Full version: coop växthus
dallepistolen
skall köpa växthus hade så gott som bestämt mig för ett från hobbyväxthus.se men så ringde morsan och sade att dom hade billiga på coop det var på 8,3m2 och med glas är det nån som har erfarenhet av det eller vet vad märket hette(morsan glömde fråga det).
HelenN
Va??? Är också ute efter ett växthus! Vilket Cooop menar du??? Hittar inget på deras hemsida.
HelenN
Ringde till Coop Bygg Karlstad och de kommer att få in ett glasväxthus om ett par veckor. 6,2 kvm ...pris 5690:-, och då ingår inte sockel. Det är sånt de kommer att ha på lager, vill man ha ett annat så är det beställningsvara.

Det var allt hon visste som jag pratade med iallafall.
dallepistolen
CITAT (lämås @ 20-03-2008, 10:34) *
Ringde till Coop Bygg Karlstad och de kommer att få in ett glasväxthus om ett par veckor. 6,2 kvm ...pris 5690:-, och då ingår inte sockel. Det är sånt de kommer att ha på lager, vill man ha ett annat så är det beställningsvara.

växthusen kommer från www.bony.se det heter universal kostar egentligen 8300 men v 15 kostar det 2000 mindre men det är ju beställningsvara så man vet ju inte riktigt vad man får. http://www.bony.se/V%C3%A4xthus/Universal/...SE/Default.aspx
HelenN
CITAT (dallepistolen @ 20-03-2008, 14:08) *
växthusen kommer från www.bony.se det heter universal kostar egentligen 8300 men v 15 kostar det 2000 mindre men det är ju beställningsvara så man vet ju inte riktigt vad man får. http://www.bony.se/V%C3%A4xthus/Universal/...SE/Default.aspx

Ok, men då tillkommer kostnad för sockel....men då är det bara att hålla utkik!
dallepistolen
CITAT (lämås @ 20-03-2008, 17:20) *
Ok, men då tillkommer kostnad för sockel....men då är det bara att hålla utkik!

vad är sockeln till har inte fattat det riktigt
HelenN
CITAT (dallepistolen @ 20-03-2008, 20:27) *
vad är sockeln till har inte fattat det riktigt

Sockel är ju en ram som ska vara längst ner mot gruset/gräset, som växthuset sätts fast i. Det finns olika socklar.
dallepistolen
CITAT (lämås @ 20-03-2008, 21:32) *
Sockel är ju en ram som ska vara längst ner mot gruset/gräset, som växthuset sätts fast i. Det finns olika socklar.

mitt växthus skall stå på lecablock i år så då blir väl blocken "sockeln" då
GroPia
whistling.gif Ett litet tips till er som köper lite mindre växthus. För ca 2år sedan sprang jag på ett glasväxthus på Bauhaus för 5,500:-. Det var på 12kvm. Först gick jag förbi...men sen var jag bara tvungen att ringa till gubben o tala om att det var ett växthus på Bauhaus som jag bara måste ha. Vi fixade en uppmurad sockel av lekablock på ca en halv meter till det. Och vilken rymdkänsla det blev, istället för att ställa det på en vanlig sockel. Vi gjorde en vriden trapp av jord o slipers beväxt m gräs på framsidan, urmysigt om man vill ha ngt annorlunda rolleyes.gif
Lena N
CITAT (lämås @ 20-03-2008, 10:34) *

Tänk på att temperaturväxlingarna blir större i ett litet växthus. Värms upp snabbare och kyls av snabbare. Det finns automatiska fönsteröppnare.
Lady Hamilton
CITAT (GroPia @ 24-03-2008, 18:34) *
........ Vi fixade en uppmurad sockel av lekablock på ca en halv meter till det. Och vilken rymdkänsla det blev, istället för att ställa det på en vanlig sockel. Vi gjorde en vriden trapp av jord o slipers beväxt m gräs på framsidan, urmysigt om man vill ha ngt annorlunda rolleyes.gif .........

Har du ingen bild som du kan visa? Blev så nyfiken på ditt växthus och hur har du löst höjd skillnaden på insidan?
GroPia
no.gif Tyvärr, skulle gärna visa upp det, men just nu har vi 1,5dm snö här, o just det huset är inte igång ännu! Men tänk dej en kulle framför huset som är uppdelad i rätt stora trappsteg som markeras m slipers. Smalare i ena änden o bredare i andra pga att den är spiralformad. Innuti byggde vi en trapp av lekastenar o just i detta hus odlar jag på bänkar o hyllor i krukor. Golvet är helt belaggt m plattor.
Lady Hamilton
Ok men kanske du kan visa en bild lite längre fram i vår då tummenupp.gif
GroPia
yes.gif Det går utmärkt!
muppan
Nu är det vår rolleyes.gif så nu vill jag se en bild tongue.gif

Är ju inne på planeringstadiet och är verkligen på hugget och vill se massor av förslag

Hur har du isolerat grunden?
CurlySue
CITAT (GroPia @ 24-03-2008, 19:34) *
whistling.gif Ett litet tips till er som köper lite mindre växthus. För ca 2år sedan sprang jag på ett glasväxthus på Bauhaus för 5,500:-. Det var på 12kvm. Först gick jag förbi...men sen var jag bara tvungen att ringa till gubben o tala om att det var ett växthus på Bauhaus som jag bara måste ha. Vi fixade en uppmurad sockel av lekablock på ca en halv meter till det. Och vilken rymdkänsla det blev, istället för att ställa det på en vanlig sockel. Vi gjorde en vriden trapp av jord o slipers beväxt m gräs på framsidan, urmysigt om man vill ha ngt annorlunda rolleyes.gif

Har du någon bild på det??
skulle vara intressant för mig som inte får har större växthus än 5-6 kvm..men man kan ju bygga upp det lite på höjden.
Hur fäste ni växthuset i lecablocken?

rmblfish
hmm det där med att höja upp växthuset...jag har en murad fyrkantig grop ner i marken (en gammal pool från tidigare ägare) och har undrat om jag inte kunde göra ngt annat med denna gamla pool som är igenväxt å sliten tex ett eget växthus där man fortsätter bygga från befintlig murad kant runtom gropen/poolen.

blir det för kallt i växthuset då lite som källarkänsla nertill tro? å andra sidan lagras nog värmen bra i murade väggar även om de ligger under marknivå sas...hmm elle rinte wink.gif

eller kanske köpa ett växthus eventuellt det på coop bygg och ställa uppepå poolen...

vore coolt med höjden och rymden innuti tänker jag...

någon som vet om viss plast (kanal eller pvcliknande) som vägg/tak kan ge hälsosamt negativ effekt kemiskt i reaktion sol/plast och växter som skall ätas?

tips?
kerstin z5-6
Nej ingen plast är skadlig på så vis.. Du har redan en grävd grund-Poolen-varför fyller du inte bara den ,rätt högt upp med grus, lägger på syllar eller lecablock till önskad höjd och sätter växthuset ovanpå ?

Att ha en källarvåning" i ett växthus innebär ju noll ljus där--det är ingen fördel alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon