Full version: Vinbärsbuskar
vihemma
Hej

En kollega sa när vi satt och pratade en dag att "man kan bara ta en kvist och stoppa den i jorden så har man en vinbärsbuske sen"

Stämmer det frågar jag någon som är mer insatt i ämnet?

Är tyvärr lite grön angående buskplantering. unsure.gif
Louise i Göteborg
Det stämmer, vinbär rotar sig mkt lätt. Vill du vara säker på resultatet kan du sticka pinnarna i lite sandblandad jord, vattna och skugga. Men det funkar nästan hur som helst.
Förra årets avklippta grenar som används som såmarkering eller växtstöd rotar sig ofta dom med.
vihemma
Tack för det snabba svaret biggrin.gif
Charlotte V
Avläggare är en enkel metod. Du kanske vet hur man gör, men... böj ner en gren av busken till marken och förankra den där med något som håller den nere. Använd en "bygel" som du gör av metalltråd eller en träklyka eller liknande så att grenen verkligen kläms mot marken.

I vår har det blivit rötter och du kan klippa av grenen från moderbusken. I min förvuxna trädgård har jag hittat massor av sådana småplantor.

Charlotte
vihemma
Tack åter igen biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon