ingrids
Jag har nu beundrat videkissarna på buskarna vid jobbet i mer än en månad och längtar så efter en egem "kisse". Skulle vilja ha den vid entrem men där finns en kommunal avloppsbrunn inom 30 cm. Finns det någon buske eller litet träd med kissar som har snälla rötter och tål zon 4-5?
KURT
Det finns flera som inte blir mer än ca 2 m höga!

Salix caprea ´Cottettii´ Dvärghängvide zon 4
Salix caprea ´Curly Locks´ Korkskruvspil zon 4
Salix caprea ´Pendula´ Hängsälg (Hängvide) zon 5
Viburnum
Tänk på salix aggresiva rotsystem, vet ej hur det blir brevid rör osv. Värt att kolla upp.
e_sedell
Beror på vad det är för avloppsrör också nyare behöver du inte bekymra dig om men om.

30 meter bör inte vara någon fara i vilket fall om du väljer en mindre sort. Vet du vilket håll rören löper? Det kan ju bli närmre än 30 meter menar jag.

Kurt; är sorterna du nämner hankloner? Har ingen aning själv.
Viburnum
CITAT (e_sedell @ 21-03-2008, 20:57) *
Beror på vad det är för avloppsrör också nyare behöver du inte bekymra dig om men om.

30 meter bör inte vara någon fara i vilket fall om du väljer en mindre sort. Vet du vilket håll rören löper? Det kan ju bli närmre än 30 meter menar jag.

Kurt; är sorterna du nämner hankloner? Har ingen aning själv.

Cm menar hon.
Huggorm
CITAT (e_sedell @ 21-03-2008, 20:57) *

Fast nu är det ju 30 centimeter och inte 30 meter crying.gif
ingrids
Det verkar som att jag gör bäst i att inte plantera Salix alls, eftersom platsen som sagt är 30 cm från avloppsröret. Jag tackar för tipsen och får fortsatt nöja mig med att titta på andras videkissar. Jag missunnar inte träd och buskar deras rötter men ibland hindrar de en från att få det man vill ha -cry-.gif
KURT
Om du planterar en liten salix som inte blir mer än 1.5-2 m hög så kommer inte den att sätta igen något avlopp, oavsett hus nära du planterar! Vill du vara riktigt säker så kan du ju plantera i en stor kruka, det går också bra, endel har dem på balkonger. Det talas så mycket om hur farliga salix skall vara för vatten- och avlopp. Men deras rotnät är ju rimligen någorlunda proportionellt med kronstorleken, så väljer man ett träd med liten krona.......
ingrids
Tack KURT för att ge mig hoppet åter thanks.gif , har läst något likande det du skriver tidigare men blev alldeles avrådd när jag såg de andra svaren ... Tittade på Curly Locks och den är ju jätteläcker! Den eller en annan hängsälg vågar jag mig nog på ändå - de ligger ju faktiskt på härdighetsgränsen här. Det är bara att det är så fantastiskt skämmigt om jag slår ut avloppet för grannarna som gör att jag tvekar över huvud taget ...
KURT
Hängsälg Salix caprea 'Kilmarnock' går till zon VI åtminstone, och det finns nog fler som t o m kan klara även zon VII

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=40514
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon