|
Under väldigt många år har vi bott i ett trevligt villaområde som är ganska lummigt och grönt. Under årens lopp har träden nu på senare år äntligen vuxit till sig och blivit mycket vackra. Närmaste grannen har sin tomt lite upphöjd från vår (= rätt mycket insyn) men liksom vi hade de samma uppskattning av värdet av vackra träd och grönska. De hade en mycket trevlig och pittoresk trädgårdstomt, och gränsande mot vår tomt fanns en bedårande liten "skogsdunge" som blommade ljuvligt varje år. "Dungen" utgjorde till stor del själva inramningen åt det hållet, och skydd mot blåst (och insyn) till vår tomt.
Tyvärr blev det ett dödsfall i grannens familj och de flyttade därifrån. Snart kom nya grannen och det första de gör är en veritabel skövling ala motorsågsmassakern av hela tomten. Stenpartier, rabatter mm bortforslat, i stor sett alla träd fällda. Det ser ut som en krigszon. Redan i ett tidigt skede då de flyttat in gick vi över och hälsade och det nämndes att vi var måna om att träden i dungen skulle få vara kvar. Särskilt två fantastiskt fina björkar och en gran, ville vi be dem ha kvar. Till saken hör att den här delen av deras tomt alltså inte kräver krattning eller underhåll alls och den står i utkanten på deras tomt (vissa träd nästan i tomtgränsen). Träden skymde inte på något vis varken ljus eller utsikt eller annat (tvärtom har de gått om den varan).
Men likväl var det just de två björkarna som åkte först, och vid ytterligare vädjan om att spara granen åkte den också (med medföljande ekorrbo som bebotts av samma ekorrar i nästan 10 år). Det skedde även massiv skövling högre upp mot vår gräns där ett underbart rosenbestånd helt jämnades med marken. De har även rakat rent på träd på resten av sin tomt (mycket fina solitära träd). Nyttan av detta är obegriplig. Hela den forna fina trädgården är nu helt kal och ser allmänt otrevlig och skräpig ut. Gräsmattan mer eller mindre förstörde dem redan i somras. Till vår tomt har det nu blivit påtagligt sämre mikroklimat, mycket blåsigt och stor insyn från flera håll, samt oersättliga estetiska värden har gått förlorade.
Ja, jag ville väl bara skriva av mig. Blir så ledsen av sådant här, i synnerhet som det inte finns något vett och tanke bakom skövlingen och ingen vilja alls till dialog eller ens förklaring om varför man förfar på detta vis. Någon grannsämja är de uppenbarligen inte intresserade av alls.
Det är tyvärr mycket vanligt numera att gamla trädgårdar skövlas. Då ryker alla träd, inklusive fruktträd och grönsaksland + rabatter jämnas ut. Oftast beror det på att man vill ha:
Sol till huset Undvika grenar och löv att kratta Man vill kunna ´köra åkgräsklippare utan några hinder eller ojämnheter
De gräsmattor som man gör genom att fylla ut så att de blir helt platta, ser ju snarast ut som grön asfalt!
Thomas Wahlqvist
20-03-2008, 08:59
Jag förundras över många människors bild av hur en trädgård skall se ut. Kanske kommer denna bild omedvvetet smygandes. Man bor i ett nybygge som tonåring, första året ingen gräsmatta, liten futtig häck och 2 spretiga nyplanterade fruktträd. Sen växer man själv upp och härmar det hela på något omedvetet sätt. Man har en inre bild av att trädgård skall vara på ett visst vis.
Den rnkla och trista typen av trädgårdar erbjuder mycket sol, för det vet man ju att man gillar. I en uppvuxen trädgård finns det solställen och många sköna skuggställen, ja det finns helt enkelt fler ställen............
Här är situationen motsatsen till Fridus. Grannarna uppvaktar för att vi skall ta ner en fullvuxen Ek och ett nästintill lika stort vildapelträd. Vildapelns frukt kommer flygandes från grannen, han kastar dem 20 meter upp mot vårat hus. De klagar över Eklöven, säger att de inte bryts ner, vilket är en myt. Jag klipper ner löven med gräsklipparen och krattar in dem i buskarna. Grannarna packar dem i plastsäckar och kör flera mil till soptippen.
Fördelen är att det är mina träd, och jag bestämmer.
En välvuxen Ek ger skön skugga, ljus skugga .
Huggorm
20-03-2008, 09:32
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 20-03-2008, 08:59)  En välvuxen Ek ger skön skugga, ljus skugga . och dessutom det fina symbolvärde den har som det främsta bland träd. Stå på dig, och låt den vara kvar!
mamamaggan
20-03-2008, 10:14
Ja du Fridus , har så svårt att förstå folk som inte förstår att man också påverkar miljön för sina grannar när man tar ner en massa träd. Visst , det är deras träd men ................... Vekar nästan som de gjort det på pin kiv.
Vi har tagit ner en massa träd vid vår sommarstuga men har pratat med grannarna om hur och varför vi gör det. Man vill ju inte bli osams i onödan.
Solstorm
20-03-2008, 10:17
CITAT Till vår tomt har det nu blivit påtagligt sämre mikroklimat, mycket blåsigt och stor insyn från flera håll, samt oersättliga estetiska värden har gått förlorade. Ni får plantera egna träd på tomten kanske en hög, hög häck. Funderar på vad i hela fridens dar de tänker göra med tomten. Har de sett röjarprogram på tv? Stenlägga och bygga trädäck över hela tomten? Blir nyfiken. Du kan väl rapportera här vad de kommer att göra.
Fågelvägen
20-03-2008, 11:32
Enda trösten för er Fridus är väl att ni nu har mycket ljus för alla snabbväxande buskar och träd som ni kan plantera vid tomtgränsen. Poppel och hassel t.ex. växer väldigt snabbt. Er tomt kommer att bli en mysig, lummig kontrast till grannens kalhygge.
theseraphim
20-03-2008, 12:40
förstår grannen med, man vill ju ha sin egen trädgård inte någon annans sen om den förra ägaren har hållt på i tjugo år med den spelar ingen roll, vill man inte ha det så bort med skiten. Man har ju en trädgård för sin egen skull och för sin egen smak inte för att andra skall beundra den. Har vart med om liknande historia då grannens träd växte in långt över min trädgård, så jag frågade snällt om han kunde ansa det lite. Fick svaret "Nejdu det är mitt träd så det får växa hur det vill", taskigt för han så kollade jag upp lite vad som gäler i dessa sammanhang och jag fick klippa bort allt som gick över min tomtgräns så när han åkte på semester tog jag fram sågen och kapade av minsta lilla gren som gick över min gräns, sicken chock han fick när nästan halva trädet va väck när han kom hem, två år senare kapade han ner resten, köpte några vinbärsplantor, krusbär och amerikanska blåbär och satte på ytan istället. Då sa han istället lite ångerfullt"njaa det var allt ganska gott att bli av med det där åbäket nu kan jag äta färska bär istället."
Ja det ligger kanske något i det du säger, Thomas, att man på något vis associerar till barndomens tomt/trädgård. Och att man likställer en kal, ung trädgård med fräscht och nytt och att det är så det ska se ut. Kanske allra helst när man flyttar till nytt hus.
Något vi verkligen har funderat över är varför grannen har jämnat hela trädgården med marken. Det förstör mycket för oss, men inte på långt när så mycket som det förstör för dem. Vi kan bara inte förstå hur man själv vill ha det på det viset. Vi finner ingen logik i det hela och grannen är som sagt inte pigg på att dela med sig av hur han tänker heller. Jag säger han, för frun är uppenbart hunsad och har nog inget att säga till om i den här saken. Mannen är bossig och dominant.
Så mycket har vi i alla fall förstått att något trädgårdsintresse har han inte alls, snarare tvärtom. Så detta är ingen avverkning för att lämna plats för nytt.
Stå på dig med eken Thomas! Vi har två små ekplantor på vår tomt. Kan bara föreställa mig hur underbart det vore att ha dem som fullvuxna träd!
CITAT (mamamaggan @ 20-03-2008, 11:14)  Ja du Fridus , har så svårt att förstå folk som inte förstår att man också påverkar miljön för sina grannar när man tar ner en massa träd. Visst , det är deras träd men ................... Vekar nästan som de gjort det på pin kiv.
Vi har tagit ner en massa träd vid vår sommarstuga men har pratat med grannarna om hur och varför vi gör det. Man vill ju inte bli osams i onödan. Det är inte utan att vi också känt det som om träden tagits, i alla fall så omgående, bara på pin kiv. För att visa var skåpet ska stå och att han minsann bestämmer själv. Det är nästan så vi ångrar att vi överhuvudtaget nämnde något om saken, eftersom de träd vi allra helst ville ha kvar avverkades omgående efter vår vädjan. Vi hade uppskattat mycket om man i alla fall hade velat säga några ord till oss innan fällningen, nu när de visste hur kära träden var för oss. Det är med viss vanmakt och frustration, och stor sorg, som man bara kan stå där och se på när allt mejas med marken. Det finns en viss ironi i situationen också. Kvar finns nu ett enda träd. En gammal murken björk som står bredvid vårat hus. Av alla träd på hans tomt var detta det enda som vi och tidigare grannen pratat om att ta ner, eftersom det finns en uppenbar risk att det kan falla över vårt hus. Ironi nr 2: i somras tog det ett antal veckor innan de flyttade in i huset. Under tiden stod huset obevakat och trädgården oskött. Så när jag ändå var ute i vår trädgård och vattnade så dristade jag mig till att gå över och vattna deras rabatter och några andra växter så de inte skulle dö. I min enfald trodde jag de skulle uppskatta blomsterprakten. Döm av min/vår förvåning när de istället började med att gräva bort allt direkt efter inflyttningen. Till saken hör också att hela tomten nu ser allt skräpigare ut, med grejer som ligger här och där. Fällt virke tas inte om hand osv. Trist! CITAT (theseraphim @ 20-03-2008, 13:40)  förstår grannen med, man vill ju ha sin egen trädgård inte någon annans sen om den förra ägaren har hållt på i tjugo år med den spelar ingen roll, vill man inte ha det så bort med skiten. Man har ju en trädgård för sin egen skull och för sin egen smak inte för att andra skall beundra den. Har vart med om liknande historia Du får ursäkta theseraphim, men det du beskriver låter inte riktigt som vad vi står inför här. Jovisst, har du helt rätt att man har sin trädgård för sin egen skull och smak, men här handlar det nog mest om att man inte vill ha något alls. Jag kan inte låta bli att ha lite svårt att förstå varför man väljer att flytta in i ett utpräglat trädgårdsområde när man inte uppskattar sådant och ämnar jämna allt med marken. CITAT (Fågelvägen @ 20-03-2008, 12:32)  Enda trösten för er Fridus är väl att ni nu har mycket ljus för alla snabbväxande buskar och träd som ni kan plantera vid tomtgränsen. Poppel och hassel t.ex. växer väldigt snabbt. Er tomt kommer att bli en mysig, lummig kontrast till grannens kalhygge. Tack för de uppmuntrande orden! Tyvärr ligger tomterna i en sådan riktning att detta inte alls kommer oss till gagn vad gäller ljus osv. Tvärtom är det här i dagsläget ett svårplanterat område. Det underbara med trädgård och natur är ju att det är dynamiskt och levande och stadd i ständig förvandling. Men en sådan här drastisk förändring lär ta tid att vänja sig vid. Trots allt försöker vi hitta något positivt och funderar redan på hur vi ska kunna skapa förutsättningar för nyplantering!
mamamaggan
20-03-2008, 19:23
Kolla hur det är med försäkringen om det murkna trädet skulle falla ner över ert hus.
Vi har som sagt tagit ner en massa träd ( 60 st) vid sommarstugan. Det var på den nya tomten ( granne med den som vi redan ägde ) vi fick det gjort för ett tag sedan. Den förre ägaren vägrade att ta ner några döda granar , c:a 15 meter höga , som hotade att falla över vårt hus.
Hörde mig för med vårt försäkringsbolag och grannens försäkring skulle ha fått stå för ev kostnader om träden fallit. Men när vi köpte tomten så framkom det att grannen inte hade försäkrat , han tyckte det var för dyrt ( kostade några hundra per år ). När någon inte har det så blir det mycket svårare att få ersättning ,så om jag vore som er skulle jag ta kontakt med erat försäkringsbolag och ta reda på vad som händer om träder faller över ert hus.
Håller med de som skrivit att ni kan väl plantera lite träd själva så slipper ni se lika mycket av grannens tomt. Så tråkigt det måste vara att efter många år med goda grannar ha det så här nu.
ängsvädd
20-03-2008, 20:00
Apropå ekar så är de mycket viktiga för artrikedomen. Minst 1000 arter är beroende av ek. Där jag bor är ekar relativt ovanliga. Vet inte om det beror på att de växer så långsamt så att de utkonkurreras av de mer snabbväxande träden? Jag har varit o letat efter döda ekgrenar som jag ska lägga i mitt kommande akvarium, vill inte köpa regnskogsrötter i akvarieaffärerna och har då fått tips om att ek och bok är det bästa, de bryts ner långsamt. Har inte hittat någon ek än, men en kompis lyckades hitta en ek ganska långt från där vi bor. Ekar ska man vara rädd om
CITAT (mamamaggan @ 20-03-2008, 20:23)  Kolla hur det är med försäkringen om det murkna trädet skulle falla ner över ert hus. Tack för rådet! Det ska vi genast kolla upp!
Huggorm
21-03-2008, 00:44
CITAT (MimmiH @ 20-03-2008, 20:00)  Apropå ekar så är de mycket viktiga för artrikedomen. Minst 1000 arter är beroende av ek. Där jag bor är ekar relativt ovanliga. Vet inte om det beror på att de växer så långsamt så att de utkonkurreras av de mer snabbväxande träden? Jag har varit o letat efter döda ekgrenar som jag ska lägga i mitt kommande akvarium, vill inte köpa regnskogsrötter i akvarieaffärerna och har då fått tips om att ek och bok är det bästa, de bryts ner långsamt. Har inte hittat någon ek än, men en kompis lyckades hitta en ek ganska långt från där vi bor. Ekar ska man vara rädd om  Visst skall man vara rädd om ekar! Men i delar av södra Sverige är dom allt annat än ovanliga. Där jag håller till växer dom som ogräs, jag har ekar stående överallt runt torpet. En del har jag fått ta ner eftersom de står för tätt, och andra har jag tagit bort när de stått ivägen för andra lövträd. Småplantor växer precis överallt, och dom går inte ens att rycka upp på grund av sina rötter. Till och med bävern har börjat fälla ek i brist på annat...
Thomas Wahlqvist
21-03-2008, 00:46
CITAT (theseraphim @ 20-03-2008, 12:40)  förstår grannen med, man vill ju ha sin egen trädgård inte någon annans sen om den förra ägaren har hållt på i tjugo år med den spelar ingen roll, vill man inte ha det så bort med skiten. Man har ju en trädgård för sin egen skull och för sin egen smak inte för att andra skall beundra den. Har vart med om liknande historia då grannens träd växte in långt över min trädgård, så jag frågade snällt om han kunde ansa det lite. Fick svaret "Nejdu det är mitt träd så det får växa hur det vill", taskigt för han så kollade jag upp lite vad som gäler i dessa sammanhang och jag fick klippa bort allt som gick över min tomtgräns så när han åkte på semester tog jag fram sågen och kapade av minsta lilla gren som gick över min gräns, sicken chock han fick när nästan halva trädet va väck när han kom hem, två år senare kapade han ner resten, köpte några vinbärsplantor, krusbär och amerikanska blåbär och satte på ytan istället. Då sa han istället lite ångerfullt"njaa det var allt ganska gott att bli av med det där åbäket nu kan jag äta färska bär istället." Rent juridiskt gjorde du fel, egenmäktigt förfarande. Grannen skall ta bort och ges möjlighet och tid till detta. Du får ta bort grenar som gör att du inte kan använda din mark, tex promenera. Högre upp får du inte göra något.
Intressant tråd.
det är klart att man blir ledsen om man inte kan styra saker som man själv vill ha det, eller om något man tycker är fint blir förändrat.
Det enda man kan göra är prata snällt med grannarna och hoppas att dom lyssnar. Gör dom inte det så är det deras mark, deras tomt och deras träd, även om man skall ta skälig hänsyn till sina grannar. Det är kanske inte så kul om grannen kommer och vill bestämma över hur jag har det på min tomt på mitt nyköpta hus heller öven om det är av välvilja eller så.
I och för sig så är man som nybliven husägare - i förstahuset ofta överentusiastisk och vill ändra allt med en gång. Jag var själv sån. Fällde 14 träd osv. Men med tiden så lär man sig hur mer om trädgård och ser möjligheter på några års sikt snarare än läge för en "extreme garden makover".
När det gäller grenar och rötter från grannfastigheten så är det knappast så att "luften är fri". Visst får man ta bort grenarna/rötterna själv, fast man måste ju ge grannen en chans att ta bort dom först, om det är risk för en skada av betydelse. Helst skall man nog prata oavsett risk för skada av "betydelse"- det är ju deras träd och det kan vara dumt att förstöra grannrelationerna för lite kvistar.
Bara några påsktankar, glad påsk på er.
Jag förstår dig på sätt och vis, det tar lång tid för träd att växa och blir stora och ibland undrar man varför nyinflyttade fäller träd innan de känt in trädgården någon säsong.
Samtidigt kan jag tycka att det du ger uttryck för är det som är negativt med oss trädgårdsintresserade, att vi tycker så mycket om hur andra gör och är tvärsäkra på att vi har rätt.
Vi ojar oss om hur förfärligt det är att träd fälls på andras tomter men det har vi ju nada med att göra egentligen. Vi med alla våra stora projekt, som har sådan glädje av att gräva, plantera och planera. Det är väl få av oss som ser förvaltandet av någon annans trädgård som det mest berikande? Vi vill skapa själva. Varför har vi så svårt att unna andra att göra likadant fast på ett annat sätt? Allvarligt: Tjata på grannen om vad de ska göra med sina träd? Jag skulle ha känt mig som ett frågetecken om jag vore dem.
Du anar att jag själv fällt stora träd, va? Jodå, jag är en sådan som fällde ett antal stora träd åren efter att vi flyttat in. För nära huset alternativt gigantträd som tog all sol och lämnade fukt och mygginvasion i gengäld var skälen. Ett av de träd vi lät fälla var en väldigt vacker, 15 m hög lönn men den gjorde att vi inte kunde vara ute efter klockan 16 pga myggorna som trivdes i den kompakta skuggan så då var det vettigaste att ta ner det. Man behöver inte vara varken aningslös, hjärtlös eller totalt ointresserad av trädgård för att göra sådant. Det är bara så att olika ägare har olika mål och behållning av trädgården.
Fågelvägen
22-03-2008, 16:28
Fast nog kan man väl undra varför folk köper ett hus i en lummig trädgård i ett lummigt villaområde om de har så svårt att stå ut med träd? Och med grannar också, verkar det som...  ( ändrade tryckfel)
skogstroll
22-03-2008, 16:37
ja ibland undrar man, huset kanske var fint? Många människor är väldigt ljustörstande verkar det som, det kanske är därför de fäller träd. Det är nog svårt för odlaiter att förstå  Jag förstår att det känns för jäkligt, jag hade gråtit floder själv även om jag inser att alla har rätt att göra det de vill med sin egen tomt... Påverkar det grannarna kan man ju ändå vara schysst att fråga lite snällt trots allt för man kanske måste lösa insyn och annat på egen bekostnad
mamamaggan
22-03-2008, 17:02
CITAT (skogstroll @ 22-03-2008, 16:37)  ja ibland undrar man, huset kanske var fint? Många människor är väldigt ljustörstande verkar det som, det kanske är därför de fäller träd. Det är nog svårt för odlaiter att förstå  Jag förstår att det känns för jäkligt, jag hade gråtit floder själv även om jag inser att alla har rätt att göra det de vill med sin egen tomt... Påverkar det grannarna kan man ju ändå vara schysst att fråga lite snällt trots allt för man kanske måste lösa insyn och annat på egen bekostnad  Så där funderar jag också . Innan vi tagit ner träd på våra tomter så har vi pratat med grannarna. Deras miljö blir ju förändrad den också t ex solljus och insyn . Senast sparade vi lite mer mindre träd än vi tänkt efter att ha pratat med en av grannarna. Man måste kunna kompromissa från båda håll. Vi kom överens om att de får stå ett tag men när de blir " för stora " så tar vi ned dem men då har det förhoppningsvis kommit upp lite skymmande buskage.
Jag har full förståelse för att det finns många anledningar till att man vill eller behöver ta ned träd. Men i det här fallet är det just det till synes meningslösa i det hela som gör det extra svårt att förstå. Det här huset och större delen av trädgården hade redan innan fällningen sol hela dagen, morgon-, middag- och kvällsol. Tomten ligger till stora delar upphöjd och var/är mycket exponerad. Mygg har vi inget problem med alls här och inga uppenbara andra olägenheter som kan härledas till träden. De tre träd vi allra helst ville ha kvar stod så nära vår gräns att mer än halva kronorna var över vår tomt. Krattning var inte ett problem men hade det varit det hade vi gärna erbjudit oss att hålla efter det hela åt dem. Alla de många träd han sorgligt nog har fällt i övrigt på sin tomt har vi inte sagt något om. Vi har heller inte "tjatat" på honom. Vi har haft kontakt totalt två gånger. Första gången då vi gick över för att hälsa (bara över tomtgränsen, inte hem till dem) och träden kom upp under samtalets gång (frun var trevlig men han verkade inte uppskatta att vi tog kontakt). Andra gången då vi vädjade om att i alla fall låta granen vara kvar. Vi vill inte gärna ha så mycket mer kontakt med dem för vi upplever det nästan som om det är en aning hotfull stämning. Vi har varit lite rädda för att han kan drista sig till att sabotera något på vår tomt i anslutning till tomtgränsen. Så vi håller en låg profil. En sak som slagit oss är att han kanske planerar ett bygge av något slag. Men den enda möjligheten för sådant blir då i direkt anslutning till oss utmed tomtgränsen, pga hans tomts beskaffenhet, och detta kommer att bli en så uppenbar olägenhet för oss att det kommer vi aldrig frivilligt att gå med på. En annan tanke var att han kanske tänkt höja upp marknivån vilket kommer att kräva marklov, och är något vi heller inte av samma skäl kan gå med på frivilligt. Jag önskar att jag kunnat posta bilder på tomterna ni kunde få en bättre uppfattning om situationen och varför vi är så emot det. Men jag vill ju inte hänga ut grannen (och inte mig själv heller  om nu någon skulle läsa här och känna igen området. Tack för all respons i tråden! EDIT: tappade bort någa ord
Lilla Sibirien
22-03-2008, 18:20
Det här låter inte trevligt, mitt första tanke är Salix bullata, snabbväxande och rätt så hög, då slippner ni blåsten och den skyddar för in syn, men skall aldrig planteras nära avlopp eller dränering, har aggresiva rötter.
