frugb
Hej!
Vill ha prydnadsgräs på altanen i stora krukor - vilket ju blir som på friland, därför detta forum - och jag undrar om mitt favoritgräs Miscanthus sinensis 'Giganteus kan fungera? Måste det ha vindskyddat? Vad händer om det blåser ibland - blir det bara lägre eller trivs det inte alls?

Om det inte fungerar - andra förslag? Vill helst inte ha så mycket vippor utan helst bredare blad som liksom hänger över, och en höjd av minst 150 cm.

:-)
frugb
Alexander-VG-zon3
pampas kan du ju ha i kruka om du kan övervintra det svalt ( 0c +5c ) och tar ut under hela året när det är över +1c .
pampas tål blåsiga lägen . får vippor dock men dom kan man ju klippa bort .

mina föräldrar har Miscanthus sinensis i ett läge där det blåser väldigt mycket på vintern och hösten men under sommaren är det varmt och blåser inte alls .

andra gräs är ju arundo donax trivs soligt och vartm tål blåst . övervintra som pampas i kalla zoner . (blir hög dock , men få vippor )

sen finns det ju många lägre gräs som tål blåst , en snygg är ju det vanliga blåsvingel som böjer sig över krukan plus får små vippor och tål hetta,torka,blåst även sommar .

ingrids
Nyzeländskt lin borde funka för dig, nästan svarta blad och det ska tåla blåst. Frön från rara växter http://www.raravaxter.com/product_info.php?products_id=1185
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon