lyckebo
Jag skulle vilja ha palmliknande växter (Lättskötta tummenupp.gif ) eller något prydnansgräs med tjockare strån confused.gif till våran trädgård???

Någon som har några bra förslag???

Bor i zon 3-4.

smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
Yucca som säljs på plantskolan kan du ha , den trivs i mager och torr jord i varmt och soligt läge . och den är lättskött .
lyckebo
Knäpp fråga kansek men är inta yuccan en inomhus växt...? Klara den av att stå ute året om eller bör jag ha den oi kruka så jag tar in den under vintern???

Nybörjare??? OJA!!!
Alexander-VG-zon3
yucca filamentosa är en yucca som är härdig zon 5-6 .
lyckebo
Ok alltid lär man sig något nytt!!! Tack!
Fågelvägen
Ville du ha något i kruka som du bär ut och in? Då kan yuccapalmen kanske funka, om du inte skrämmer den för mycket när du flyttar ut den. Jag tog livet av en liknande planta (som jag ärligt talat tröttnat på). Den blev alldeles kritvit och dog. Kanske flaxss har några bra knep.

Men drömde du om en STOR vajande palm att ha solstolar under, för stor att ha i kruka? Njae, zon 3-4...

Men fina gräs finns det! Miscanthus är stora kraftiga gräs och väldigt vackra, med fina vippor på hösten. Det finns många olika sorter. Zetas vid Kungens kurva har 16 sorter! Nu på våren ser man inte hur fina de blir, men prova att googla på Miscanthus!
Vill du ha något ännu kraftigare finns det kanske någon bambu som med nöd och näppe klarar sig i din växtzon.
lyckebo
Nja, kanske inte riktigt så stor... Hahaha!!

Jag är mer ute efter dom långa bladen=)
Fågelvägen
Läste just vad flaxss skrivit om Yucca filamentosa! "Jag får ta tillbaka allt och påstå motsatsen!"

Kerstin i zon 5-6 tycks ha haft den utomhus i flera år. På något ställe stod det att den blir 30-40 cm och ska betraktas som mer en lilja än en palm (inget att sitta under precis), på ett annat att den blir manshög.
Spännande förslag!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 19-03-2008, 19:52) *
Ville du ha något i kruka som du bär ut och in? Då kan yuccapalmen kanske funka, om du inte skrämmer den för mycket när du flyttar ut den. Jag tog livet av en liknande planta (som jag ärligt talat tröttnat på). Den blev alldeles kritvit och dog. Kanske flaxss har några bra knep.

tog du ut din yucca i solen direkt?? så fall blev den solbränd . vita blad låter som solbränna .

alla inne växter måste man ju sätta i skuggan först .
Fågelvägen
Självklart flaxss! Jag var inte alls förvånad. Den fick lite morgonsol och jag visste att jag borde ha burit runt den några dagar och flyttat den i skuggan tills den acklimatiserat sig. Den var hemskt stor och jag var som sagt trött på den.
Jag har svårt att göra mig av med plantor som lever, men ibland blir de för många och för stora och somliga är inte ens särskilt attraktiva från början. En del av dem lever upp under en sommars utevistelse, andra inte.
Alexander-VG-zon3
alla krukväxter trivs ute ,, bara man ger dom 1rätta förhållanden 2avhärdar dom från början till att vara ute 3tar in dom innan det blir kallt och sedan övervintra dom svalt eller avhärdar dom för att vara inne ( tar man in en växt från +10c till rumsvärme kan man chocka den )

renate
Jag tar alltid ut min yuccapalm på sommaren,jag gräver ner kukan i gruset på framsidan som vätter mot norr,där har jag även mitt stora citrusträd.Jag vänjer de sakta dvs att inte ställer i gassande sol och är det kallt nattetid ställer jag de i uterummet.Hade redan citrusträdet där men tog in det igen pga frostnätter.Ett olivträd står på min önskelista.
Alexander-VG-zon3
CITAT (renate @ 20-03-2008, 19:54) *
Jag tar alltid ut min yuccapalm på sommaren,jag gräver ner kukan i gruset på framsidan som vätter mot norr,där har jag även mitt stora citrusträd.Jag vänjer de sakta dvs att inte ställer i gassande sol och är det kallt nattetid ställer jag de i uterummet.Hade redan citrusträdet där men tog in det igen pga frostnätter.Ett olivträd står på min önskelista.

det är bra som du gör att ha det i skuggan , tempen är inte så noga med bara det inte går under -3c ,, men yuccan kan du ha i full sol efter att du har avhärdat den i skuggan om du vill. ett olivträd bör du absolut skaffa fast den gillar inte norrläge .
ängsvädd
CITAT (lyckebo @ 19-03-2008, 17:06) *
Jag skulle vilja ha palmliknande växter (Lättskötta tummenupp.gif ) eller något prydnansgräs med tjockare strån confused.gif till våran trädgård???

