Har övervintrat Koi i min damm i 2 vintrar nu med bra resultat. Viktigt att sluta mata dom när tempen går ned mot 10 grader eftersom deras ämnesomsättning inte fungerar då. Det måste finnas en djuphåla på 1-1,5 meter som inte bottenfryster. Du måste också ha en del av dammen isfri med hjälp av en ishätta eller pump el liknande för att vädra ut metangaser. Metangaserna är det som tar dör på fisken (och grodor o liknande). En Koi har jag förresten förlorat, han frös fast i isen...
Se till att ge dom rikligt med energifoder mot slutet av säsongen innan du slutar att mata helt, samt starta med snällt foder på våren och sedan över till energifoder igen så dom får tillbaka krafterna snabbt.
Har även övervintrat några Koi inne i akvarium tidigare, skillnaden är ju då att dom växer även under vintern. Men när dom börjar bli rejält stora, vilket dom blir efter några år, är det svårt att ta in dom. Dessutom är det en rejäl stressfaktor för fisken när den ska fångas upp bade höst och vår. Här är en ganska dålig bild på några av mina fiskar... Lycka till!
PICT0679.JPG