marie-therese
19-03-2008, 13:07
Kan ngn hjälpa mig!!!
Jag behöver en häck ca 6m framför huset på gotland, precis vid vägen. Vi tänkte bygga ett trästaket , kan man ha tex klätterrosor?? Problemet är att från staketet till huset är det bara ca 10m. Så häcken kanske inte skall vara så bred??
En rugosa kanske är bra men för bred?? Eller kanske en syrénhäck??
Tacksam för svar.
Marie-Therese
Man kan ha klätterrosor, men det blir ju ganska högt! Endel rosor kan nog också vara lite känsliga om de skall växa mycket nära vägen, men det beror på vad det är för väg.
Vad vill du ha för egenskaper på häcken? Höjd? Blomning (de flesta syrenhäckar blommar ju inte eftersom man beskär dem)? Insynsskydd?
marie-therese
19-03-2008, 13:42
Åh tackar för svaret!!
Jag hade tänkt mig ung 1,5 m hög och kanske 1 m bred. Kan man tukta rosor så att de inte blir så breda? Vägen är liten så det är nog ingen större fara. Jag vill gärna ha remonterande rosor.
Man kan beskära rosor, men det finns risk att de inte blommar då. När det gäller friväxande rosbuskar, så blir de nog inte vackra om man försöker formklippa dem. Klätterrosor kan fungera, men de behöver ju stöd, men annars blir de inte så breda.
Viburnum
21-03-2008, 14:34
Flamentanz är underbar, skall nog sätta den själv framför hela huset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.