Någon som har några bra förslag???

Bor i zon 3-4.

smiley_small_hug.gif

Kanske kan du hitta någgot passande bland Lindbloms prydnadsgräs:

http://www.lindbloms.se/Lindbloms/Sidor/prydnad.html

Från http://www.lindbloms.se
Fågelvägen
MimmiH, jättevackra gräs! Tack för listan med bilderna!

@ flaxss - Jag skulle gärna flytta ut alla våra Hibiscusar och blyblommorna, med all tänkbar omsorg för acklimatiseringen. Men rådjuren skulle beta av dem på en enda natt. Jag har provat med enstaka exemplar av plantorna, de smakar tydligen mycket gott.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 20-03-2008, 22:21) *
@ flaxss - Jag skulle gärna flytta ut alla våra Hibiscusar och blyblommorna, med all tänkbar omsorg för acklimatiseringen. Men rådjuren skulle beta av dem på en enda natt. Jag har provat med enstaka exemplar av plantorna, de smakar tydligen mycket gott.

jag har alltid mina inne hibiskusar ute ,, dom trivs som kungar och har en överdådig blomning från maj-juni fram tills den första frosten kommer och då tar jag in dom innan den förstör dom . hibiskusar sätter jag dock direkt i solen det kommer snabbt nya vackra blad .

men sen har jag inga problem med rådjur

http://outdoors.webshots.com/photo/2242635240090562052RWfuvD
http://outdoors.webshots.com/photo/2268068010090562052HuoeIF
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052RloNvn
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052YMSyuQ
Viburnum
Fargsia murieliae ,Cortaderia selloana ´Rosea´, Brahea armata tål ner till -12. Buthia capitata tål ner till -12, Chamaerops exelsa tål ner till -18, Cordyline aust.´Red star´, eller Cordyline ´Sundance´, Agave, Yucca rostrata tål ner till -12.

Dessa sorter får du ju ta in när kylan kommit. Men du kanske ville ha härdiga växter?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Viburnum @ 21-03-2008, 21:10) *
Fargsia murieliae ,Cortaderia selloana ´Rosea´, Brahea armata tål ner till -12. Buthia capitata tål ner till -12, Chamaerops exelsa tål ner till -18, Cordyline aust.´Red star´, eller Cordyline ´Sundance´, Agave, Yucca rostrata tål ner till -12.

Dessa sorter får du ju ta in när kylan kommit. Men du kanske ville ha härdiga växter?

fast Chamaerops exelsa är trachycarpus fortunei och den kan ev tåla neråt -18c om den står torrt . men annars neråt -15c kan dom få skador .

Brahea armata är en ökenpalm och även svår hittad i sverige lika så den måste stå torrt plus ha en lång och varm sommar för att tåla -12c . men med viss skydd skulle det nog kunna gå i zon 0-1.

samma för Butia palmerna stå torrt och varmt och behöver lång och varm sommar för att tåla en del ,, den som står i köpenhams botaniska tycker inte jag ser så fin ut .

den vanliga Agaven tål inte -12c i sverige utan skydd .

finns andra bättre yucca arter om man ska ha dom ute än rostrata .
niklaswik
Y. Filamentosa är väl ändå inte den vanligaste Yuccan som säljs "överallt"? Eller? Hade för mig det var Y. Elephantipes eller vad den heter.
Åsa, mälardalen zon 2
Någon slags prydnadsrabarber (ej ätvarianten) kanske passar. Det är varken någon palm eller gräs men den är ju inte jättevanlig och nog ser den lite exotisk ut.

exempelvis flikrabarber Rheum palmatum

(kan även tillägga att yucca inte är någon palm utan en liljeväxt, det korrekta namnet på den vanliga yuccapalmen många har inomhus är jättepalmlilja)
Alexander-VG-zon3
CITAT (niklaswik @ 21-03-2008, 21:30) *
Y. Filamentosa är väl ändå inte den vanligaste Yuccan som säljs "överallt"? Eller? Hade för mig det var Y. Elephantipes eller vad den heter.

Filamentosa är en väldigt vanlig trädgårds växt i Sverige ,, lika vanlig som den man har inne . den man har inne är ju knappast härdig mot kyla . Filamentosa däremot brukar ingå i ett standarsortiment i plantskolor i syd-mellan sverige .
niklaswik
Okej. smile.gif

Inte för att jag tror du har allt om bakfoten, har bara aldrig sett nån filamentosa här i trakten. Mycket möjligt att jag bor för långt norrut så dom inte köper in några.
Alexander-VG-zon3
CITAT (niklaswik @ 23-03-2008, 23:20) *
Okej. smile.gif

Inte för att jag tror du har allt om bakfoten, har bara aldrig sett nån filamentosa här i trakten. Mycket möjligt att jag bor för långt norrut så dom inte köper in några.

kan vara att det är för lång norrut så dom inte vågar eller är det en liten plantskola du varit på .
Nina H
För flera år sedan träffade jag en entusiast som skulle köpa palmer till sin trädgård, det lär skall finnas palmer i Sibirien. Jag kommer nu inte ihåg vad föreningen hette som sysslade med detta, men kolla på denna sida:http://www.drakenius.se/Jubaea.asp
Där kan man bl a läsa följande:
Vinpalm

Vinpalmen från centrala Chile är den härdigaste palmen med fjäderformade blad. Äldre träd växer sedan många år i södra England, Frankrike och Schweiz där träd klarat -20C. Jubaea chilensis växer långsamt under de första åren och ökar efter 10-15 år tillväxttakten något.

Det här är en palm som är lämplig som prydnadstäd i ekfat i gatumiljöer under sommarhalvåret. Palmen kan även planteras ut på friland i de allra mildaste delarna av Skandinavien om den skyddas vintertid.

Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte jag har sett härdig Yucca här i trädgårdsbutikens standardsortiment (Bo Grönt kedjan), men man kan ju köpa på postorder (Hortogreen).
+ Ofta kan man ju beställa växter i de flesta trädgårdsbutiker (jag tror att även flikrabarber som jag tipsade om i mitt inlägg kan behöva beställas och den finns inte hos Hortogreen)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-03-2008, 11:26) *
Tror inte jag har sett härdig Yucca här i trädgårdsbutikens standardsortiment (Bo Grönt kedjan), men man kan ju köpa på postorder (Hortogreen).
+ Ofta kan man ju beställa växter i de flesta trädgårdsbutiker (jag tror att även flikrabarber som jag tipsade om i mitt inlägg kan behöva beställas och den finns inte hos Hortogreen)

både växthuset och bogrönt har hos mig två olika sorter plus blomsterlandet och dom plantskolor jag varit på runt göteborg och halland har haft därbland annat bogrönt ,plantagen(stavas?) ,, det är kanske lite olika var man bor och vilken plantskola man är på . . bogrönt är ju ingen plantskola där alla har ett standarsortiment som är lika alls butiker,, dom heter ju så här bogrönt där alla är lika olika ,, har ju även jobbat där och dom har haft detta i sitt sortemint . fast det är bättre att veta tro

CITAT (Nina H @ 24-03-2008, 10:10) *
För flera år sedan träffade jag en entusiast som skulle köpa palmer till sin trädgård, det lär skall finnas palmer i Sibirien. Jag kommer nu inte ihåg vad föreningen hette som sysslade med detta, men kolla på denna sida:http://www.drakenius.se/Jubaea.asp
Där kan man bl a läsa följande:
Vinpalm

Vinpalmen från centrala Chile är den härdigaste palmen med fjäderformade blad. Äldre träd växer sedan många år i södra England, Frankrike och Schweiz där träd klarat -20C. Jubaea chilensis växer långsamt under de första åren och ökar efter 10-15 år tillväxttakten något.

Det här är en palm som är lämplig som prydnadstäd i ekfat i gatumiljöer under sommarhalvåret. Palmen kan även planteras ut på friland i de allra mildaste delarna av Skandinavien om den skyddas vintertid.

fast så riktigt härdig är den inte mot kyla ,, inte i sverige . och behöver ges skydd när det går under -10c . och då måste den stå soligt och skyddat . plus behöver den hög sommar värme . ett bättre alt om man nu ska ha en palm är ju väderkvarnspalm som man ska plantera soligt i jord som är därnerande runt stammen med ett djupare fuktlager . den skyddar jag när det går neråt -10c -15c .
C o a
Jag Tänkte på Rönnsumak!
Ett Mindre Palmliknande träd, som får Röda kolv liknande "blommor"
På Hösten får den en Härlig röd färg på bladen.
Ser Exotisk ut!
Stammen är luden, så denna kallas även för "Apträd"
Mycket Fin och Härdig!
lyckebo
det trädet ser ju helt fantastiskt ut!1 Någon som har ett sådant här???
Nina H
Kanske pinsamt men vi hade två st som vi tog ner. Tyvärr stod de ivägen, men vi saknar dem inte så mycket då de skräpade ner en del och skickade ut mycket rotskott. Det får man passa upp med. Men rätt skötta så blir de väldigt fina. Växer mycket i sydeuropa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon