Full version: INGRID BERGMAN?
SkaparStugan2
Hej! För en tid sedan fick jag en liten miniros. Vad tror Ni,kan detta vara en Ingrid Bergman? confused.gif
gudrun manell
Hej! Det finns rätt mycket som talar för att det INTE är en 'Ingrid Bergman', som är betydligt rödare i blomman, som inte brukar säljas som "miniros" och som i regel har kraftigare stjälkar. Kanske är det en R. chinensis 'Hermosa', som förr i tiden var en vanlig krukros. En underbar - men ömtålig - ros.
Hälsn Gudrun Manell
Kajsa

Ingrid Bergman
Typiskt är att kronbladen rullar sig bakåt, så blir det lite spetsar, du ser det ganska tydligt.
Så har den sammetskänsla, rosen blir ca 1 m, en flott ros, Tehybrid.
Kajsa
Poulsen rosor

Poulsen rosor säljer en massa små söta krukrosor, förra sommaren köpte jag 2 st på ICA utan namn som jag sedan hittade här, leta på Parade och Patio Hit mm. så kanske du kan känna igen någon.
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 20-03-2008, 13:52) *

Ingrid Bergman
Typiskt är att kronbladen rullar sig bakåt, så blir det lite spetsar, du ser det ganska tydligt.
Så har den sammetskänsla, rosen blir ca 1 m, en flott ros, Tehybrid.

...och detta är dottern. Nyinköpt förra sommaren, då den blev krukodlad. I höstas fick den en kompis(från rean) och rabattplats.

IsabellaR.JPG

Får se om döttrarna trivs i rabatten i sommar...

Kajsa
Dom där Renaissance är bra granna Anna rose.gif
SkaparStugan2
bravo.gif Nu är jag säker på att det är en Ingrid Bergman ros jag har! Var ute och tittade, den har precis det utseendet du beskriver AnnaMamma. Paulsens Rosor har jag lagt till som favorit, där var mycket intressant! Min ros är också köpt på ICA,så hädanefter ska jag hålla ögonen öppna efter fler! unsure.gif
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 20-03-2008, 16:51) *
Dom där Renaissance är bra granna Anna rose.gif

Nja...Jag var nog lite otydlig i min presentation av "Isabella Rosellini"...Vad jag förstått så är hon ingen renaissanceros, utan från samma släkt som Ingrid Bergman.Gick snabbt in på Roslistan, och läste att hon är tehybrid och en Poulsenros. Relativt ny ros, tror jag.
Jag vet att det finns en ros som heter Isabel Renaissance, som också är röd, men det är en annan ros än min.
Kajsa
Aha, en ny ros från 2006, med Ingrid Bergman i generna, måste titta i Roslistan jag med. Tror Bo Grönt sålde rosen förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon