|
Sitter och grubblar på vad man skulle kunna tänka sig att servera till påskmiddag, gärna något annorlunda och gott. Jag är betydligt mindre traditionsbunden när det gäller påskmaten än t ex julmaten. Ägg är förvisso gott och målade diton pryder sin plats, men nödvändiga tycker jag inte de är. Lax är också gott, men inte nödvändigt.
Hur är det med er? Finns det något ni inte kan vara utan till påskmiddagen?
Aqvakul
19-03-2008, 13:30
lammstek och någon slags kvargefterrätt från Estland (glömt vad den heter)
mmm, kvargefterrätt låter ju väldigt spännande.
kan man få syna den eller är det hemligt
Gunilla T
19-03-2008, 13:35
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2008, 13:30)  lammstek och någon slags kvargefterrätt från Estland (glömt vad den heter) Menar du memma som man äter med grädde och socker på?
Aqvakul
19-03-2008, 13:47
CITAT (Gunilla T @ 19-03-2008, 13:35)  Menar du memma som man äter med grädde och socker på? nej, jag tror det är något annat, googlat utan framgång.......tyvärr
CITAT (Gunilla T @ 19-03-2008, 13:35)  Menar du memma som man äter med grädde och socker på? Memma är finskt, görs på malt, humle, pomerans, jäst etc, jättegott om man som jag vuxit upp med det varje påsk. Kan nog vara svårt att ta till sig som vuxen dock.
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2008, 13:30)  lammstek och någon slags kvargefterrätt från Estland (glömt vad den heter) Vad innehåller den mer än kvarg då?
Aqvakul
19-03-2008, 14:03
CITAT (Magdis @ 19-03-2008, 13:59)  Vad innehåller den mer än kvarg då? Vad svåra frågor ni ställer. Jag kan knappast ringa min svåger, som troligen opererar något hjärtsjukt barn idag. Tror att det är typ mandel och vaniljsocker i......
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2008, 14:03)  Vad svåra frågor ni ställer. Jag kan knappast ringa min svåger, som troligen opererar något hjärtsjukt barn idag. Tror att det är typ mandel och vaniljsocker i......  Kvarg, mandel och vaniljsocker låter som ostkaka?
Ägg som målas och sill är ett måste.
MariaÖrebro
19-03-2008, 14:19
Jag hatar kokta ägg, så för mig är det påskskinkan som är ett måste. Jag VET att det är som vanlig julskinka och att det bara gått några månader sedan man åt det sist, men det är bland det godaste jag vet!
skogstroll
19-03-2008, 14:22
För mej är det nog målade ägg, sill å köttbullar, öl och must  åsså mammas ägg-drink Tänkte va lite påhittig o fixa lite lamm eller nåt i år, fast antagligen blir det bara en förkolnad kolbit...
Jag gjorde lax-cheescake förra året, det var mumsigt!!
parksoffa
19-03-2008, 15:02
Påskhare är ett måste, och lamm, ägg,sill.
CITAT (skogstroll @ 19-03-2008, 14:22)  För mej är det nog målade ägg, sill å köttbullar, öl och must  åsså mammas ägg-drink Tänkte va lite påhittig o fixa lite lamm eller nåt i år, fast antagligen blir det bara en förkolnad kolbit...  Har du receptet på äggdrinken? Lamm hade jag också funderat på men det brukar ju vara svindyrt...iofs kan man väl kosta på sig nåt någon gång. Det ska vi ha på långfredag i så fall. Laxrullar, påskskinka och ägg ska vi ha på påskbordet. Jag är inte så bra på att fixa påskmat tyvärr. Det liknar ett minijulbord mest. Sill också ja. Sen vet jag inget mer.
parksoffa
19-03-2008, 15:08
Äggdrink, är väll äggtoddy?äggula, socker och konjak.
Köttbullar och påskmust under minst en måltid per dag under helgen, samt ett par kokta ägg till frukost på påskafton.
Ägghalvor med något klet på, typ räksallad, kanske några peti???? kommer inte ihåg vad dom heter små formar som man kan fylla med något, räkost på tub och sedan en räka på toppen, en gång gröpte jag ur små tomater, delade dom först och fyllde dem (jäkla pilligt), inga måsten för mig men några små tips, kanske kommer på fler
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2008, 13:30)  lammstek och någon slags kvargefterrätt från Estland (glömt vad den heter) När du pratar om kvargefterätt kommer jag osökt att tänka på: Paschka Koka upp 3 liter mjölk och tillsätt 1 liter filmjölk. Låt stå några minuter - mjölken skär sej och du kan ösa upp ostmassan, det ska bli ca 6 hg.
Arbeta ihop 150 g rumstempererat smör och 2 dl socker. Blanda ner 2 äggulor och rör så att smeten blir jämn. Tillsätt ostmassan, 1 hg hackad sötmandel, 1 ½ dl gräddfil, 1 tsk vaniljsocker, rivet skal av 1 citron och till sist en påse suckat.
Packa ner ostmassan i en skål (klä den gärna med plast för att lättare kunna lossa formen) och låt den stå svalt (minst) ett dygn.
(För att göra det lite lättare för sej kan man använda färdig ostmassa.)Det var länge sen jag gjorde Paschka, måste jag nog testa nån gång igen.
Vad har man till??? är det en egen rätt?
Aqvakul
19-03-2008, 17:39
CITAT (Berith @ 19-03-2008, 17:33)  När du pratar om kvargefterätt kommer jag osökt att tänka på: Paschka Koka upp 3 liter mjölk och tillsätt 1 liter filmjölk. Låt stå några minuter - mjölken skär sej och du kan ösa upp ostmassan, det ska bli ca 6 hg.
Arbeta ihop 150 g rumstempererat smör och 2 dl socker. Blanda ner 2 äggulor och rör så att smeten blir jämn. Tillsätt ostmassan, 1 hg hackad sötmandel, 1 ½ dl gräddfil, 1 tsk vaniljsocker, rivet skal av 1 citron och till sist en påse suckat.
Packa ner ostmassan i en skål (klä den gärna med plast för att lättare kunna lossa formen) och låt den stå svalt (minst) ett dygn.
(För att göra det lite lättare för sej kan man använda färdig ostmassa.)Det var länge sen jag gjorde Paschka, måste jag nog testa nån gång igen.  Berit - så heter det ju - du har räddat min dag!!
Kul att det var den du menade!  CITAT (Bettis @ 19-03-2008, 17:35)  Vad har man till??? är det en egen rätt? Nu satte du mej på det hala...  Jag tror inte att jag äter nåt annat än vindruvor till...? Anders, vad säger du? Ser när jag söker på nätet att den också stavas Pasha.
CITAT (Berith @ 19-03-2008, 17:50)  vindruvor  vindruvor är det en dessert? Det ska visst bli lite lättlagade rätter på Go)d Kväll idag (sa dom just)
Aqvakul
19-03-2008, 17:56
Man slevar i sig det som efterrätt - helt OK med lite frukt och bär till. Det är ganska mäktigt, men gott...
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2008, 17:56)  Man slevar i sig det som efterrätt - helt OK med lite frukt och bär till. Det är ganska mäktigt, men gott... Jaha, då förstår jag vindruvorna
Chamomille
19-03-2008, 18:07
CITAT (Bettis @ 19-03-2008, 17:29)  Ägghalvor med något klet på, typ räksallad, kanske några peti???? kommer inte ihåg vad dom heter små formar som man kan fylla med något, räkost på tub och sedan en räka på toppen, en gång gröpte jag ur små tomater, delade dom först och fyllde dem (jäkla pilligt), inga måsten för mig men några små tips, kanske kommer på fler  Ere Croustades du menar? Dom är jättegoda att fylla med en svampstuvning... Eller räkstuvning...
CITAT (Bettis @ 19-03-2008, 17:58)  Jaha, då förstår jag vindruvorna   Sorry, förklarar dåligt.
CITAT (Chamomille @ 19-03-2008, 18:07)  Ere Croustades du menar? Dom är jättegoda att fylla med en svampstuvning... Eller räkstuvning...  Så heter det ja  men om man tar dom minsta så kan man trycka i lite ost på tub, lätt och gott
Bar & Mat Mängder med småmums
Chamomille
19-03-2008, 18:14
CITAT (Bettis @ 19-03-2008, 18:09)  Så heter det ja  men om man tar dom minsta så kan man trycka i lite ost på tub, lätt och gott Jaa, Ost på tub är alltid gott!  Det har jag istället för smör på mackan...
Solstorm
19-03-2008, 18:52
Omelett i ugnen med stuvning på krabba och sparris. Mmmm gott. Och så äggost förstås.
Jag tycker att färsk spenat i någon form hör påsken till, antingen i en god omelett med lite vitlöksfärskost eller små små blad i en god sallad med körsbärstomater, parmesanost och lite vinägrett, eller en fiskrätt i ugnen på spenatbädd....
Påskmiddag....hm .....vi har ingen tradition av att äta någon speciell påskmiddag. Det blir lite god mat som det kan bli en helg men inget specifikt till Påsk. Julmiddag är ju helt outstanding......den kan man ju aldrig vara utan.
mamamaggan
19-03-2008, 22:18
Har inga påsktraditioner längre förutom att vi brukar fixa en vitlöksspäckad lammstek. I påsk ska vi också äta någon laxgegga som jag såg recept på i en tidning ( rökt lax , philadelpiaost, creme fraiche mm ) . Kanske blir något kokt ägg men det blir det ju annars också . Är inte så där bunden av traditioner längre , om jag fick bestämma så skulle vi inte ha t ex julskinka alls på julbordet. Tycker att det är skönt att bryta alldeles med traditionerna ibland. Fast , sill och nubbe till midsommar det MÅSTE det vara !
hobbe 00
19-03-2008, 22:30
Rökt lax, ägg och enl gubben min memmin
Aqvakul
19-03-2008, 22:32
CITAT (mamamaggan @ 19-03-2008, 22:18)  ----------Fast , sill och nubbe till midsommar det MÅSTE det vara !  Ja nån j***a ordning måste det ju ändå vara, eller hur?  Glad Påsk på dig!
mamamaggan
20-03-2008, 09:10
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2008, 22:32)  Ja nån j***a ordning måste det ju ändå vara, eller hur?  Glad Påsk på dig!  Ja visst måste det ! Glad Påsk på dig också!
ingrid fuxwall
20-03-2008, 23:44
Denna tråden blev man hungrig av
skogstroll
21-03-2008, 06:56
CITAT (Magdis @ 19-03-2008, 15:05)  Har du receptet på äggdrinken?
Lamm hade jag också funderat på men det brukar ju vara svindyrt...iofs kan man väl kosta på sig nåt någon gång. Det ska vi ha på långfredag i så fall. Laxrullar, påskskinka och ägg ska vi ha på påskbordet. Jag är inte så bra på att fixa påskmat tyvärr. Det liknar ett minijulbord mest. Sill också ja. Sen vet jag inget mer. jag kan be mamma om receptet på drinken! Här blev det lammfiol så slapp jag göra nåt i ugnen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|