CITAT (Lilla Sibirien @ 22-03-2008, 19:20)  Det här låter inte trevligt, mitt första tanke är Salix bullata, snabbväxande och rätt så hög, då slippner ni blåsten och den skyddar för in syn, men skall aldrig planteras nära avlopp eller dränering, har aggresiva rötter. Det var någon i tråden som föreslog poppel. Hur är med den; är den lika aggresiv med rötterna? Tänker på att den väl får mycket rotskott? Iofs är denna gräns inte direkt nära något hus eller avlopp. Eftersom huvudelen av deras tomt ligger en bra bit högre än vår krävs det något hög- och snabbväxande. Allra helst hade vi ju velat ha något städsegrönt, men det tar ju längre tid. Högst upp vid gränsen vid vårt hus är det redan planterat en kort rad med thujor för två år sedan. De kräver väldigt mycket bevattning för att klara sig där, men det är något fuktigare längre ned längs gränsen.
zaaritha
22-03-2008, 23:16
Det är hemskt! Vi har en vandringsled som vi brukar gå med hunden. Men--nu har vår granne som har skog utmed vandringsleden låtit hugga ner alltihop! Man blir vilsen, stigar o dyl. är borta! Går ej att känna igen sej! Hemskt! Men, pengar går ju före naturen, tyvärr!
theseraphim
23-03-2008, 00:21
Tyvärr, det är inte egenmäktigt förfarande om man påpekat problemet, det har vart fall som detta tidigare och ett ledde till anmälan men det bestämdes att bara för trädet är rotat på ena tomten så tillhör faktiskt den bitarna av grenarna som passerar tomtgränsen tomtägaren och han bestämmer själv om trädet är ivägen och vägrar grannen åtgärda detta så får man faktiskt åtgärda detta själv, kan anses själviskt men inte olagligt.
Orkidétjuven
23-03-2008, 13:12
Jag känner igen mig helt och hållet i allt det här och det har hänt mig med. Det tråkiga i detta fall var att tomten det handlade om var den jag vuxit upp i. Under 20 års uppväxt på en skogstomt med en jättegran, fina ståtliga tallar, massor av blåbär, anlagda terrasser, dammar, syrenhäck, en liten bit äng för insekter samt vedhög för dem att kräla runt i, ja, allt, så var vi tvungna att flytta på av familjeseparation osv, lite för dyrt med stor villa för ensam far och 3 söner.
Nya familjen som flyttade in efter oss tog bort allt!!! 2 tallar är kvar och resten av skogen bara gräsmatta.
Nu liknar det en afrikansk savann med 2 förvridna träd
Jag fattar inte det här med att bara ha gräsmatta och inget mer. det är inget annat än tråkigt och fult, fult och åter fult.
SÅ iaf så flyttade vi till ett gammalt bostadsområde och ett gammalt sekelskiftshus med strandtomt till en å. Hur fint som helst med en gammal hundraårig trädgård och allt..
Flyttade även in en familj lite längre upp på gatan. Vad tror ni de gjorde? Tog bort allt och återigen bara gräsmatta! Fattar det inte!
Fågelvägen
23-03-2008, 16:18
@ Orkidétjuven och andra upprörda i tråden - min djupaste sympati! Det är väl fråga om helt olika syn på vad en trädgård är. Såhär ser den ena filosofin ut - från andra hållet, förstås: Det är den sammetslena ständigt gröna gräsmattan som är viktigast av allt. Det betyder svettigt gräsklippningsarbete varje veckoslut + maskin buller + hörbara dispyter om vem i familjen det är som ALLTID klipper gräsmattan. Självklart bör alla träd och buskar grävas upp, annars måste man klippa runt dem och det är mycket besvärligt. Mossan ser man som en ständig fiende, som med specialmaskiner måste rivas upp och bekämpas med undergörande MossaBort-medel. För att slippa umgås med fästingar, myror, grodor, tusenfotingar och livsfarliga huggormar ska man bygga trädäck - ju större dess säkrare. Ifall man någon sommardag saknar skugga på grund av trädlösheten så kan man över trädäcket låta bygga ett plasttak. När allt är färdigt ser man till så man är bortrest när sommaren är som vackrast. Och allt dethär utspelar sig just när dedär människorna med slarviga igenvuxna trädgårdar sitter och latar sig eller rentav ligger och läser i en hängmatta. De håller till under sina oregelbundet utplacerade knotiga gamla träd som de inte ens vet namnen på. På försommaren låter de allsköns lökväxter stå kvar i gräset och fröa av sig överallt. De placerar ut små skraltiga bord och pittoreska stolar på gräsmattor som är fulla av mossa och ogräs: tusenskönor och förgätmigejer och gullvivor - hu! Och så går de omkring och surar, när de äntligen fått en granne som städar upp och tar krafttag för att få en snygg och ståndsmässig miljö. För övrigt Fridus, så finns det en poppel, Populus balsamifera, som utom att den växer fort också har en intensiv sötaktig doft, både vid lövsprickningen och under sommaren vid regnväder. Balsampoppeln doftar vida omkring! Somliga älskar doften, andra inte...
Sen finns det ju träd och träd också... Vi bor på landet med en granntomt och sen är det skog, åkrar och ängar runt om. På vår tomt stod inte mindre än 6 granar, 4 tallar, 2 rönnar, 1 kastanj och 6 björkar. Alla dessa träd finns i skogen brevid så det kändes rätt och utan förlust att ta ned alla tallar, alla granar (utom en som är jättefin och väl placerad) och en av björkarna. Det kändes som om vi hade fått in skogen på tomten! Det låter kanske förfärligt att vi tog ner så mycket, men tomten är över 4000 kvm och träden stod en och en, utom björkarna som fortfarande står kvar i en grupp vid infarten (och kommer så förbli) och spretade, trädgården är helt utan planering överhuvudtaget. Vi fick någon kommentar efter vårt tilltag, men jag hoppas att vi faller i mer nåd när vi tillfört 6 planerade fruktträd och satt någon form av mellanhög häck runt den blivande köksträdgårdsavdelningen, mm, mm. Vi vill ju bygga växthus också med murad grund - då förstör vi gräsmattan (temporärt), vilket man också kan ha synpunkter på. Det är inte lätt att vara alla till lags...
Min poäng är att man inte ska förfasas för snabbt när grannen ändrar i trädgården. De kanske har en plan och smaken är som baken.
Fågelvägen
24-03-2008, 14:50
Vic, det är stor skillnad, tycker jag, på "kalhyggen" som grannar förfasar sig över och er tomt. Ni har ju kvar 1 gran, 2 rönnar, 1 kastanj, 5 björkar + 6 nyplanterade fruktträd? På en sådan tomt kan grannar redan ana hur vackert det kommer att bli.
well, träden jag fällde på min tomt var många, men stod på en 700kvm tomt... 14 st. Lite fel skala så att säga.
Dessutom innan man förfasar sig- prata med grannen och se vad de har för planer ! Kanske några nya växter på gång.
Hm, jag kanske inte riktigt förstår vidden av vad en egentlig "kalhyggestomt" är i ett villaområde. Ville bara påpeka att man måste respektera och ta till sig andras perspektiv om hur man vill ha sin trädgård, eller ska man säga tomt, kanske? Kan man säga att en granne med bara gräsmatta har en trädgård, eller är det bara en fotbollsplan med felaktiga mått? Men visst vore det trevligare om man kommer överens med sina närmast boende, det vore hemskt att ha en aggressiv granne som går in för att jäklas med en om man försökt diskutera på ettt trevligt sätt. Själv gillar jag inte konflikter, det har jag efter mina föräldrar, vars granne har en 4 m hög gran preciiiiis vid tomtgränsen som skuggar och suger all näring ur vår häck och körsbärsträd, men vi får skratta åt eländet istället. Jag vågar inte ens se detdär programmet "Grannfejden" - det räckte med trailern, det verkar kunna förstöra människors liv fullständigt med dåliga relationer över häcken... peace and understanding och ett gott garv förlänger käften
Gossen Ruda
25-03-2008, 10:54
Både förstår och inte förstår problemet. Dels så är det tråkigt när en granntomt skövlas men samtidigt så är det varje enskild tomtägare som bestämmer över egen mark. Personligen anser jag att större träd tillhör skogen och inte villaträdgårdar. Sätt upp ett staket mot grannen så högt som kommunens bestämmelser medger och plantera sen en snabbväxande trädridå så slipper ni se eländet eller ha någon kontakt med grannen.
Sommartorparn
25-03-2008, 11:18
Det är tidsandan! Alltför många har för sig att dom förverkligar sig själva genom sina bostäder och trädgårdar. Boendet är inte längre ett arv man förvaltar från tidigare generationer till kommande generationer, utan ett skyltfönster som talar om "vem man verkligen är". I ett sådant projekt måste avtrycken från tidigare invånare utplånas, och man kan inte heller tänka på dom som i framtiden ska bebo stället (och sköta underhållet). Det är 'här' och 'nu' och ett stort EGO som gäller. 'Total makeover' som i tv-program! Ut med allt som har en historia, in med yta utan själ.
Well, snarare okunskap om odling och mark- eller bara en annan SMAK än grannen. Alla vill inte ha en skog på villatomten. Skogen kan få stå... i skogen!
pleximaster
25-03-2008, 11:33
Det går alltför ofta för snabbt att fälla träd. Att få ett någulunda stort träd tar 30-40 år och riktga bamsar minst det dubbla. Självklart har trädgårdsägaren rätt att fälla träd på sin egen tomt men tänker oftast för trångsynt. Skälen att ta ner träd oftast skuggning, nedskräpning och säkerhet. De är bra skäl på sitt sätt skugga ska man vara rätt om. Säkerhet är viktigt men oftast tas träd ner bara för att vara på säkra sidan utan att trädet hat inspekterats av en aborist. Löv och grenar "skräpar" ner men är bra kompost och täckmaterial. Skugga är bra ger svalka på dan och håller värmen på natten. Den som gillar trädgård inser det positiva.
Andra faktorer som oftast förbises är vindfångande egenskaper hos stora träd.Det börjar blåsa mer på en tomt när stora träd fälls och de som lämnas kvar och tidigare varit i lä kan nu riskera att falla då deras rotsystem inte utväcklats för att växa på en blåsig plats.
Stora gamla träd har fungerande ekosystem i sig själva med allt från fåglar mer till minsta småkryp och även andra organismer som lavar mossor och svampar. Dessa ekosystem hjälper till att buffra i våra "artificiella" trädgårdar. Skade djur/sjukdomar får ofta mindre betydande konsekvenser i närheten av väluppväxta träd då positiva kontrollmekaniskmer från trädens ekosystem kan spilla över.
Dränering och uppluckring av jorden. Stora träd och deras rötter hjälper till att både suga upp och aktivt dränera marken efter regn, vattnet rinner ner i marken längs trädets rötter. Rötter kan till viss dell bryta upp hård och packad jord och få ner syre i marken. Självklart är det både ett givande och tagande i dessa fallen.
Karaktär och atmosfär till ett område skapas till stor del av de stora träden i uppväxta trädgårdar. Detta ska inte föraktas och lika mycket som man kulturskyddar hus exteriört bör man kunna göra detta med trädgårdar och då är främst stora träd de som kommer i första hand.
Det finns säkert ännu fler argument som man kan väga för eller emot en eventuell trädfällning det viktiga är att man tänker både en två och tre gånger innan man tar ner ett stort träd om man ångrar sig så kommer man knappt i sin egen livstid att kunna uppleva ett stort träd på platsen igen om man planterar ett nytt.
Det vore också önskvärt att fler planterar ersättningsträd för de man sågar ner som passar bättre så att framtida generationer också kan få se träd i trädgårdar som är över 2,5 meterhöga.
mvh plexi
Fågelvägen
27-03-2008, 15:44
Marklov krävs för trädfällning! I Nacka kommun krävs sedan början av mars marklov om man vill fälla träd större än 15 cm i diameter på sin tomt. Uppåt 9000 kr i böter, per träd! om man fäller utan lov. Om stammen är mer än 15 cm i diameter kan även beskärning vara lovpliktigt. Man vill "värna om naturvärden och landskapsbild".
Jag tänkte på Fridus förstås. Nacka kommun är väl inte den enda i Sverige som har sådana regler?
Huggorm
27-03-2008, 17:16
Men det är väll bara inom detaljplanerat område? Fast i en Stockholmskommun som Nacka så är väll all mark detaljplanerad, där finns nog inga skogsomter
Här kommer min åsikt! Tyvärr har folk ibland lika dålig smak som dom har omdöme. Inte allt för sällan funderar man på varför i hela friden folk ska bo i kåk för. Jag tror det är på tok för mycket statustänk att bo i hus och inte intressetänk eller att man gillar natur. Asfaltsälskare kan väl hålla sig till stan! Av samma anledning förvånas jag över att man är sur på att andra djur rör sig över tomten. Det är klart att de ingår, annars får man väl flytta ändå längre ut!
Man skall vara försiktig med grannar! Vissa människor bara MÅSTE göra tvärtom mot vad man eventuellt ber dem om. Det kanske handlar om ngtslags primitiv revirhävdande. Vi hade en kolonigranne vars enorma tujor skuggade hela deras tomt och halva vår. Vi sade aldrig något om tujorna till dem, men när de en vår stod i begrepp att fälla de gamla slitna, men mkt höga, tujorna, råkade vi säga att vi tyckte att det var bra, och vips skrinlades alla planer på tujfällning. Och så blev tujorna ståendes tills stormen Gudrun tog itu med dem.
Sen finns det ju människor som har ett så starkt behov av att kontrollera (och hunsa) sin omgivning att de absolut inte står ut med träd och andra (levande) växter. Även om det ser skräpigare ut på tomten utan växterna, så är det ju familjens EGET skräp, liksom.
CITAT (buffy @ 27-03-2008, 18:23)  Man skall vara försiktig med grannar! Vissa människor bara MÅSTE göra tvärtom mot vad man eventuellt ber dem om. Det kanske handlar om ngtslags primitiv revirhävdande. Vi hade en kolonigranne vars enorma tujor skuggade hela deras tomt och halva vår. Vi sade aldrig något om tujorna till dem, men när de en vår stod i begrepp att fälla de gamla slitna, men mkt höga, tujorna, råkade vi säga att vi tyckte att det var bra, och vips skrinlades alla planer på tujfällning. Och så blev tujorna ståendes tills stormen Gudrun tog itu med dem.
Sen finns det ju människor som har ett så starkt behov av att kontrollera (och hunsa) sin omgivning att de absolut inte står ut med träd och andra (levande) växter. Även om det ser skräpigare ut på tomten utan växterna, så är det ju familjens EGET skräp, liksom. Vissa vuxna människor är som barn ,dvs de måste få positiv repons på att de är duktiga och att de gör ett klokt val, dessutom få höra vilka vinster de själva får av det, i det här fallet sol och mindre mossa. " man upphör aldrig att förvånas"
Fågelvägen
27-03-2008, 19:53
CITAT (Huggorm @ 27-03-2008, 17:16)  Men det är väll bara inom detaljplanerat område? Fast i en Stockholmskommun som Nacka så är väll all mark detaljplanerad, där finns nog inga skogsomter Här finns jättestora skogstomter, men kanske de är detaljplanerade också. Jag kollade nu på kommunens hemsida och kravet på marklov gäller inte hela Nacka. Jag tänkte närmast på Fridus som startade tråden - visst var det ju ett villaområde det handlade om. Och jag undrar fortfarande om Nacka är ensam om att kräva marklov för trädfällning?
CITAT (Fågelvägen @ 27-03-2008, 19:53)  - visst var det ju ett villaområde det handlade om. Och jag undrar fortfarande om Nacka är ensam om att kräva marklov för trädfällning? Nej, Nacka är inte ensam om det, det finns på flera ställen. Rydbo i Sundbyberg har det också liksom några andra som jag nu inte minns. Ganska många kommuner har också särskilda skyddsvärda träd och områden där det gäller särskilda bestämmelser för fällning.
Fågelvägen
28-03-2008, 12:53
Jag funderade över Gossen Rudas "Personligen anser jag att större träd tillhör skogen och inte villaträdgårdar. " Vi har 3 jättestora ekar på vår villatomt. De stod nog här några hundra år innan huset byggdes. Vi är väldigt nöjda med ekarna och känner oss precis lagom små och tillfälliga i förhållande till dem!
Odjuret
28-03-2008, 13:55
OM jag någonsin flyttar till ett annat hus ska jag se till att ha koll på grannarna .. och se till att tomten inte kan förstöras av dem! I tre år nu sedan vårt hus byggdes har vi haft problem med våra grannar. De har inte velat låta oss bygga vår mur i anslutning till deras tomt. Trots att muren inte påverkar dem alls förutom att vi slipper titta in i deras sovrum så har de gått igenom alla instanser möjliga för att överklaga vårt bygge. I tre år har jag därför bott på en grustomt. Vi visste att vi till slut skulle få rätt i alla instanser men detta tar såklart tid. Man kan inte anläga grösmatta och rabbater om inte muren är färdig då man skulle förstöra allt med grävskopan sen. Nu har vi äntligen fått rätt i alla instanser, murbygget har börjat igen. Det känns Hoppfullt. Häromveckan fick vi höra av en annan granne att Våra grannar som klagat på bygget tycker att muren blev jättefin... deras ursäkt för dessa tre år? "Vi visste inte att det skulle bli så fint... "
Så i år ska jag ha gräs, rabatter, köksträdgård och vackra träd och buskar, Rosor i överflöd och bär här och där. Doftande blommor och lavendelhäckar, fjärilar, humlor och bin, och en och annan talgoxe.
Hoppas grannarna tycker att det blir fint. Jag ska nämligen plantera hortensior mellan murarna (slutterräng) Blommor som bara de kommer att kunna se. Som tack för dessa tre år på en grushög.
Gossen Ruda
28-03-2008, 16:40
CITAT (Fågelvägen @ 28-03-2008, 12:53)  Jag funderade över Gossen Rudas "Personligen anser jag att större träd tillhör skogen och inte villaträdgårdar. " Vi har 3 jättestora ekar på vår villatomt. De stod nog här några hundra år innan huset byggdes. Vi är väldigt nöjda med ekarna och känner oss precis lagom små och tillfälliga i förhållande till dem! "Mindre villatomter" kanske passar bättre? Orsaken till min åsikt är att stora solitärträd har en viss benägenhet att blåsa omkull. Står dom i trädgårdar där det grävs finns också risken att rötter skadas och röta tränger in och påskyndar fallprocessen. Men står dom så att inget kan skadas vid ett fall och inga grannar drabbas av solförlust är det bara att gratulera.
Huggorm
28-03-2008, 17:19
CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2008, 16:40)  "Mindre villatomter" kanske passar bättre? Orsaken till min åsikt är att stora solitärträd har en viss benägenhet att blåsa omkull. Står dom i trädgårdar där det grävs finns också risken att rötter skadas och röta tränger in och påskyndar fallprocessen. Men står dom så att inget kan skadas vid ett fall och inga grannar drabbas av solförlust är det bara att gratulera. Risken för att en stor, solitär ek skall blåsa omkull är mindre än minimal. Andra träd har väll större risk, men inte ens en gran blåser omkull om den stått som solitär hela livet. Möjligen om rötterna skadats, men det borde synas rätt tydligt på trädet i övrigt. Då är nog nedfallande löv ett större problem, särskillt hårdsmälta löv som tex. ekens eller bokens.
Det är en intressant idé att Sveriges villaområden helt skulle länsas från större träd, särskilt med tanke på att stads- och villaområdena sprider sig och allt fler människor bor urbant. Det finns några sådana nybyggda områden kring Stockholm där man inte har ett enda större träd, och de är onekligen speciella. Områden utan "tak", utan vandrande skugga utom den kompakta från byggnaderna, utan något liv som sträcker sig över byggnaderna. Vind- och klimatförhållandena blir speciella också.
Jag tycker det är spännande med nya arkitektoniska miljöer, men idén om områden utan högre växtlighet är ungefär lika extrem som Corbusiers idé om motsatsen - att samla människor i gigantiska skyskrapor för att ha mycket ursprunglig mark runt skraporna. Värd att testa på något område, men inte att göra generell.
Men, liksom allt annat som är gott så finns det med träd naturlitgvis baksidor också. Visserligen kan man inte på något sätt mäta trädrisker med andra risker i våra boendemiljöer (trafiken t ex), men det är inte sällan man ser träd som någon kapat i och som därför blivit eller kommer att bli ett riskträd. Tyvärr sker också ofta ogentomtänkta fällningar av helt friska träd i villaområden, och det sker urglesningar där man spar fel individer.
Men det går att lära sig att leva med träd utan att de ska utgöra livsfara. Och det finns öken- och stäppliknande områden kring de flesta städer för de som vill leva med växtlighet på låg nivå. Det bör finnas plats för oss alla,
Madeleine1
29-03-2008, 22:33
Dålig smak är en smaksak och smaken är som baken. Det säger väl allt egentligen?
Har just blivit varse att jag inte kan bygga upp min egen tomt efter grannens fantastiska fläder som skymde sikten in till dem. Men jag suckar och grämer mig mest över att jag valde att lita på grannens växter för att skapa insynsskydd och inte planterade något eget även om det skulle blivit dubbelt upp. Å andra sidan förstår jag honom till 100%. Inte 17 skulle jag fråga grannen om lov för att ta ner ett träd/buske som jag själv tycker är i vägen, skräpar ner eller påminner mig om något som jag inte vill bli påmind om.
Jag äger min tomt och jag gör vad jag vill med den. Därmed accepterar jag de förändringar min granne vill göra på sin tomt även om jag sörjer den fantastiska flädern.
theseraphim
29-03-2008, 22:55
min åsikt är ju bekant att det jag gör i min trädgård är mitt beslut och det som grannen gör är dennes och både jag o min granne respekterar detta sen har vi haft några mindre duster men aldrig vart tal om riktig osämja mest kanske någon glirning men nu händer det att man tittar på varandras för inspiration. Han har en ganska vildvuxen historia med mycket rosor tex min är lite mer strikt men enormt mycket lökar o grässorter plus bambu o dvärgträd men de kompleterar varandra mycket fint och vi hjälper faktiskt varandra med inspiration och råd på framtida projekt. Det här med grannsämja är alltid knepigt, kan ibland tro att det kan vara lättare att få fred i Israel än att få två bångstyriga grannar att komma överens.
FixaIgenväxtTrädgård
30-03-2008, 22:33
Vi fällde våra gamla högvuxna buskar mot grannen och kommer få mycket sol från söder på en sedan länge mycket skuggig del av tomten.jippie för kryddodling, humlen m m. Men redan samma dag riste det till och oj vad det blåser på större del av tomten nu. Å kryddorna vill ju ha skyddat läge....
Och vi pratade med grannen först som dessutom låter oss ha en ek en meter från tomtgränsen!
Men än så länge tror jag det ändå blev en förbättring. /sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|