lyckebo
19-03-2008, 19:17
Min skvätt iväg har snart tappat alla bladenoch ser jätte tråkig ut... den står i en stor kruka och har två stammar som är ca 1m höga med några ynka blad på topparna...
Ska jag plantera om den??? Hur går man tillväga om man vill "klippa ner den" så att jag får fler??? Ta skott kanske det kallas
hjälp mig!!
Kilmister
20-03-2008, 00:59
Så där beter dom sig när de fått för mycket vatten, de måste torka ut ordentligt mellan vattningarna.
Skott har jag aldrig tagit, men däremot fröerna går utmärkt att så.
Släng bara i ett i en annan krukväxt så skall du se att plötsligt så kommer den upp.
Gräv inte ner fröet utan bara släng det uppepå.
Måste bara understryka att de är extremt torktåliga.
Jag har flera samplanterade med diverse kaktusar.
Anna i Åkarp
20-03-2008, 08:53
Jag skulle tro att du kan kapa stammen i lämplig höjd så växer det ut sidogrenar, precis som på en yuccapalm.
Du kan säkert rota den avskurna toppen också om du sätter den i en kruka med jord.
Jag har dock inte haft någon sådan växt på flera år så jag vet inte säkert. Men detta skulle jag ha provat om det vore min sprätt-iväg.
Lycka till!
lyckebo
20-03-2008, 09:56
Ok då ska jag hålla mig väldigt snål med vattnet nu, jag vattnade den häromdagen för jag trodde den var törstig...dumt!
Kapaden skulle jag ju vilja göra men kapar jag bara mitt på stammen eller??? En av stammarna är ca 1m hög och har ett sido skott på ca 15cm dock inga blad på någon av dom kan jag kapa där någonstans??? Sido grenen sitter ca mitt på den långa stammen... Oj vad komplicerat det blev
Anna i Åkarp
20-03-2008, 10:56
Du ska lämna kvar ett antal ögon (ställen där det har vuxit ut blad) på stammen när du kapar den, där växer det ju ut nya grenar sen. Kanske tio ögon kan vara lämpligt? En decimeter stam kvar eller så?
Skär av stammen med en vass kniv eller klipp med sax/sekatör. Den blöder nog en stund men det läker.
Att den inte skjuter nya blad längs nu stammen beror på att den växer längst upp. Genom att kapa den tvingar du fram nya stammar som det kommer blad på.
(Och så vill jag återigen säga att jag inte någon expert och lovar inte att detta funkar, men så här skulle jag ha gjort.)
lyckebo
20-03-2008, 11:39
Nu åkte sekarören fram och jag kapade den. stack ner stambitarna ijag kapat i jord för att se om dom kanske tar sig, vem vet???
Den ser iallafall mycket bättre ut nu. Ska bli inressant och se hur den tar sig!!
Ha en underbar dag!!!!
NyUtslagenRos
23-03-2008, 11:38
Du kan ju tala om för mig om det funkar med att kapa den så.
Har en stor skvätt i väg. och jag har tagit skott på den, fast tagit sido grenar och de har funkat jätte bra att sätta i vatten så de fått rötter å sen planterat de.
finns bilder i mitt album på mina skvätt i väg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.