Full version: Vilket väder !
sparre

Hej , det är trist att det är så här, hittills ingen snö men nu kommer det och försvinner snabbt, just nu + o,6 grader och förmodligen minus inatt. Idag snö---Solsken --Snö osv...
Man vet att det kommer bakslag på våren , men inte så här man blir så ledsen . Jag förstår att ni i Norr tycker att dethär är ingenting men tyvärr har våra växter redan visat sig långt! fram ute.
Hur gör ni att rädda växterna ? Jag har Magnolia ute i Sörmland som jag avtäckte 2 veckor sedan kommer den att klara sig ?

Jätte orolig om växterna Anki i Sörmland och Stockholm
Solstorm
Aprilväder redan i mars. Grattis!
sparre
thumbdown.gif crazy.gif :crazy

Tack
Kat
Jag är så less.
Inte förvånad, men less.
I december och januari hade jag jättegärna sett tomten täckt i ett par-tre decimeter tjockt snölager, men nu vill jag hellre ha gegga och barmark. Om inte annat för att kunna flytta lite stenar och ha mig, innan de första lökarna tittar upp.

*går ut med skyffeln och skottar*
skogstroll
när äntligen vårtecknen började titta upp så kommer det här usch. Såklart skulle det vara snöstrul utan sandbil JUST när släkten hälsar på så de höll på att hamna riktigt illa med småbarn i bilen i en backe. De som sandar och har betalt för det, kunde gott titta ut genom fönstret ibland, det kan ju faktiskt hända saker angry.gif
sparre

Visst visste man att det blir bakslag men att det skulle blir så kalt det hade jag inte räknat med.
Det är länge sedan vi har haft så mycket minus grader i detta område!!!!!
Fast mina krokosar verkar att klara detta, hur har ni andra i Stockholomsområde???
Jag som började "kasta ut" blå korn förra veckan, det var väl för tidigt eller hur, kommer allt att dö nu?
Min Mangnolia har jag skyddat med väv om det skulle hjälpa men ett försök i alla fall Hur gör ni andra i området Stockholm-
sparreholm???

Anki
Vic
I Uppsala har vi inte fått lika mycket snö men kallt och sol. Vet inte om du ville ha tips specifikt för magnolia, men jag har fixat ett annat skydd med gamla drivhusglas som jag lutat mot huset för att skydda mina lökrabatter. Glasen är gamla och fina och det är faktiskt riktigt vackert! Trots 6 minus på nätterna står mina vita krokusar i stora knoppar och ser ut att trivas, det blir ju ett bättre klimat under rutorna. Dessutom håller glasen rådjuren borta, de knaprade på mina tulpanblad förut men nu är det slut med det. I sommar ska jag odla tomat och paprika på samma plats.
Jag ska hålla tråden under uppsikt, jag köpte ett blåregn från England i kruka i februari och jag tror att det måste täckas framtida vintrar om jag vågar plantera ut det här i zon 2-3. Jag hoppas det kommer in fler tips och att din magnolia klarar sig!
Nina H
Här har man gått och förväntansfullt tittat efter vitlökarna i flera dagar, utan resultat - men precis dagen innan snön och kylan kom så var de uppe med 5-6 cm. Jag har skyfflat snö över, men vet inte om det hjälper. Krokusar, blåsippor och snödroppar klarar sig nog - men kejsarkronorna som också fått upp sina knoppar? Och vad händer med alla gröna syrenknoppar. Det är helt otroligt.
Var det såhär det var på 1800-talet när det blev sådan missväxt?
skogstroll
ja här har vitlök, gräslök, pionknoppar o tulpaner tittat upp. Lite orolig blir man ju, man får trösta sig med att snön skyddar dem lite... unsure.gif fast så kallt har jag inte tack o lov, nån minus just nu men var väl kallare i natt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon