Full version: Lunddocka
anima
Hur sår du Glaucidium palmatum, Lunddocka?
Gåsis
Färska fröer och ute på hösten. Låt dom sen gro när våren kommer. För torkade fröer minskar grobarheten snabbt men ett och annat kan man få att gro med utesådd.

/Åsa
Oliver01
Jag låter mina frö från Lunddocka ligga i Gibberlin i tre dygn och sen får sådden stå inomhus. Det tar ca två till fyra veckor tills de gror
Gåsis
Hm, det glömde jag blush.gif Sådde förra årets gamla fröer och två av fem grodde med GA-3. Sänd mig ett pm om du vill ha en liten dutt.

/Åsa
tettan
hur härdig/tålig är Lunddockan? hur vill den planteras?
cato
Måste fråga: Vad är Gibberlin?
Gåsis
Det är en syra som väcker fröer från dess vila. Vanligtvis är det kyla som åstadkommer det men somliga fröer är känsliga för GA-3 och kan väckas så. Finns inte att köpa i sverige men går tex att beställa från canada. Samma ämne finns i sälg tror jag, eller om det är i mo....

/Åsa
cato
Tack Gåsis!
Då lärde man något nytt.
Anna i Västerbotten
Såg någonstans på nätet att den syran finns i Aloe Vera. Kanske värt att lägga något av fröerna i gel ett par dagar och se om det händer något. Själv har jag lagt mina fröer i fuktat papper i kylskåpet. Har förgäves försökt så många gånger att få lunddockefrö att gro, men den här gången ska jag försöka ha mycket tålamod, för jag vill lyckas! Det är ju en så ljuvlig växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon