skogstroll
Det enda jag har hemma är grönsåpa och maskindiskmedel, försöker fräscha upp duschkuren tills i morron när jag får gäster. Såpa funkar sådär men finns det nåt turbomedel om man inte kan åka och köpa nåt? thanks.gif
Blomstertanten
Citronsyra eller pressad citron !
Rena undermedlet biggrin.gif
ängsvädd
Ättika.
Anma
I "Rent hus" använde dom en halv citron med salt på att skrubba med, det kanske fungerar?
skogstroll
ahaaa! tack för tipsen!! jag kör citron! thanks.gif
skogstroll
Tack så hemskt mycket för tipsen, vad ska man med fåniga lyx-sprayer till när det finns citron!!! tummenupp.gif
Tosan
CITAT (skogstroll @ 20-03-2008, 17:54) *
Tack så hemskt mycket för tipsen, vad ska man med fåniga lyx-sprayer till när det finns citron!!! tummenupp.gif

Ja, det undrar jag med...
torvan
Nej, inte maskindiskmedel!!!! Gjorde rent mitt badrum som hade
svart kakel med flytande sånt. Oj, vilka märken det blev.
Led hela tiden tills vi gjorde om badrummet -cry-.gif torvan
rahmat2
Från vilken århundrade är badrummet? Om kalklagret är mycket mycket gammal finns det andra medel.
Anna-Karin Lundberg
Jag såg att det redan föreslagits, men jag måste verkligen slå ett slag för ättika!

Upptäckte det när jag ville storstäda i huset och få bort de fula avlagringarna i toan. Jag har egen brunn och vattent är visst kalkhaltigt, det blir lätt avlagringar. Jag hade använt upp hela flaskan med WC-rent men ändå var det kvar bruna "kalk-skorpor" när det skulle komma besök. Jag testade ättika, hällde en skvätt i toan och tittade efter en timme - gnistrande vitt!!!

I vild förtjusning avkalkade jag handfat, kranar, duschmunstycken och diskbänk. Gnistrande! Och eftersom jag har eget avlopp på tomten vill jag inte använda kemikalier, så jag är verkligen jätteglad att jag insett hur SUPER-effektivt ättika är. MYCKET bättre än de dyra och giftiga kemikalieblandningarna jag köpt i alla år.
Förlåt naturen, jag ska aldirg mer köpa sånt!
Rosmarin
Ja! Ättika eller vinäger!!!
Mollis
Jag håller med, men ibland när jag har ont i handen och inte orkar gnida så mycket så tar jag till "Cillit Bang" (den mot kalk) och sprayar på och sen tar jag en fiberduk och torkar och det blir jättebra. Men ättika är verkligen jättebra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon