skogstroll
20-03-2008, 10:37
Hej! idag upptäcktes detta tassavtryck hemmavid utanför ytterdörren. Ca 4-5 cm i diam. Nån som vet vad det kan vara? Lodjur?

[attachment=15386:spår.JPG]
det är nog en vanlig katt, loets tassar är ycket större
mycket ska det vara
Lars-Olof Arvids
20-03-2008, 10:46
Jag tror också att det är kattspår. Det är lätt att lura sig på storleken om spåren inte är färska. Då kan de smälta upp och bli mycket större än de var från början.
Olle
skogstroll
20-03-2008, 11:21
spåren är nog färska för igår fanns de inte där, och sen har det inte smält sedan dess snarare tvärtom... känns som spåret är för stort för att vara en katts... kanske en JÄTTEKATT?
Solstorm
20-03-2008, 11:36
Två gånger har jag sett lodjursspår i snön på min tomt. Ingen tror mig. Massa förklaringar om att snön smält, trots att det inte var tö. Tråkigt att inte bli trodd.
Så tack och lov, andra gången jag sett spår hos mig så var det någon som hade sett lodjur ca 150 meter ifrån där jag bor. Kändes väldigt bra. Lodjur är ju inget ovanligt djur så visst kan det vara lodjursspår du har.
skogstroll
20-03-2008, 11:41
Jaa för nån vinter sen såg jag ett ännu större runt decimetern stort, det måste ju vart en lo i alla fall. Dessutom har lo siktats i kommunen! Spännande! Kommer till och med ihåg att jag såg en hemmavid när jag var liten, häftigt.

(risken finns att det är en gigantisk hankatt på jakt efter lilla Findus, men jag intalar mig att det är lo - mycket roligare

).
Lars-Olof Arvids
20-03-2008, 11:48
Jag menar inte att lodjur skulle vara otänkbart, för det finns ca 1200 som numera är utbredda över nästan hela Sverige. Visst skulle det vara roligt och spännande att ha dem i hemmamarkerna! Men tyvärr, 4-5 cm är väldigt litet för att vara lo. Det decimeterstora spåret kan däremot mycket väl ha varit ett lodjur!
Olle
skogstroll
20-03-2008, 11:52
Tror det kan vara en Tyresöisk dvärg-lo faktiskt
Att bara titta på enskilda tassavtryck säger inte så mycket. Titta på steglängd och hur djuret rört sig i landskapet, samt var det kommit från/gått. Det är inget konstigt att lodjur rör sig nära hus, där finns det gott om rådjur och harar.
Gossen Ruda
20-03-2008, 12:29
Eftersom man ser 5 tår är det ett bakfotsspår och hos lon är detta 6 cm brett och 7,5 cm långt. Måste alltså vara en katt men en ganska stor sån.
zoodiak
20-03-2008, 17:21
Grävling absolut !!
"Grävlingsspåret är ofta lätt att känna igen och påminner om ett litet björnspår. Grävlingen är en typisk hälgångare och lämnar ofta tydliga spår av framfotens långa klor. Bakfotens klor är betydligt kortare. Avtrycket består alltid av den tredelade trampdynan och märken efter klorna. De fem tådynorna står tätt bredvid varandra. Oftast sätter grävlingen endast ner framdelen av framfoten och spåret blir då ca 4 cm brett och 5 cm långt. Sätts hela framfoten ner blir avtrycket ca 7 cm långt. Däremot sätts ofta hela bakfoten ner. "
texten kopierad från
http://www.svo.se/episerver4/templates/SNo...e.aspx?id=15828där finns bilder oxå
Gossen Ruda
20-03-2008, 17:35
Jag funderade också på grävling men där syns alltid klorna.
skogstroll
20-03-2008, 17:45
hm ja man får känslan av att grävlingen är i krokarna ibland... fast jag vet inte riktigt hur deras spår ser ut. Såg ut som ett en tass med 5 tår och en med 4
zoodiak
21-03-2008, 09:45
Ja det var lite lurigt.
Men vad jag vet så finna bara en kattras som kan ha fem tår (skogskatten) annars har de ju fyra.
Jag tycker spårstämpeln inte alls liknar katt, eftersom tårna ligger på en rak linje.
finns det något facit tro ?!
Har du lyckats se flera spår skogstroll ? Det vore kul att höra vad det var för något
CITAT (skogstroll @ 20-03-2008, 11:52)

Tror det kan vara en Tyresöisk dvärg-lo faktiskt

en unge kanske!
skogstroll
21-03-2008, 11:26
Har läst nånstans att det finns katter med fem tår. Försökte kolla på kisse hemma men hon var högst motvillig och har bara 4 ser det ut som. Hon blir uppvaktad av en rätt fet katthanne som smyger omkring så det är säkert han! Känns inte riktigt som kattspår heller men men
Grävling, det är en grävling...de har tårna på rad så där. Det är nog de enda som har det faktiskt. Ofta ser man klorna men inte alltid. Dom smyger runt på nätterna så man ser dom inte så ofta förrens det blir ljusare...frampå sommarkvällarna...
Kuriosa: För några år sedan tog jag en Grävling, eller "Grimbart" som jägarna kallar dom, på bar gärning grävandes upp mina nyplanterade exklusiva tulpanlökar!!! Jag jagade bort honom förstås men morgonen efter var det bara en massa hål överallt!!! Han åt upp tulpanlökar för 500:-

...sen fick det bli billiga röda lösvikts tulpaner, men de var fina de oxå
Chamomille
28-03-2008, 16:51
Grävling...

Det är troligt. Där jag bodde förut (i närheten av Maren) fanns det med all sannolikhet en (minst) grävling. Den tog min kanin en natt.
skogstroll
28-03-2008, 16:54
attans grävlingar, man ser de aldrig de små rackarna (fast de är väl rätt stora...).
Gossen Ruda
28-03-2008, 17:33
Jag har också varit inne på grävling men jag tycker dom främre trampdynorna står mera rakt och inte i en kraftig båge som här och jag har aldrig sett ett grävlingspår i snö eller annat mjukt underlag utan kloravtryck. Samma sak står i Spårboken.
förmodligen har katten gått i samma spår med fram och baktass, det är därför det ena avtrycket är så stort
Fågelvägen
28-03-2008, 19:41
Jag gissar på katt och att solen förstorat spåret. På bilden tycker jag det ser ut som 5 tår på ena foten och bara 4 på den andra. Eftersom det är nysnö och katter inte tycker om att bli kalla om fötterna är det ju praktiskt att trampa i egna spår. Men så missar man lite och avtrycket (av 2 fötter alltså) ser ut som 5 tår.
Grävling kan det inte vara. Grävlingen har långa klor, de brukar skramla ordentligt när grävlingen går på asfalt, så nog borde klospåren också synas i snön!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.