventuellt svar från Swedish Match - jag mailade till dom och frågade vad dom trodde om detta!

Hälsningar Siv smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon