twentyplenty
Hej!

Jag är ny här på odla.nu och i växtvärlden. Jag köpte en fittonia för 1-2 veckor sedan (bild kommer nedan) och redan nu har bladen tappat lite av sin forna spänst. Dagtid står den vid fint väder på fönsterbläcket och får lapa sol och vid molniga och regniga dagar ställer jag oftast ned den i mitt akvarium med vita lysrörslampor (där jag gror en massa kryddor och mimosa). Temepraturen i lägenheten är runt 18-20 grader och akvariet ca 25-26 grader.

Hur tar man bäst hand om dessa växter? Som nybörjare vore det väldigt tråkigt om min lilla växt inte klarar sig ens 2 veckor hos sin nya herre

Jag är väldigt tacksam för alla skötselråd jag kan få, både gällande fittonian och blommor i allmänhet då jag köpte lite gullrankor och sånt också samt en herrans massa frön som jag rätt nyligen sått.

Fittonian jag köpt ser ut så här:
Malva15
Din Fittonia trivs dessvärre inte i solljus... Då bränns bladen.
Bästa placering är i ett solfritt fönster eller en bit in i ett ljust rum.
Den tycker om värme och vanlig rumstemperatur och låt den aldrig torka ut, se till att jorden är fuktig men inte övervattnad för det är lika illa som uttorkning.

Gullrankan kan du ha lite var som helst men inte heller den gillar ett solgassigt fönster. Den vill ha en jämn vattning men skall torka upp mellan vattningarna.

Rosenvagn

twentyplenty
Oj okej! Tack så mycket!
Då ska fittonian genast tas ifrån akvariet och ställas på soffbordet istället.
Som sagt, jag är en väldig rookie på det här. Så fort mina mimosor, kryddor, oleander, fikusar och allt annat jag planterat börjar gro och komma upp så lär jag komma med fler frågor wink.gif

Än en gång, tack så mycket!

Vänliga hälsningar
Per
Malva15
Javisst, soffbordet är nog bättre förutsatt att den får gott om ljus intill ett fönster...
Betty
Suger till mig infon om Åderblad jag med. Jag har nämligen satt en sån i en av mina påskgrupper, för att den hade så härligt knallrosa ådring på bladen. smile.gif

[attachment=15371:2008_03_17_007.jpg]
Malva15
Jag vill bara tillägga att Fittonia trivs med mycket luftfuktighet och att brist på det samma är ett annat skäl till att bladen torkar in.
Bäst trivs de i en glaskupa eller i ett odlingsskåp eller i en samplantering med fler växter. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon