Familjen Damm
Hejsan alla damm ägare...

...kanske någon där ute kan tala om för mig vad som gäller angående koi och deras övervintring?!

Läser att man ska ha i alla fall 1.5 meter djupt för att vinterförvara i damm. Men sen hittar jag fakta som talar om att man måste ha dom inomhus eller i lägst 12 grader. Vet att deras immunförsvar är minimal vid låg temp.

Jag som vill ha koi i min kommande damm. Kan inte ha dom inne... så nu undrar jag om jag inte ska kunna skaffa mig Koi???

Solstorm
De behöver inte alls övervintra inomhus eller i 12 grader. Hur djup damm det krävs beror på hur tjockt istäcke du kan vänta dig där du bor. Det ska ju inte bottenfrysa. Ämnesomsättningen går ner hos dem när det är kallt så du ska sluta mata dem när vattentemperaturen går under 10 grader. Om isen ligger länge så kan det vara bra att borra hål i isen för att släppa ut den metangas som bildas. Finns speciella grejer att köpa och ha i så att man kan hålla en liten bit isfri.
Monaxe
Har övervintrat Koi i min damm i 2 vintrar nu med bra resultat. Viktigt att sluta mata dom när tempen går ned mot 10 grader eftersom deras ämnesomsättning inte fungerar då. Det måste finnas en djuphåla på 1-1,5 meter som inte bottenfryster. Du måste också ha en del av dammen isfri med hjälp av en ishätta eller pump el liknande för att vädra ut metangaser. Metangaserna är det som tar dör på fisken (och grodor o liknande). En Koi har jag förresten förlorat, han frös fast i isen...

Se till att ge dom rikligt med energifoder mot slutet av säsongen innan du slutar att mata helt, samt starta med snällt foder på våren och sedan över till energifoder igen så dom får tillbaka krafterna snabbt.
Har även övervintrat några Koi inne i akvarium tidigare, skillnaden är ju då att dom växer även under vintern. Men när dom börjar bli rejält stora, vilket dom blir efter några år, är det svårt att ta in dom. Dessutom är det en rejäl stressfaktor för fisken när den ska fångas upp bade höst och vår. Här är en ganska dålig bild på några av mina fiskar... Lycka till!

PICT0679.JPG

Gunilla T
Jag har haft koi i dammen under 5år nu och det går alldels utmärkt.

Du har redan fått så många goda råd här men vill bara berätta hur vi gör.

Jag har en liten fors som rinner ner i dammen och syresätter vattnet på sommaren. Pumparna får gå så länge som möjligt på hösten. I vinter hade de faktiskt kunnat gå hela vinten.

När kylan kommer och is börjar bildas sätter vi en ganska stor frigolitskiva i dammen. Den har ett rör i mitten som gör att metangaserna släpps ut. Dessutom sätter vi ner syrekulor som syresätter vattnet under vintern. Du behöver alltså dra el till dammen.

Lycka till! Koi är underbara fiskar!!
Solstorm
En sådan vacker damm Monica. Och fina dammkanter. Du borde lämna arbetsbeskrivning.

1. Man börjar med en båt

Monaxe
CITAT (Solstorm @ 20-03-2008, 11:29) *
En sådan vacker damm Monica. Och fina dammkanter. Du borde lämna arbetsbeskrivning.

1. Man börjar med en båt

Faktiskt sant! Min första damm var en gammal nergrävd eka som fylldes med vatten, gömde kanter så gott det gick, och i med 2 guldfiskar... Ingen pump inget extra syre.. Det är ca 8-9 år sen nu och en av guldfiskarna lever ännu!

Upptäckte ju ganska snabbt att det här med damm var väldigt kul, har nu gjort om den 3 gånger. Senaste gången för 3 år sedan och den är ännu inte klar... Har en bäck som rinner genom sand och grus för xtra rening, via ett slutet system. Koi är ruskiga på att skita ner...
Familjen Damm
Jag bor i Zon 4. Och vissa vintrar är det riktigt fruset. Blev lite skraj när jag på en " koi sida" läste att man absolut inte skulle ha koi i dammen över vintern.

Men puh.. va skönt att höra att man kan ha det...!

Håller på å bygger ett garage 10 meter från dammen... och där skall jag även ha all el för dammen. Skall för säkerhet skull ha två jordfelsbrytare. men det är en annan historia.

Än så länge är bara urgrävningen från min slänt (där dammen skall ligga) färdig. Det stora "hålet" är inte påbörjat... blir nog 1.5 meter djup. Beroende på hur djupt grävmaskinen klarar av innan den möter berget under.

Glömde å tacka er för snabba svar... ska kolla runt lite å se vart jag hittar fina koi till dammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon