skogstroll
20-03-2008, 17:18
Det enda jag har hemma är grönsåpa och maskindiskmedel, försöker fräscha upp duschkuren tills i morron när jag får gäster. Såpa funkar sådär men finns det nåt turbomedel om man inte kan åka och köpa nåt?
Blomstertanten
20-03-2008, 17:23
Citronsyra eller pressad citron !
Rena undermedlet
ängsvädd
20-03-2008, 17:27
Ättika.
I "Rent hus" använde dom en halv citron med salt på att skrubba med, det kanske fungerar?
skogstroll
20-03-2008, 17:47
ahaaa! tack för tipsen!! jag kör citron!
skogstroll
20-03-2008, 17:54
Tack så hemskt mycket för tipsen, vad ska man med fåniga lyx-sprayer till när det finns citron!!!
CITAT (skogstroll @ 20-03-2008, 17:54)

Tack så hemskt mycket för tipsen, vad ska man med fåniga lyx-sprayer till när det finns citron!!!

Ja, det undrar jag med...
Nej, inte maskindiskmedel!!!! Gjorde rent mitt badrum som hade
svart kakel med flytande sånt. Oj, vilka märken det blev.
Led hela tiden tills vi gjorde om badrummet

torvan
rahmat2
20-03-2008, 22:27
Från vilken århundrade är badrummet? Om kalklagret är mycket mycket gammal finns det andra medel.
Anna-Karin Lundberg
23-03-2008, 17:34
Jag såg att det redan föreslagits, men jag måste verkligen slå ett slag för ättika!
Upptäckte det när jag ville storstäda i huset och få bort de fula avlagringarna i toan. Jag har egen brunn och vattent är visst kalkhaltigt, det blir lätt avlagringar. Jag hade använt upp hela flaskan med WC-rent men ändå var det kvar bruna "kalk-skorpor" när det skulle komma besök. Jag testade ättika, hällde en skvätt i toan och tittade efter en timme - gnistrande vitt!!!
I vild förtjusning avkalkade jag handfat, kranar, duschmunstycken och diskbänk. Gnistrande! Och eftersom jag har eget avlopp på tomten vill jag inte använda kemikalier, så jag är verkligen jätteglad att jag insett hur SUPER-effektivt ättika är. MYCKET bättre än de dyra och giftiga kemikalieblandningarna jag köpt i alla år.
Förlåt naturen, jag ska aldirg mer köpa sånt!
Rosmarin
04-04-2008, 17:34
Ja! Ättika eller vinäger!!!
Jag håller med, men ibland när jag har ont i handen och inte orkar gnida så mycket så tar jag till "Cillit Bang" (den mot kalk) och sprayar på och sen tar jag en fiberduk och torkar och det blir jättebra. Men ättika är verkligen jättebra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.