Heda
Har sått några olika Digitalis, bla ferruginea. Har även sått lanata (Grekisk) och parviflora (Brons, 'chocolat'). Lanata som jag sparat frön från förra året (Weibulls) då jag torkade ihjäl sådden, har grott snällt och faktiskt först...parviflora från Raraväxter har grott bra, men senare och något sämre än lanata. ferruginea (Raraväxter) däremot tjurar...en liten ynka grodd på säkert 100 frön efter 12 dgr ....kanske är jag otålig.

Är det någon som har frösått Digitalis ferruginea och isf hur snabbt och "bra" grodde det? De har alla stått på samma ställe och har angivet samma grotemp. Däremot har jag sett lite olika "täckningsgrad" hos olika fröfirmor/såråd. Vissa säger _Täck fröet ca dubbla fröstorleken andra säger_ ljusgroende täck inte. Alla har fått ljusgro dvs ingen täckning.

Ser fram emot era erfarenheter, själv har jag bara tidigare erfarenhet från "vanlig" Digitalis som gror överallt alldeles för mkt sweatingbullets.gif
Heda
Eftersom det ju i alla fall är 30 personer som läst denna tråd, även om ingen verkar ha sått Digitalis ferruginea så tänkte jag ge mig på att svara själv...smile.gif

Hittade sorten med såråd hos Impecta och där ger man såråd som för lättgroende perenner dvs, så i jan-april låt stå inne ett dygn placera sedan utomhus. Av detta drar jag slutsatsen att de gärna vill ha en kallperiod. Kommeerr nu att så resten av fröerna och placera hälften ute i "mjuka plast"-växthuset, har fortfarande bara kommit en liten groddplanta inne. Andra hälften tänker jag ställa i kylskåpet 4- 6 v så får vi väl se...

Nu har det ju kommit lite vinter sad.gif men för dessa frösådder kan ju det vara bra...

Vi får väl se hur det går...
Helen i Piteå Zon 5
Tyvärr så har jag aldrig prövat just den Digitalisen men jag hittade den här infon.

Digitalis ambigua, eriostachya, ferruginea, grandiflora, laevigata, lanata, lutea, x mertonensis, obscura, parviflora, purpurea, and thapsi , Surface sow at 20ºC (68ºF) in light, germinates in less than two wks

http://tomclothier.hort.net/page02.html

Ibland är det 'fel' på fröna, dom gror inte hur än man gör wink.gif
Heda
Tack Helen,
visst kan det vara dåliga frön. Jag hade också uppfattat det som att lanata, parviflora och ferruginea hade samma önskemål...de andra grodde så snällt....vi får se, jag gör ett försök med inomhus sådd i lite högre temperatur tror jag. Nu har de stått lite svalare, 17 - 19 gr. Flyttar in dom i vardagsrummet, 20 -22 gr....

Det är ju bara så tråkigt när det inte funkar !!!! Jag vill ju ha fler än en liten planta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon