Full version: Syrsor i trädgården
eld och vatten
Hej är det någon som odlar/ har syrsor som kan ge tips på ett bra bo material . I min trädgård har jag en bur med syrsor i (för det mysiga ljudet skull) . Men har problem med att de äter på varandra. Har prövat med olika material i buren, men inget hjälper. Om jag har för mycket, hittar de inte vattnet och spelar mindre. för lite material så äter dem på varandra. Eller får man räkna med visst svinn ?
KURT
Vad ger du dem att äta? Kannibalism kan vara tecken på proteinbrist, sedan bör man ju hålla undan de små syrsorna, och föda upp dem separat.
embees
CITAT (eld och vatten @ 20-03-2008, 19:43) *
Hej är det någon som odlar/ har syrsor som kan ge tips på ett bra bo material . I min trädgård har jag en bur med syrsor i (för det mysiga ljudet skull) . Men har problem med att de äter på varandra. Har prövat med olika material i buren, men inget hjälper. Om jag har för mycket, hittar de inte vattnet och spelar mindre. för lite material så äter dem på varandra. Eller får man räkna med visst svinn ?

Jag förmodar att du menar 'köpesyrsor'.
Du vet väl att du kan få dem att föröka sig också. Har du sand (fuktig, inte våt) i botten, en grov gren ovanpå där och sedan en uppochnedvänd äggkartong (för syrsorna att gömma sig under bl a när dom ömsar skinn) så kommer de att lägga ägg i sanden och voilá du har egna små syrsor. De börjar förstås inte spela förrän de är 8 veckor.
Du behöver inte ge dem vatten. Det räcker med avsköljda salladsblad, havrekli och delade apelsiner.

Om du inte vill ha allt besvär så släpp dom fria. Du får förstås räkna med att dom flyttar på sig och äter på dina växter. Men de kommer garanterat INTE att överleva vår vinter.

För ca 10 år sedan släppte jag själv ut sådana syrsor just för att lyssna på deras spelande. Visst är det mysigt!

CITAT (KURT @ 20-03-2008, 19:50) *
Vad ger du dem att äta? Kannibalism kan vara tecken på proteinbrist, sedan bör man ju hålla undan de små syrsorna, och föda upp dem separat.

Att dom käkar på varandra behöver inte alls tyda på proteinbrist. Detta är ett beteende som tyvärr får räknas som normalt när man har många på ett och samma ställe.
Har man bara tillräckligt med gömställen så minskar man på detta beteende.
Jag vet, födde själv upp syrsor under många år. Dels som mat till fågelspindlar och dels syrsebebisar som mat till pilgiftsgrodor.
ängsvädd
Jag har spelande vilda syrsor wub.gif Det gäller bara att ha lite vildäng så kommer de av sig själva. Skulle aldrig kunna hålla syrsor i bur.
embees
CITAT (MimmiH @ 20-03-2008, 20:03) *
Jag har spelande vilda syrsor wub.gif Det gäller bara att ha lite vildäng så kommer de av sig själva. Skulle aldrig kunna hålla syrsor i bur.

Det har jag också numera.... tummenupp.gif

Men har man inte möjlighet att odla en äng, så är 'köpesyrsor' inte helt fel. Jag förstår 'eld och vatten'.
Piccante
Finns väl inga syrsor i skandinavien, än iaf för så vad klimatförändringarna för med sig? Men däreot gott om vårtbitare och gräshoppor.
ängsvädd
CITAT (Markus_H @ 20-03-2008, 20:11) *
Finns väl inga syrsor i skandinavien, än iaf för så vad klimatförändringarna för med sig? Men däreot gott om vårtbitare och gräshoppor.

Ja ha, då har man lärt sig något nytt igen smile.gif

Tror inte ängen behöver vara särskilt stor för att vårtbitare o gräshoppor ska dra sig dit. Vilka det nu är som spelar av dem?
embees
CITAT (Markus_H @ 20-03-2008, 20:11) *

Jo, vi har syrsor i Sverige. Hussyrsor och mullvadssyrsor. Men du har rätt i att det vi lyssnar till ute i naturen är gräshoppor.
KURT
CITAT (embees @ 20-03-2008, 21:18) *
Jo, vi har syrsor i Sverige. Hussyrsor och mullvadssyrsor. Men du har rätt i att det vi lyssnar till ute i naturen är gräshoppor.

Grovt sett vårtbitare nattetid och gräshoppor dagtid.
embees
CITAT (KURT @ 20-03-2008, 20:21) *
Grovt sett vårtbitare nattetid och gräshoppor dagtid.

Jepp
eld och vatten
Härligt känns redan som sommar när man läser svaren. Det som är mysigt med syrsor är att man tänker på utlandet. sedan kan man ju höra syrsor flera hundra meter.
ängsvädd
CITAT (eld och vatten @ 20-03-2008, 20:28) *
Härligt känns redan som sommar när man läser svaren. Det som är mysigt med syrsor är att man tänker på utlandet. sedan kan man ju höra syrsor flera hundra meter.

Det kan man väl med gräshoppor också? Jag tycker de låter precis som i utlandet också. Helmysigt, kanrekommenderas att skippa att klippa gräsmattan på ett område och se vad som händer wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon